پشت‌پرده پخت نذری برای سگ‌ها/چرایی توجه سگ‌بازان به سنت‌های مذهبی!


پشت‌پرده پخت نذری برای سگ‌ها/چرایی توجه سگ‌بازان به سنت‌های مذهبی!

یک کارشناس مطالعات استراتژیک با اشاره به هزینه کردن از مفاهیم و آموزه‌های دینی توسط مروجان و عاملان سگ‌بازی، گفت: اعمالی چون نذری‌پزان برای سگ‌ها، نوعی مقابله و مشابهت‌انگاری با رفتارهای آئینی شیعیان است و هدفی جز زیر سوال بردن و تمسخر آن ندارد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: چند روزی است کلیپی در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام دست به دست می شود که فیلمی از پخت غذای سگ به عنوان نذری و برای فاتحه خوانی را نشان می دهد. فارغ از نوع این نذری پزان که عقل و منطق مذهبی به هیچ وجه آن را تایید نمی کند!! نوع پوشش و نوع رفتار حاضران با سگ در این فیلم که از فاصله عمیق با آموزه های دینی حکایت دارد ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام «محمدرضا حدادپور جهرمی»، پژوهشگر مطالعات استراتژیک، فعال فرهنگی و کارشناس فضای مجازی درباره چرایی بروز چنین رفتارها و آسیب های اجتماعی مذهبی آن گفت وگویی ترتیب دهیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام «محمدرضا حدادپور جهرمی» در تشریح چرایی و آسیب های چنین رفتارهایی، اظهار کرد: دراینجا سه بحث مطرح است که جای دقت نظرهای بیشتری دارد و به همین راحتی نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد.

پژوهشگر مطالعات استراتژیک ادامه داد: یک بحث درباره ریشه این رفتارها است؛ در این باره باید بدانیم واژه هایی همچون نذر، پخت و پز، دور دیگ جمع شدن برای حاجت گرفتن و امثال آن از تعابیر مقدس مسلمانان است، لذا بانیان و عاملان فیلم مذکور قطعا قصد توهین و زیرسوال بردن آموزه هیچ دین و مکتبی جز اسلام را نداشته اند و اگر شاخص تر نگاه کنیم از بین همه مسلمانان شیعیان را که این قسم رفتارها را از خود بروز می دهند، موردهجمه قرار داده اند.

پشت‌پرده پخت نذری برای سگ‌ها/چرایی توجه سگ‌بازان به سنت‌های مذهبی!

وی تاکید کرد: لذا در مرحله نخست ریشه این اتفاق نوعی مقابله و مشابهت انگاری با رفتارهای آئینی شیعیان برای شخصیت ها و ایام خاص و مقدس شان است.

حجت الاسلام حدادپور با اشاره به مورد مصرف نذری پزان برای سگ!!، گفت: نکته مهم آنکه اینها دیگ و دور آن جمع شدن و نذری پختن را تمسخر نمی کنند بلکه محل مصرف آن را مورد هجمه و تمسخر قرار داده و به جای مومنان و نیازمندان، سگ را انتخاب کرده اند.

پشت‌پرده پخت نذری برای سگ‌ها/چرایی توجه سگ‌بازان به سنت‌های مذهبی!

وی اضافه کرد: باید توجه داشت حدوداً از یک دهه قبل به ویژه در پنج سال اخیر تلاش هایی می شود تا به نحوی موارد مصرف نذر و نیازها در محرم، فاطمیه و ... را زیر سوال برده و با ادعای کمک به فقرا و نیازمندان این سنت و فرهنگ دینی مکتبی را تضعیف و تخریب کند؛ در حالی که این قسم دلسوزی ها ظاهری است و در باطن با اصل نذر و مورد مصرف آن مشکل دارند.

این فعال فرهنگی با طرح این پرسش که «باید بدانیم چه کسانی با اصل نذر و موارد مصرف آن مشکل دارند؟»، بیان کرد: اصل نذر توسط وهابیت مورد هجمه است و موارد مصرف آن توسط بهائیان زیر سوال و مورد حمله قرار گرفته و توسط گروه های سلطنت طلب و افراد مایل به آنها هم همراهی و دنبال می شود.

وی ادامه داد: از تیپ و ظاهر افراد در این کلیپ و حال و هوای ارتباط با سگی که اطراف شان است، درمی یابیم بشدت شبیه فضاهای اینستاگرام این قشر از افراد هستند چراکه اینها در سال های اخیر برای سگ چنین اقداماتی را انجام داده اند. یعنی آنچه ما می بینیم و در فحوای کلام شان در حوزه نذر دیده می شود اینها یا وهابی هستند یا بهائی و یا مایل به سلطنت طلبان. چراکه اساساً مسلمانان به ویژه شیعیان در حوزه نذر چالش های اساسی با وهابیت و بهائیت دارند.

حجت الاسلام حدادپور با بیان اینکه از سال 94 به بعد چهار مرحله از سوی مروجان سگ بازی و همزیستی با سگ طی شده است، ابراز کرد: مرحله نخست عکس گرفتن با سگ که برای ریختن قبح آن از سلبریتی ها استفاده شد، سپس مرحله تبلیغ «#سگ فحش نیست»، سپس برگزاری مراسم های ترحیم و جشن تولد برای سگ ها تا جایی که حتی برخی سلبریتی ها تصاویر و فیلم های مراسم های اینچنینی برای سگ هایشان را در فضای مجازی منتشر کردند!

پشت‌پرده پخت نذری برای سگ‌ها/چرایی توجه سگ‌بازان به سنت‌های مذهبی!

وی تاکید کرد: مرحله چهارم نسب‌انگاری برای سگ با انسان است تا جایی که از سگ به پسرم، دخترم و عشقم تعبیر می کنند.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه بیان کرد: اکنون ما در حال ورود به مرحله پنجم از رواج سگ بازی هستیم، یعنی هزینه کردن از مفاهیم و آموزه های دینی برای این حیوان.

وی درباره اهداف طراحی این مراحل و برنامه ها، گفت: وقتی زندگی این افراد و سیر مراحل چهارگانه شان را بررسی کنیم، درمی یابیم بزرگ ترین هدف آنها رواج تجرد و مسئولیت گریزی از تشکیل خانواده و فرزندآوری است.

حدادپور با اشاره به رواج معاشرت و بالاتر از آن معاشقه با سگ و دیگر حیوانات، تصریح کرد: متاسفانه، بعضاً می بینیم صداوسیما و فیلم های سینمایی و حتی برخی کتب این قسم رفتارها را ترویج می کنند خاصتا درباره سگ طوری که علاوه بر درمانگاه و بیمارستان های تخصصی حیوانات با جمعیت قابل توجهی از پزشکان ارتودنسی و جراحان دندانپزشک برای سگ مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه این ساده لوحی است که بگوییم چنین رفتارهایی بدون هدف و برنامه ریزی است، تاکید کرد: این قسم رفتارها پشت پرده حساب شده ای دارد که از آن غافل شده ایم، یعنی زمینه سازی برای خو کردن انسان به حیوان آنهم حیوانی که اسلام از همزیستی با آن ما را نهی کرده اما برای بسیاری امروز جایگزین همسر و فرزند شده است.

حدادپور با بیان اینکه جریانی سیاسی پشت بروز اینگونه رفتارها هست، اظهار کرد: چنان که عکس گرفتن با سگ توسط مقامات آمریکایی یک سنت شده و اوباما و ترامپ قبل از عکس انداختن با اعضای خانواده شان در کاخ سفید، با سگ هاشان عکس گرفتند! لذا پدیده سگ بازی و همزیستی با سگ یک بعد سیاسی قوی هم پیدا می کند.

پشت‌پرده پخت نذری برای سگ‌ها/چرایی توجه سگ‌بازان به سنت‌های مذهبی!

وی افزود: در صفحات اینستاگرام متعلق به سلبریتی ها به ویژه از میان خانم های متمایل به غرب اغلب عکس هایی با سگ دیده می شود. لذا باید منتظر بود و دید این پدیده چه عواقب سیاسی دیگری را بروز می دهد.

پشت‌پرده پخت نذری برای سگ‌ها/چرایی توجه سگ‌بازان به سنت‌های مذهبی!

این کارشناس مطالعات استراتژیک در پایان خاطرنشان کرد: از فعالان ارزشی فضای مجازی تقاضا می شود صرفاً به بهانه روشنگری، این قسم کلیپ ها و مباحث را نشر ندهند و خواسته و ناخواسته به پخش و شکسته شدن قُبح آن روی نیاورند. از مداحان و مذهبیون هم تقاضا می شود در به کار بردن اسامی حیوانات در اشعار مذهبی و نسبت دادن عناوین برخی حیوانات به خود به منظور ابراز علاقه به ائمه(ع) خودداری کنند؛ مبادا ناخواسته گرفتار منجلاب ها شویم و به جنگ انسانیت برویم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل