180 هزار شهروند بالای 30 سال گنبدی غربالگری فشار خون می شوند


180 هزار شهروند بالای 30 سال گنبدی غربالگری فشار خون می شوند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس اعلام کرد که در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون ویژه افراد بالای 30 سال، 180 هزار نفر از مردم مناطق شهری و روستایی این شهرستان غربالگری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر فرهاد بدیعی روز پنجشنبه در نشست خبری آغاز اجرای این طرح ملی، گفت: 28 مرکز بهداشتی درمانی، 10 پایگاه سلامت و 111 خانه بهداشت، 12 تیم سیار و چهار بیمارستان دولتی گنبدکاووس در طرح غربالگری فشار خون مشارکت دارند.
وی افزود: طرح ملی غربالگری فشار خون ویژه افراد بالای 30 سال رایگان بوده و علاوه براین افراد، فشار خون تمامی زنان باردار و افرادی که بیماری یا مشکل کلیوی دارند نیز سنجش می شود.
دکتر بدیعی اضافه کرد: پس از انجام فشار خون افراد، اطلاعات آنان در سامانه مربوطه ثبت شده و اقدامات درمانی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام می شود.
وی با یادآوری اجرای موردی طرح غربالگری فشار خون در سه سال گذشته بر روی 70 تا 80 هزار فردی که از مراکز بهداشتی و درمانی بالاخص در مناطق روستایی گنبدکاووس خدمات دریافت کرده بودند، گفت: بر این اساس یافته های این طرح، میزان فشار خون بالا در این شهرستان 5 درصد بوده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس ادامه داد: در طرح ملی غربالگری فشار خون بالا، قطعا آمار مبتلایان به این بیماری در شهرستان بالاتر خواهد بود.
دکتر بدیعی گفت: بیماری فشار خون همچون دیابت جزو بیماری های خاموش و بدون علایم است که بیشتر به دلیل تغذیه نامناسب و مصرف بیش از اندازه روغن، نمک، قند و نداشتن تحرک بدنی در فرد ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: بیماری های قلبی و عروقی رتبه اول مرگ و میرها در جامعه را دارند که با رعایت اصول تغذیه ای و تحرک و ورزش می توان از آن و هزینه های بالای 'پاراکلینیکی' آن جلوگیری کرد.
دکتر بدیعی، زمان رسمی آغاز طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون را از شبنه هفته پیش رو تا 15 تیرماه امسال اعلام کرد و گفت: افزایش نسبت شناسایی، شروع، مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل بیماری از اهداف این طرح می باشد.
وی از حضور تیم های کنترل فشار خون در ادارات و نهادهای دولتی نیز خبر داد و افزود: این تیم ها از آغاز طرح به ادارات مراجعه و فشار خون کارکنان را اندازه گیری و ثبت می کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس همچنین نقش رسانه های ارتباط جمعی را در آگاهی بخشی به مردم و اجرای این طرح ملی مهم دانست و گفت: پیام های کوتاه در این خصوص تهیه و در اختیار رسانه ها جهت اطلاع رسانی قرار می گیرد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !