5.5 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان سیل زده گنبدی پرداخت شد


5.5 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان سیل زده گنبدی پرداخت شد

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس درشرق گلستان اعلام کرد که تا کنون 5.5 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان آسیب دیده ناشی از سیل اوایل امسال این شهرستان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی نورا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: درجریان بارش شدید باران در روزهای پایانی سال 97 و جاری شدن سیل، 53 هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس درگیر آبگرفتگی و سیل شدند.
وی افزود: با اقدامات انجام شده 32 هزار هکتار از این اراضی مجددا به چرخه تولید بازگشتند اما حدود 21 هزار هکتار دیگر از 10 تا 100 درصد دچار خسارت به مبلغ کل 1200 میلیارد ریال شدند.
نورا اضافه کرد: تاکنون دو هزار و 12 پرونده در ارتباط با سیل در بخش کشاورزی گنبدکاووس تشکیل شده که 719 پرونده شامل افرادی که 100 درصد خسارت دیدند، در کارگروه شهرستانی تصویب و تایید شده است.
وی تصریح کرد: از مجموع پرونده های تایید شده در کارگروه شهرستان تا الان 162 پرونده در کارگروه استانی با پرداخت غرامت افزون بر 11 میلیارد ریال تصویب شده که 50 درصد آن به حساب بانکی کشاورزان خسارت دیده گنبدکاووس واریز شده است.
مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: پرداخت غرامت به کشاورزان متناسب با میزان خسارت، در سه قالب کمک بلاعوض، تسهیلات قرض الحسنه همراه با کمک بلاعوض و پرداخت فقط تسهیلات قرض الحسنه انجام می شود.
نورا همچنین از آغاز برداشت محصولات کشت پاییزه در گنبدکاووس با برداشت دانه روغنی کلزا خبر داد و گفت: سطح قابل برداشت این محصول حدود 14 هزار هکتار با پیش بینی 28 هزار تن است که تا الان 1500 هکتار آن برداشت و دو هزارو 565 تن توسط 6 مرکز خرید فعال در شهرستان خریداری شده است.
وی، سطح قابل برداشت جو در گنبدکاووس را 22 هزار و 650 هکتار با پیش بینی حداقل 50 هزار تن اعلام کرد و افزود: تولید این محصول به دلیل بارش های خوب سال آبی 98 -97 بویژه در مناطق شمالی این شهرستان حداقل تا دو برابر در هکتار نسبت به سال های قبل افزایش دارد.
نورا، سطح قابل برداشت گندم در گنبدکاووس را نیز 104 هزار هکتار با پیش بینی 307 هزار تن اعلام کرد و گفت: برای خرید این محصول که برداشت آن امسال با دو هفته تاخیر از 10 خرداد آغاز می شود، 18 مرکز خرید پیش بینی شده است.
به گفته وی، برای برداشت سه محصول دانه روغنی کلزا، گندم و جو در گنبدکاووس 409 دستگاه کمباین در شهرستان منطقه معاینه فنی شدند ضمن اینکه افزون بر 250 دستگاه کمباین نیز که از شهرها و استان های دیگر به این منطقه می آیند، درشهر خودشان معاینه فنی شده اند.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس به خط اعتباری طرح مکانیزاسیون کشاورزی این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته مجموعا 1410 میلیارد ریال در شش مرحله برای مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده است.
وی بابیان اینکه استفاده این میزان خط اعتباری درحالی بوده که سهمیه شهرستان 1020 میلیارد ریال بوده است، افزود: با تسهیلات پرداختی 10 دستگاه کمباین و تراکتور سنگین و 119 دستگاه تراکتور سبک توسط متقاضیان خریداری شد.
نورا، مبلغ خط اعتباری امسال طرح مکانیزاسیون کشاورزی این شهرستان را 179 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: حجم این تسهیلات شناور بوده و درصورت وجود متقاضی قابل افزایش است.
وی درخصوص کشت بهاره در گنبدکاووس نیز گفت: تا الان درسطح 4180 هکتار کشت پنبه قرارداد منعقد شده که 1650 هکتار آن کشت شده و این این مقدار 1281 هکتار آن سطح سبز دارد.
نورا پیش بینی کرد، امسال سطح کشت پنبه در گنبدکاووس با توجه به بارش های سال آبی 98 - 97 به پنج هزار هکتار افزیش یابد ضمن اینکه سهمیه کشت شالی این شهرستان به صورت خشک کاری 500 هکتار پیش بینی شده است.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس توسعه کشت گلخانه ای سبزی و صیفی را از رویکردهای دولت و وزارت جهادکشاورزی باهدف مدیریت مصرف آب، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار دانست و گفت: تاکنون برای احداث 180 هکتار گلخانه تشکیل پرونده شده که برای 123 هکتار آن پروانه تاسیس صادر شده است.
وی ادامه داد: از این مقدار پروانه تاسس صادر شده، متقاضیان 20 هکتار برای اخذ تسهیلات به بانک ها معرفی شدند و هشت واحد گلخانه ای در گنبدکاووس در حال احداث است.
نورا، سطح کشت گیاهان دارویی در گنبدکاووس را نیز 2 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح زیرشکت 1800 هکتار آن زیره سبز است که برداشت آن از چند روز پیش آغاز شده و بقیه نیز شامل گل گاو زبان، بابونه، خارشتر، سیاه دانه، رازیانه و آویشن هستند.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق گلستان دارای 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از شهرستان های مهم در تولید محصولات بخش کشاورزی در استان به شمار می رود.
/3039/1860

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس