نهادهای فرهنگی برای ترویج کتاب و کتابخوانی بسیج شوند


نهادهای فرهنگی برای ترویج کتاب و کتابخوانی بسیج شوند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل بر لزوم بسیج و بهره گیری از ظرفیت نهادهای فرهنگی برای ترویج کتاب و کتابخوانی در مناطق مختلف استان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا ، رباب عزیزخانی روز پنجشنبه در نشستی با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل افزود: برغم تلاش های صورت گرفته برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ، در حال حاضر فقط 6 درصد از جمعیت این استان عضو فعال کتابخانه های عمومی هستند.
او بیان کرد: در سال های اخیر اقدامات خوبی برای زیبا سازی فضای کتابخانه های عمومی ، بروز کردن کتب ، ثابت بودن هزینه حق عضویت در کتابخانه های عمومی و رایگان بودن حق عضویت در کتابخانه های عمومی مراکز بخش ها و دهستان های استان انجام شده ولی موفق به جلب رضایت نسبی مردم نشده ایم.
او با بیان اینکه سرانه مطالعه کتاب در استان تحت تاثیر مشکلات ریشه دار کلان کشوری و افزایش رغبت مردم به استفاده از رسانه های جمعی و فضای مجازی است، گفت: در سال های اخیر 22.5 درصد اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: در کنار مشکل جذب اعتبارات سالانه مربوط به اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی استان ، کاهش اعتبارات کتابخانه های عمومی نیز برای اجرای برنامه های پیش بینی شده برای توسعه کتابخانه های عمومی استان نگران کننده است.
وی همچنین با اشاره به آغاز برگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: برای برگزاری باشکوه تر این جشنواره پوسترهای تبلیغاتی در ادارات و محافل عمومی منتشر شده و این برنامه فرهنگی تا 28 خرداد در استان اجرا خواهد شد.
وی همچنین از راه اندازی بخش ویژه در کتابخانه های عمومی استان برای علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره خبر داد و گفت: کتاب های مسابقه و همچنین نرم افزار اینترنتی و برگه های مسابقه نقاشی در بخش ویژه ای در کتابخانه های عمومی راه اندازی شده و علاقه مندان برای شرکت در این رویداد فرهنگی می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی در این مسابقه شرکت کنند.
زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل هم در این نشست آمادگی مراکز کانون برای مشارکت در اجرای این جشنواره خبر داد و گفت: مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان حداکثر مشارکت را در بخش کودکان بعمل خواهند آورد.
وی با اشاره به لزوم همگرایی بیشتر نهادهای فرهنگی تشریح کرد: باید با برنامه ریزی دقیق تر از اجرای برنامه های موازی خودداری کرده و توان خود را برای ارتقای فرهنگ های اسلامی و ایرانی معطوف کنیم.
سرانه مطالعه کتاب در کشور روزانه حدود 79 دقیقه و این میزان در استان اردبیل زیر 10 دقیقه است.
وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب است ولی پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در حوزه فرهنگ محسوب می شود و به گفته مسوولان فرهنگی دلیل اصلی آن آن نیز مربوط به گسترش رسانه های مجازی، شبکه های اجتماعی و ماهواره ها می باشد.
13 باب کتابخانه عمومی نهادی و هفت باب کتابخانه عمومی مشارکتی در اردبیل فعال است و در این کتابخانه ها به بیش از 17 هزار و 400 نفر خدمات ارائه می شود.
امانت 6 ماهه کتابخانه های عمومی اردبیل بیش از 70 هزار نسخه است.
6018/ 1257

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا