تریاکی ها در معرض ابتلا به سرطان های مری و معده قرار دارند


 تریاکی ها در معرض ابتلا به سرطان های مری و معده قرار دارند
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افرادی که تریاک، شیره و سوخته استعمال می کنند در خطر ابتلا به سرطان های مری، معده و پانکراس قرار دارند.

به گزارش انجمن تخصصی گوارش و کبد ایران، «دکتر اکرم پورشمس» در سمینار هفته سلامت گوارش با رویکرد تشخیص زودهنگام و درمان سرطان گوارش گفت: اثراستفاده این مواد مخدر در پیدایش سرطان روده هم در حال بررسی است و می‌توان گفت که در کشور ما خطر سرطان زایی این سه ماده مخدر بیش از سیگار است.

او با اشاره به اینکه در گام اول اگاهی مردم و پس از آن تشخیص زودهنگام در رویارویی با سرطان فراوان حائز اهمیت است، اضافه کرد: مصرف نکردن از سبزیجات و میوه و مصرف از مواد غذایی چرب، شور، سرخ شده و پخته در بازه زمان طولانی مدت با دمای بالا می‌تواند در پیدایش بیماری سرطان دخیل باشد.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد: نیز رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان رابطهزیادی با سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی داشته و ابتلا به چاقی و بی تحرکی هم در پیدایش سرطان در اشخاص نقش دارد. پورشمس با اشاره به مهم‌ترین شاخص هایی که تقدیر و سرنوشت بیمار را بعد از تشخیص سرطان تعیین می‌کند، گفت: جلوگیری مقرون به صرفه‌ترین راه برای مقابله با بیماری سرطان است.

وی اعلام داشت: بقای بیماران بعد از ابتلا در تمام سرطان‌ها به مرحله بیماری بستگی دارد و هرچه مرحله بیماری توسعه یافته تر و گستردگی تومورهم زیاد باشد زمان بقای بیمارکم تر خواهد شد. وی افزود: هر چه تومور کوچک‌تر و محدود به ارگان خاص باشد بهتر می‌توان با آن رویارویی کرد ولی در صورتی که تومور از دیواره ارگان بیرون و سایز آن هم بیش تر شود، مرحله بیماری هم گسترده‌تر خواهد شد و بقای بیمارکم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی باشد با جراحی درمانی می توان برای رویارویی با آن مبادرت کرد ولی در صورتی که تومور به سمت عروق و غدد لنفاوی پیشروی کند یا متاستاز باشد (گسترش و مهاجرت سلول های سرطانی از یک بافت به بافت های دیگر) احتمال جراحی به سختی خواهد بود و یا غیر ممکن است براین اساس موفقیت درمان در تشخیص به موقع حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره انجمن بیماری های گوارش گفت: مردم و سیاست گذاران باید بر مساله جلوگیری دقت زیادی داشته باشند برای این که جلوگیری مقرون به صرفه‌‌ترین راه برای مبارزه و مقابله با بیماری‌ها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی