چرا جوانان غیرمذهبی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم استقبال کردند؟


چرا جوانان غیرمذهبی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم استقبال کردند؟

باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به بررسی استقبال خوب جوانان غیرمذهبی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سال‌هاست که کتب دفاع مقدس و آثاری که درباره شهدا و رزمندگان اسلام نوشته شده، جزو آثار ارزشمند و مورد استقبال مردم به شمار می‌آید، زیرا بسیاری از مردم می‌خواهند درباره شهدا و انسان‌هایی که جان خود را در کف دست گرفته و در راه اسلام و کشور جان خود را فدا می‌کنند، بیشتر بدانند. با شروع فعالیت‌های گروه تروریستی داعش و اشغال سوریه، بسیاری از جوانان مسلمان خصوصا جوانان ایرانی برای جنگ با داعش اعلام آمادگی کرده و راهی سوریه شدند.

چرا جوانان غیرمذهبی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم استقبال کردند؟

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد جوانانی که در دوران حمله عراق به ایران متولد نشده اند، برای دفاع از اسلام و جنگ قدم بردارند، زیرا این جوانان در شرایطی متولد شده که اوضاع ایران از هر لحاظ آرام و بی دغدغه بود. اما جوانان ایرانی نشان دادند که اینگونه نیست و در هر شرایطی از اسلام و ایران دفاع خواهند کرد.

نویسندگان و ناشران بسیاری برای گردآوری زندگینامه شهدای مدافع حرم تلاش کردند. حاصل این تلاش‌ها آثاری است که امروزه در میان جوانان می‌بینیم. شاید این فکر در ذهن مردم خطور کند که مخاطبان این کتاب‌ها جوانان و خانواده‌های مذهبی هستند، اما نمایشگاه کتاب سال‌های اخیر خصوصا نمایشگاه امسال نشان داد که اینگونه نیست و علاوه بر جوانان و خانواده‌های مذهبی، جوانانی که شاید ظاهر مناسب و مذهبی نداشته باشند نیز از کتب شهدای مدافع حرم استقبال می‌کنند.

زمانی که کتابی از شهدای مدافع حرم را در دست یکی از این جوانان دیدم از او پرسیدم چرا اینگونه کتاب‌ها را می‌خوانی؟ او پاسخ داد: «این شهدا هم سن و سال ما هستند، در دوره ما بزرگ شده و در بسیاری موارد عقاید و نظرات یکسانی داریم. زمانی که یکی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم را خواندم، به خواندن کتاب‌های شهدای دفاع مقدس نیز علاقه‌مند شدم و به سراغ آن‌ها رفتم، ولی احساس کردم که با کتاب‌های شهدای مدافع حرم راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنم، زیرا شبیه جوان‌های امروزی هستند با این تفاوت که این جوانان خدا را بهتر از ما شناختند.»

چرا جوانان غیرمذهبی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم استقبال کردند؟

دریا لعل: باید شخصیت واقعی شهدا را معرفی و از بزرگنمایی دوری کنیم

محسن دریا لعل مدیر انتشارات روایت فتح در خصوص پرفروش بودن آثار حوزه شهدای مدافع حرم در میان جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: چند دلیل موجب استقبال جوانان حتی جوانان غیرمذهبی از کتب شهدای مدافع حرم شده است. یکی از این دلایل تنوع طیف فکری است که در میان شهدای مدافع حرم وجود دارد یعنی به نوعی از افراد بسیجی، بچه حزب اللهی تا کاسب و دانشجو، بازاری، کارمند، نخبه و... در میان شهدای مدافع حرم دیده می‌شوند و هرکس به نسبت روحیات خود و احساس همزادپنداری که در میان شهدا یافت می‌کند نسبت به مطالبه این دست کتاب‌ها اقدام می‌کند.

وی افزود: از دیگر دلایل استقبال جوانان از کتاب‌های زندگی شهدای مدافع حرم می‌توان به سن و سال شهدای مدافع حرم اشاره کرد که اغلب آنان را جوانانی تشکیل داده اند که تا چندی پیش میان سایر جوانان زندگی می‌کرده و همانند سایر جوانان دارای روحیه و نشاط بودند که فاصله کم سنی را می‌توان از جمله دلایل استقبال جوانان از کتاب‌های زندگی شهدای مدافع حرم برشمرد.

دریالعل در خصوص راهکار‌هایی برای جذب جوانان به کتاب‌های زندگینامه شهدا گفت: باید شخصیت واقعی شهدا را معرفی و از بزرگنمایی دوری کنیم. شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم هم مانند سایر افراد جامعه بودند و همانگونه که زیستند باید به مردم شناسانده شوند و شاید تنها وجه متمایز شهدا این باشد که با یک تغییر و جهش در فکر و عقیده خود و یک احساس مسئولیت که همانا دفاع از مقدسات، خاک و ناموس کشور باشد تفاوتی اساسی با سایر مردم پیدا کرده و شهادت را برای خود برگزیدند.

چرا جوانان غیرمذهبی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم استقبال کردند؟

جعفری: اختلاف سنی کم میان شهدای مدافع حرم و جوانان امروزی باعث استقبال از کتاب های شهدا شده است

محمد علی جعفری نویسنده کتاب‌هایی همچون «سربلند» و «قصه دلبری» در این خصوص گفت: این موضوع از دلایل مختلفی نشات می‌گیرد، که یکی از آن‌ها اختلاف سنی کم میان شهدای مدافع حرم و جوانان امروزی است. این نزدیکی زمانی و هم عصر بودن آن‌ها، فضای مشترکی برای جوان‌ها و شهدا ایجاد کرده است که جوانان راحت‌تر می‌توانند با شهدا ارتباط برقرار کنند. برای نمونه ما کتاب‌های شهدای دفاع مقدس را می‌خوانیم و می‌بینیم که وجوه مشترک زیادی با شهدای دفاع مقدس نداریم یعنی آن‌ها در یک اتمسفر و فضایی زندگی می‌کردند که ما آن را تجربه و درک نکرده ایم.

وی ادامه داد: اگر از شرایط ازدواج شهید همت و شهید باکری و... می‌خواندیم خیلی آن را درک نمی‌کردیم و فکر می‌کردیم زندگی آن‌ها مطابق با دهه ۶۰ بوده است ولی زمانی که در دهه ۹۰ می‌بینیم که کسی با شرایط ساده ازدواج کرده، احساس می‌کنیم ما هم می‌توانیم اینگونه زندگی کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه جوانان امروزی درک درستی از شهدا نداشته، بیان کرد: جوانان امروزی فکر می‌کردند شهدا انسان‌های اسطوره و دست نیافتنی هستند و ما نمی‌توانیم به آن‌ها نزدیک شویم، اما زمانی که زندگینامه شهدای مدافع حرم را خواندند، پی بردند که چقدر به ما نزدیک هستند و وجوه مشترک بسیاری با یکدیگر دارند و این برای جوانان شیرین و لذت بخش است.

چرا جوانان غیرمذهبی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم استقبال کردند؟

وی گفت: در کتاب‌های شهدای مدافع حرم آن دست از کتاب‌ها مورد استقبال قرار گرفت که بیشتر جنبه عاشقانه داشت. کتاب‌هایی که همسر شهدا روایت کرده بودند، زیرا این روایتی شخصی و خصوصی از شهید را به مخاطب ارائه و نشان می‌داد که سبک زندگی و فعالیت هایشان بسیار شبیه جوانان امروزی و همین برای جوانان قابل باور و درک بوده و سبب استقبال بی نظیر جوانان امروزی از کتاب‌های شهدای مدافع حرم شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس