به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، انجمن علمی‌دانشجویی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) ، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یاد شده و برخی شرکتهای فعال معدنی همایش علمی‌مهندسی معدن را ساعاتی پیش از افطار چهارشنبه برپا و چالش‌های ارتباط دانشگاه با صنعت را مرور کردند.

خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت در این همایش گفت: امروز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خود را نیازمند دانشگاه می‌داند و دانشگاه هم نیازمند صنعت است و در واقع هرکدام، دیگری را تحت پوشش می‌گیرد در جهت نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی‌و این تداوم دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: امروز و در شرایط کنونی کشور بخش معدن و صنایع معدنی ایران کمترین آسیب پذیری را در برابر تحریم‌های ظالمانه دشمن دارند و امروز ۱۲۳ کشور مشتری تولیدات معدنی کشورمان محسوب می‌شوند و نرخ‌های بین المللی کمترین اثر را بروی معادن دارد.

به گفته وی، امروز بخش معدن و سازمان ایمیدرو دلیلی ندارد که نیازمندیهای خود را در جای دیگر غیر از دانشگاه جستجو کند و با توجه به شرایط بین المللی، تحریم را با بهره گیری از توانمندی دانشگاه‌ها باید تبدیل به فرصت کنیم.

غریب پور بابیان اینکه سازمان ایمیدرو تاکنون ۶۰۰ پایان نامه را در چارچوب محورهای مورد نظر پشتیبانی کرده، گفت: سال گذشته ۹۰ پایان نامه تحت پوشش قرار گرفت و ایمیدرو محدودیتی در این ارتباط ندارد.

وی این راهم گفت که طرح اختصاص فرصت‌های مطالعاتی به استادان دانشگاه‌ها در داخل کشور در واحدهای تحت پوشش ایمیدرو به وزارت علوم و تحقیقات ارایه شده تابدین ترتیب معدن و صنایع معدنی کشور بستر مطالعات علمی‌هیات علمی‌دانشگاه‌های کشور شوند.

همچنین محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در این همایش گفت: بخش معدن به عنوان مهمترین موتور محرکه و پیشران اقتصاد و توسعه یافتگی به شمار می‌رود و کشورها می‌کوشند تا در این عرصه به رشد و پیشرفت دست یابند و بتوانند نقشی تاثیرگذار در جامعه بین المللی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: جامعه ایران امروز نیازمند توسعه و اشتغال است و بخش معدن وصنایع معدنی می‌تواند به عنوان یک پیشران در اقتصاد کشور نقش آفرینی خود را به خوبی انجام دهد.

بهرامن اضافه کرد: رشد وتوسعه فعالیت معدنی به عنوان یک فاکتور مهم در سیاستگذاری‌ها باید دیده شود و تصمیم‌های متخذه در دولت و مجلس شورای اسلامی‌به شکل مکمل به پیشبرد اهداف این بخش می‌تواند کمک کند.

به گفته رئیس خانه معدن ایران، امروز کشور به مدیران کیفی و توسعه گرا نیاز دارد و این مدیران باید از بدنه دانشگاه وارد عرصه مدیریتی کشور شوند و چنانچه دانشجویان فارغ التحصیل در بخش معدن امروز در عرصه‌های اجرایی به خوبی نقش آفرینی نمی‌کنند، این امر به کاستی‌های فعالان معدنی ارتباط دارد.

براساس این گزارش، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق ایران هم در این همایش خاطرنشان ساخت: مقالات و پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه نتوانسته منجر به اختراعات جدید شود و برپایه آمار موجود از هر ۸۲۰ مقاله در کشورمان یک مورد به اختراع انجامیده است.

وی در ارتباط با نقش بازدهی که فعالیت صنایع معدنی در ایران دارد گفت: امروز در صنعت فلز روی راندمان کشور به میزان ۸۵ درصد است، درحالی که متوسط آن در دنیا ۹۶ درصد ثبت شده است و چنانچه دانشگاه در فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی خود یک درصد بازدهی این بخش را ارتقا بخشد، حداقل ۱۰ میلیون دلار سود ایجاد کرده که تحقق این امر، سهمی‌هم برای دانشگاه به ارمغان خواهد آورد.

شکوری یاداور شد: بررسی شمار دانشگاه‌های کشور گویای آمار کمی‌بیش از کشورهای هند و چین است، اما از نظر کیفی باید تلاش جدی صورت گیرد تا به جایگاه مناسبی دست یابیم.

داریوش اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز دیگر سخنران این همایش هم گفت: بخش معدن وصنایع معدنی این ظرفیت را دارد که بخشی از حجم نقدینگی جامعه که بیش از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان بیان شده، جذب کند و توسعه تحقیق و پژوهش در عرصه دانشگاه زمینه رشد این بخش را فراهم می‌سازد.

وی ضمن انتقاد از سطح آموزش در دانشگاه‌ها به ویژه برای دانشجویان معدن اظهار داشت: پیشینه این امر گویای آن است که در گذشته کارهای عملی در دانشکده‌های معدن مورد توجه جدی بود، اما اکنون مباحث نظری سهم عمده را به خود اختصاص داده اند که این امر باید اصلاح شود تا نیروی جوان با تخصص و آگاهی بیشتر در بازار کار این بخش حاضر شود.

همچنین لطفعلی بخشی دبیر انجمن اقتصاد دانان کشور نیز با بیان آماری از بخش معدن و صنایع معدنی به تشریح شرایط این بخش پرداخت و گفت: برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت بالغ بر ۹۸ درصد معادن کشور در اختیار بخش خصوصی و بقیه دولتی است، اما این داده کمی‌است و از نظر کیفی شرایط متفاوتی دارد و باید این مهم تغییر کند.

وی افزود: آمارهای اعلام شده گویای این است که پارسال ارزش تولیدات بخش معدن وصنایع معدنی کشور به حدود ۲۲ میلیارد دلار رسید که افزون بر ۱۳ میلیارد دلار آن در داخل کشور به مصرف رسید و بقیه صادر شد.

بخشی یادآور شد: امروز فعالان معدنی کشور با مشکل مزاحمت‌های محلی روبرو شده اند و این مهم در روند بهره برداری از این بخش اختلال ایجاد می‌کند که باید دولت از نظر قانونی این مشکل را برطرف سازد و حمایت لازم را از فعالان معدنی داشته باشد.

وی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی یک ضرورت دانست و افزود: حضور در این سازمان زمینه ساز خروج از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت است و امروز اغلب همسایگان کشورمان به عضویت این سازمان درآمده اند.

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است، در این همایش رونمایی از تمبر اختصاصی هفته معدن، تقدیر از نوآوران عرصه معدن و پنل تخصصی با محوریت آینده معدن کاری در افق ۲۰۵۰ برگزار شد.(ایرنا)