مومنان حقیقی همواره از خداوند طلب استعانت دارند


مومنان حقیقی همواره از خداوند طلب استعانت دارند

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه مومنان حقیقی همواره از خداوند طلب استعانت دارند، گفت: هر مقدار ایمان و اعتقاد انسان به یاری خداوند بیشتر باشد توجه و یاری خداوند نسبت به او بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت الله «محمدباقر تحریری» شامگاه چهارشنبه ۱ خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در حوزه علمیه مروی به سخنرانی پرداخته و اظهار کرد: حضرت زین‌العادبدین(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی پس از بیان حمدهای فراوان برای ارتباط با پروردگار عالم می‌فرمایند الهی مرا یاری کن که مسیر درخواست‌های گوناگون به سوی تو را پیدا کنم.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه حضرت امام سجاد(ع) در این فراز از دعای ابوحمزه به چهار مساله اشاره دارند، تصریح کرد:‌ یکی اینکه همواره مسیر ارتباط عبد با خداوند باز بوده و هیچ‌گاه از سوی او منعی وجود نداشته است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به فراز دیگری از دعای امام سجاد(ع) بیان کرد: عامل درخواست انسان از خداوند نیازهای او است که هر چه از خداوند بخواهد عطا می‌‌کند با این وجود توان شمارش نعمات الهی را ندارد.

آیت الله تحریری با اشاره به فراز دیگری از دعا مبنی بر اینکه نعمات فراوان الهی نشان از رحمت بی‌نهایت و طلب یاری از او نشان از فضل خداوند است، ابراز کرد:‌ فطرت انسان امید فراوانی برای رسیدن به کمال دارد بر همین اساس از رحمت بی‌نهایت و فضل الهی درخواست یاری و نعمت دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه مومنان حقیقی همواره از خداوند طلب استعانت دارند، اظهار کرد: ما در سوره حمد تنها از خداوند طلب یاری و استعانت داریم و این را هر روز در نمازهای خود تکرار می‌کنیم اگر با حضور قلب غفلت نکنیم به این امر دقیق توجه می‌کنیم که تنها یاری دهنده ما خداوند است.

وی افزود: هر مقدار ایمان و اعتقاد انسان به یاری خداوند بیشتر باشد توجه و یاری خداوند نسبت به او بیشتر می‌شود بر همین اساس حضرت امام سجاد(ع) فرمودند: هر کس آرزوی تو را داشته باشد برای رسیدن به آن می‌تواند از تو استعانت بجوید.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه توجه به خداوند در عوام ذهنی و در اولیاء الهی قلبی است، گفت:‌ در توجه قلبی انسان، آغازکننده و پایان‌دهنده کار را خداوند متعالی می‌داند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه کفر، شرک، نفاق، گناه و غفلت از جمله موانع دائمی یا موقت دریافت رحمت الهی یا ارتباط با خداوند است، اظهار کرد: خداوند برای ارتباط انسان با خود هیچ مانعی قرار نداده انسان خود در این ارتباط مانع ایجاد می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه هر یک از اسماء الهی یک باب دعا است، ابراز کرد: برای برآورده شدن هر نیازی باید به کمال و اسم الهی خاص آن توجه شود به عنوان مثال طلب شفای بیمار با توسل به نام شافی خداوند ممکن است.

وی در پایان با بیان اینکه اولیاء الهی مظهر اسماء حسنی خداوند هستند، تاکید کرد: بر همین اساس آنان هادیان انسان به سوی حق هستند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان