تخفیف 75 درصدی نهج‌البلاغه در نمایشگاه قرآن/راه‌های جهانی کردن نهج‌البلاغه خوانی


تخفیف 75 درصدی نهج‌البلاغه در نمایشگاه قرآن/راه‌های جهانی کردن  نهج‌البلاغه خوانی

مظفری با بیان اینکه نهضت نهج‌البلاغه‌‌خوانی درصدد ارائه شیوه‌هایی برای مطالعه آسان این میراث علوی است، گفت: در این راستا نهج‌البلاغه را با تخفیف 75 درصدی به بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه می‌کنیم.

«نرگس مظفری» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، درباره فعالیت غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در نمایشگاه قرآن و استقبال مردم از آن گفت:‌ در این غرفه نسبت به مطالعه نهج البلاغه اقدامات تبینی و روشنگرانه انجام می‌شود.

مسئول غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی افزود: بسیاری از مردم احساس می‌کنند صحبت‌های امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه سنگین و ثقیل است بر همین اساس ما روش و شیوه‌هایی را آموزش می‌دهیم که این سختی و سنگینی به آسانی تبدیل شود، اکثریت افراد وقتی تبین‌ها و شیوه نهج‌البلاغه‌خوانی آسان را آموزش می‌بینند بسیار به مطالعه آن علاقه‌مند می‌شوند.

تخفیف ۷۵ درصدی کتب نهج‌البلاغه در نمایشگاه قرآن

وی با بیان اینکه ما در این نهضت جهانی دو راهبرد برای تشویق مردم به نهج‌البلاغه‌خوانی داریم، عنوان کرد: راهبرد نخست ارزان‌سازی است که کتاب‌ها را در مدل، طرح و اندازه‌های مختلف با قیمت ۷۰ درصد تخفیف در اختیار مردم قرار می‌دهیم که صرفا هزینه کاغذ و چاپ آن دریافت می‌شود.

مظفری ادامه داد: راهبرد دیگر ما در دومین مرحله آسان‌سازی مطالعه نهج‌البلاغه‌خوانی است، در این طرح آموزش می‌دهیم که افراد در ابتدا صرفا ترجمه نهج‌البلاغه مرحوم دشتی را روزانه ده دقیقه مطالعه کرده و با آن انس بگیرند.

وی درباره شیوه مطالعه نهج‌البلاغه‌خوانی بیان کرد: باید افراد در آغاز مطالعه از قسمت آخر یعنی حکمت‌های کوتاه و نغز شروع کنند با این روش مخاطبان با ادبیات و لحن امیرمومنان امام علی(ع) آشنا می‌شوند، در مرحله بعدی نامه‌ها را از آخر به اول مطالعه کنند زیرا کوتاه‌تر و آسان‌تر است، همچنین در مرحله بعد خطبه‌ها را از آخر به اول مطالعه کنند.

مسئول غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی افزود:‌ در مراحل ابتدایی نهج‌البلاغه‌خوانی احتیاج به هیچ شرح و تفسیری نیست شاید شما برخی موارد را متوجه نشوید عبور کنید زیرا در مراحل بعدی مطالعه قسمت‌هایی از نهج‌البلاغه قسمت‌های دیگر آن را تبین و تفسیر می‌کند.

مظفری با بیان اینکه مطالعه نهج‌البلاغه ارزش‌های شما را با ارزش‌های امیرمومنان امام علی(ع) یکسان می‌کند، اظهار کرد:‌ در مرحله تدبر شخص باید آنچه را مطالعه کرده با جامعه خود تطبیق دهد، به عنوان مثال وقتی درباره خبرگان رهبری یک نفر شبهه ایجاد می‌کند که این امر زاییده فکر امام راحل بوده است پاسخ نهج‌البلاغه به او در خطبه ۱۷۳ این است که اگر می‌خواهید رهبر انتخاب کنید همه مردم نباید شرکت کنند بلکه باید خبرگان ملت شرکت کنند؛ به همین صورت ما کار تطبیق بسیاری از مسائل جامعه با نهج‌البلاغه را انجام می‌دهیم.

وی افزود:‌ در دوره تطبیق ابتدا عقاید فرد سپس در مرحله دیگر اندیشه او با عقاید و افکار امیرمومنان امام علی(ع) هماهنگ می‌شود.

مسئول غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی با بیان اینکه طبق بررسی تطبیقی رفتار امامین انقلاب امام راحل و رهبر معظم انقلاب مطابق نهج‌البلاغه است، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: نهج‌البلاغه کتاب فرهنگ زیست در زمان امام زمان(عج) است.

مظفری با بیان اینکه نهج‌البلاغه آیین‌نامه انقلاب اسلامی است، ابراز کرد: اگر در هنگامه فتنه‌ها رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان مواضع فوق‌العاده قوی داشتند در اثر آشنایی کامل ایشان به اندیشه امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه بود. با عمومی کردن نهج‌البلاغه گفتمان مردم با گفتمان رهبر انقلاب اسلامی یکی می‌شود.

جهالت محبان و دشمنی دشمنان عامل مهجوریت نهج‌البلاغه

مسئول غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی درباره غربت نهج‌البلاغه امیرمومنان امام علی(ع) گفت: زمانی که درباره امیرمومنان امام علی(ع) صحبت می‌شود اشک در چشمان بسیاری از مردم جمع می‌شود با وجود این محبت به علت عدم مطالعه کتاب نهج‌البلاغه و در نتیجه عدم معرفت و شناخت به حضرت(ع) به مهجوریت مولا دامن می زند. طی ۱۴۰۰ سال گذشته جهالت محبان و دشمنی دشمنان سبب شده که نهج‌البلاغه در مهجوریت باقی بماند.

نهج‌البلاغه و تاکید بر اقتصاد مقاومتی

مظفری با بیان اینکه یک نظام اقتصادی فوق‌العاده قوی در نهج‌البلاغه وجود دارد، ابراز کرد: برخی نامه‌های امیرمومنان امام علی(ع) به افرادی نظیر مالک اشتر یا سایر حاکمان بلاد بر نکات اقتصادی تاکید دارد که امروز در برنامه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه اگر امت یک جامعه با رهبر آن وحدت رویه داشته باشند پیشرفت خواهند کرد، ابراز کرد:‌ زمان امیرمومنان امام علی(ع) مردم از گفتمان ایشان جدا بودند، حضرت(ع) در روایتی می‌فرمایند اگر مردم به من فرصت می‌دادند بزرگترین خدمت‌های مادی، معنوی، دنیوی و اخروی را برای آنان انجام می‌دادم.

استخراج نظامات حکومت اسلامی از نهج‌البلاغه

مسئول غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی با بیان اینکه بسیاری ازنظامات حکومت اسلامی را می‌توان از نهج‌البلاغه استخراج کرد، اظهار کرد: بنا بر فرمایش امام راحل و رهبر معظم انقلاب نهج‌البلاغه آیین نامه انقلاب اسلامی است زیرا تنها معصومی که حکومت تشکیل داد امیرمومنان امام علی(ع) است، اما متاسفانه بسیاری از افرادی که اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند به این مساله توجه ندارند.

مطالبه سبک زندگی اسلامی توسط نوجوانان نهج‌البلاغه‌خوان

مظفری با بیان اینکه بنده در گروه‌های بسیار قوی فرهنگی فعالیت کردم هیچ کدام به قوت نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی نبوده است، گفت: در کلاس نهج‌البلاغه‌خوانی همواره تعداد نفرات نوجوانان از آغاز کار با ۱۰ تا ۱۵ نفر است اما تا پایان کلاس به نزدیک به ۱۰۰ نفر می‌رسد، نوجوانانی که با ما نهج‌البلاغه می‌خوانند به اذعان والدین و مربیان آنها امروز هر کدام مطالبه‌گر سبک زندگی اسلامی در مدارس خود شده اند. گاهی یک معلم شبهه‌ای را مطرح می‌کند که نوجوانان از نهج‌البلاغه پاسخ او را می‌دهند. نوجوانان و بچه‌های ۱۰ تا ۱۵ سال عاشقانه نهج‌البلاغه را ترویج می‌دهند زیرا نهج‌البلاغه زندگی انسان را تامین می‌کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق