استحکام اراده‌ها برای پاسداری از دین خدا، هدف مسابقات و طرح‌های قرآنی است


  استحکام اراده‌ها برای پاسداری از دین خدا، هدف مسابقات و طرح‌های قرآنی است

فقهی‌زاده با بیان اینکه در مسابقات و طرح‌های حفظ قرآن درپی رواج روحیه پاسداری از تعالیم دین هستیم، گفت: قرآنی که امروز مستمسک داعش، جبهه النصره و وهابیت تفکیری قرار گرفته، مورد احترام کسی نیست،

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «عبدالهادی فقهی زاده» در مراسم اختتامیه طرح قرآنی «بشارت۱۴۵۲» و معرفی نفرات برتر آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که شب گذشته (چهارشنبه، ۱ خرداد) در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه برگزاری چنین مسابقات قرآنی موجب شده یک جریان قرآنی در آن حضور جدی داشته باشند، گفت: در این مسابقات قرآنی سیل قرآنیان بی چشمداشتی شرکت کردند که باید از برگزار کنندگان این رویداد بزرگ و شرکت کنندگان تشکر کرد و خدا را شاکر بود که در کشور ما چنین مسابقات قرآنی بدون مشکل برگزار می شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به یادمی آورم که در دوران کودکی چنین جلسه قرآنی اگر می خواست برگزار شود، به راحتی برگزار نمی شد و ما باید امروز قدردان فضایی که در کشور است، باشیم.

فقهی زاده با اشاره به آیه «إِنَّا نحَْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لحََافِظُونَ» اظهار کرد: مرحوم آیت الله العظمی «فاضل لنکرانی» در کتاب «مدخل التفسیر» در مورد معنی ذکر در این آیه قرآن می فرماید: «مراد از ذکر شخص پیامبر نیست» و در مقابل دیدگاهی دیگر که پافشاری می کنند که مراد از ذکر، ذکر قرآن است و مراد از اهل ذکر اهل بیت(ع) نه اهل ذکر تورات و انجیل. در واقع خدوند در این آیه قرآن کریم می فرماید که ما قرآن را نازل کردیم و آن را حفظ می کنیم که مراد از حفظ به معنای حفظ عبارات این کتاب به تنهایی نیست، بلکه مهمتر از آن حفظ حریم قرآن و آموزه های قرآن کریم است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به آیه 23 سوره مبارکه زم،ر تصریح کرد: در این آیه آمده است: «خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابى که آیاتش هماهنگ است» و پیامبر(ص) هیچ دخالتی در صورت بندی آیات و معانی آن نداشته است و در این مقام حضرت رسول(ص) دریافت کننده و مفسر و مبیین قرآن کریم بوده است. خداوند در قرآن کریم تاکید می کند که قرآن را از گزند حوادث حفظ می کنیم و آیات و عبارات قرآن تا دنیا دنیا است، دست نخورنده و از گزند همه حوادث مصون می ماند.

وی ادامه داد: اما عده ای به این سمت و سو گرایش خواهند داشت که معانی قرآن کریم را دگرگون و تحریف کنند و این کتاب آسمانی را از مسیر اصلی منحرف کنند، اما خداوند می فرماید: «ما معانی قرآن را هم حافظ خواهیم بود» و پاسداران حریم قرآن کریم یعنی اهل بیت(ع) از معانی کلام وحی پاسداری می کنند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: اینکه با مشارکت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم را برگزار کردیم با این دید بود که حفظی که ما گسترش می دهیم، باید حفظ معنا گرا باشد و علاوه بر عبارات به پاسداری از آموزه ها و حرمت مفاهیم متعالی قرآن بیانجامد.

فقهی زاده تاکید کرد: ما به دنبال یادگیری صرف عبارات که اراده ها را برای پاسداری از حریم دین خدا تحریک نکند، نیستیم، قرآنی که امروز مستمسک داعش، جبهه النصره و وهابیت تفکیری قرار گرفته، مورد احترام کسی نیست، ما قرآنی را که در خدمت اندیشه ورزی و پاکدستی، پاسدارای مفاهیم تعالی و ترویج مسلمان دوستی در اقصی نقاط باشد، می خواهیم.

در ادامه این مراسم از نهادهایی همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم و تحقیقات، نهاد کتابخانه های عمومی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی به عنوان دستگاه های فعال در عرصه قرآنی و نیز رادیو قرآن به عنوان رسانه برگزیده تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از آستان های امامزاده جمال الدین(ع) قم، امامزاده صالح(ع) تجریش تهران، بعقه علامه مجلسی اصفهان، امامزاده عبدالله(ع) همدان به جهت همراهی اثرگذار درا جرای طرح ۱۴۵۲ تقدیر به عمل آمد.

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم از دانش آموزان حافظ قرآن کریم، محمد اسلامی، محمد مهدی اخگری، سجاد فرضی، نازنین زهرا سقاییان، فاطمه شاه ویسی، نرگس نوروزی و حلیا اولوی نیز تجلیل شد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد