موردی از ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو در قصرشیرین مشاهده نشد


موردی از ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو در قصرشیرین مشاهده نشد

قصرشیرین- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: تاکنون موردی از ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده که این مرهون انجام اقدام های پیشگیرانه است.

دکتر شهریار پاکباز روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو و جلوگیری از شیوع این بیماری واگیر، اجرای سمپاشی دام ها امری ضروری است که دامپزشکی و دامدار باید آن را لحاظ کنند.
وی، در ادامه از واکسیناسیون دام ها در دامداری ها خبر داد و اظهار کرد: در این راستا اداره دامپزشکی قصرشیرین علاوه بر سمپاشی رایگان دام و جایگاه آنها از طریق اعزام اکیپ عملیاتی سم‌پاشی و ضدعفونی به دامداری‌ها، واکسیناسیون دام ها علیه بیماری لمپی اسکین، آبله و شاربن را توسط کارشناسان دامپزشکی در دستور کار دارد.
رئیس اداره دامپزشکی قصرشیرین گفت: تب کریمه کنگو بیماری مشترک انسان و حیوان و به نام تب خونریزی دهنده شناسایی شده است و منبع این بیماری کنه های حیوانی هستند که وقوع آن اغلب در فصول گرم سال همزمان با افزایش فعالیت کنه های ناقل آن بروز می کند.
پاکباز افزود: راه انتقال این بیماری از طریق گزش کنه است که تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، استفراغ، گلودرد، دل درد، تغییرات خلقی بی قراری و افسردگی از علایم آن در انسان است و علایم خونریزی از روز سوم تا ششم شروع می شود.
وی، از دامداران خواست تا در صورت مشاهده کنه روی بدن دام، از کندن آن و یا له کردن آن به طور جد خودداری کنند تا از انتقال عامل بیماری جلوگیری شود.
وی به عموم مردم و مصرف‌کنندگان گوشت قرمز توصیه کرد، این فرآورده خام دامی را از مراکز عرضه معتبر که گوشت دارای مهر دامپزشکی با مشخصات شامل تاریخ تولید و انقضاء عرضه می‌کنند، تهیه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق شماره تلفن 1512 و سامانه پیامکی( 100010001512) به اطلاع دامپزشکی استان کرمانشاه برسانند.
شهرستان قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه دارای 30 هزار راس دام سبک و سنگین است.
3012/8066

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا