همکاری بانک پارسیان و بنیاد برکت برای ایجاد 84 هزار فرصت شغلی در مناطق سیل زده


همکاری بانک پارسیان و بنیاد برکت برای ایجاد 84 هزار فرصت شغلی در مناطق سیل زده

بنیاد برکت ایجاد و راه اندازی 10 هزار طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور در 6 استان سیل‌زده‌ خوزستان، لرستان، ایلام، گلستان، مازندران و فارس را در دستورکار دارد که در راستای ایجاد 84 هزار فرصت شغلی در این مناطق تفاهمنامه همکاری با بانک پارسیان امضا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انتهای سال گذشته اعلام کرده بود که برای سال آینده افزون بر 15 هزار طرح اشتغالزایی در سطح مناطق محروم کشور را هدف گذاری کرده است که با اجرای این تعداد طرح اشتغالزایی افزون بر 23 هزار شغل مستقیم ایجاد می شود این در حالی است که مقرر شده است که بنیاد برکت با اولویت مناطق روستایی از طریق الگوهای مشارکتی اشتغال‌زایی اجتماع‌محور، تسهیلات‌محور و بنگاه‌محور خود تا سقف 300 میلیارد ریال در این مناطق سرمایه‌گذاری و مشارکت کند.

همچنین مقرر شد به مدت 2 سال و تا پایان سال 98 در قالب طرح اجتماع‌ محور سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت) ایجاد و راه‌اندازی 250 طرح اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده است. در طرح اجتماع‌محور سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت)، متقاضیان پس از کسب شرایط لازم، از سوی بنیاد برکت برای دریافت وام تا سقف 300 میلیون ریال بدون بهره و با کارمزد 4 درصد به بانک عامل معرفی می‌شوند و به منظور ایجاد اشتغال و آموزش مورد حمایت و پشتیبانی این بنیاد قرار می‌گیرند.

بنابراین گزارش بنیاد برکت راه‌اندازی 13 هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور با ظرفیت ایجاد ۲ و ۸ دهم شغل به ازای هر طرح را در بودجه‌ سال 1398 خود تصویب کرده بود که با توجه به وقوع سیل در چند استان کشور به دستور «محمد مخبر»، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به 30 هزار طرح افزایش پیدا کرده است و حالا در راستای اجرای طرح های اشتغالزایی خود بانک پارسیان و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به منظور ایجاد و راه اندازی ۸۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم و سیل‌زده‌ کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه که مبنی بر همکاری مشترک بانک پارسیان و بنیاد برکت در تأمین مالی و اعطای ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه‌ اشتغال به ۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌ محور برکت است (سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه) منعقد و به امضای کورش پرویزیان و سعید جعفری رسید.

همکاری بانک پارسیان و بنیاد برکت برای ایجاد 84 هزار فرصت شغلی در مناطق سیل زده

با امضای این تفاهم‌نامه،۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور معرفی‌شده از سوی بنیاد برکت در قالب کسب‌وکارهای خرد و خانگی و در رسته‌های شغلی مانند صنایع دستی، گلیم‌بافی، پارچه‌بافی، سوزن‌دوزی و قالی‌بافی برای افراد جویای کار در روستاها، مناطق محروم، کم‌تر توسعه‌یافته، مرزی و سیل‌زده به بهره‌برداری می رسد. راه‌اندازی این تعداد طرح اشتغال‌زایی موجب ایجاد ۸۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای افراد جویای کار با اولویت جوانان تحصیل‌کرده و زنان سرپرست خانوار در مناطق سیل‌زده، محروم و روستایی می شود.

نقاط هدف اجرای این طرح، تمامی مناطق روستایی با اولویت مناطق محروم و مرزی سیل‌زده تعیین شده و برای هر طرح اشتغال‌زایی، ۱۰۰ میلیون ریال به شکل قرض‌الحسنه تأمین مالی می‌شود.زمان بازپرداخت تسهیلات اعطایی نیز با احتساب شش ماهه‌ی دوران تنفس، ۶۰ ماهه است.

یادآور می شود: بنابر دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و به‌منظور تسکین بخشی از آلام و مشکلات مردم متأثر از سیل، 10 هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در 6 استان سیل‌زده‌ خوزستان، لرستان، ایلام، گلستان، مازندران و فارس توسط بنیاد برکت در سال 1398 ایجاد و راه‌اندازی می شود. برای راه‌اندازی این تعداد طرح اشتغال‌زایی 4 هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی این بنیاد در نظر گرفته شده است.

3300، 3000 و 2000 طرح از این 10 هزار طرح پیش‌بینی شده به ترتیب در سطح استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان ایجاد می شود و هزار، 200 و 500 طرح نیز به ترتیب در مناطق سیل‌زده‌ استان‌های ایلام و فارس و شرق مازندران به بهره‌برداری می رسند.

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نهضت فراگیر اشتغال‌زایی را به منظور محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، به شکل جدی پی‌گیر بوده و در دستور کار دارد و تا به امروز 227 هزار فرصت شغلی را در این مناطق ایجاد کرده است.

بنیاد برکت در قالب اشتغال‌زایی اجتماع‌محور چند طرح و الگو را شامل «آسمان» (آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی)، «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت)، «آفتاب» (آیین‌نامه‌ فقرزدایی و توان‌افزایی برکت) و همچنین مدل «مهتاب» (مدل‌ هادی تلاش اقتصادی برکت)، برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم تهیه و به مرحله‌ اجرا درآورده است.

طرح «آسمان» (آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) برای احیای سرمایه‌های انسانی اجتماعی است. این طرح، انسان‌ها را دور هم جمع می‌کند، احساس توسعه‌گری در آن‌جا به‌وجود می‌آورد، سرمایه‌های انسانی‌شان را به سرمایه‌ اجتماعی تبدیل می‌کند، سایر منابع را به‌هم متصل می‌سازد و ضمن معرفی یک کسب‌وکار مناسب، با معرفی به سیستم بانکی، در راه‌اندازی این کسب‌وکار آن‌ها را یاری و پشتیبانی می‌کند. با اجرای طرح آسمان، جوامع محلی احساس می‌کنند که می‌توانند فعالیت داشته باشند و حتی خودشان ایجاد شغل کنند.

برای تکمیل شدن فرآیند اشتغال‌زایی، طرح دوم یعنی «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت) پیش‌بینی شده است. در قالب این طرح، افراد آموزش می‌بینند که با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای، چه فعالیت‌هایی داشته باشند و سپس، از آن‌ها حمایت می‌شود. برای این منظور، تسهیل‌گران برکت فعالیت دارند که به متقاضیان آموزش می‌دهند، سیستم بانکی را برای‌شان تسهیل و نهاده‌های کسب‌وکار را فراهم می‌کنند. در طرح سحاب، وام به‌شکل مستقیم به خود متقاضی ارایه نمی‌شود، بلکه در اختیار پشتیبان قرار می‌گیرد تا نهاده‌ها را خریداری کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد و ضمن آموزش، خرید کالای‌شان را هم تضمین کند.

همچنین در مدل‌ «مهتاب» (مدل‌ هادی تلاش اقتصادی برکت) به متقاضیان آموزش داده می‌شود که چه مشاغلی را برای فعالیت انتخاب کنند. در بنیاد برکت برای همه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی روستایی استانداردهای حرفه‌ای تبیین و طراحی شده است‌. در حال حاضر، 16 حرفه در سطح روستاها انجام می‌گیرد که 6 حرفه شامل پرورش دام سبک، تولید انرژی خورشیدی، زنبورداری، فرش دست‌باف، پرورش دام سنگین و پرورش بوقلمون استانداردسازی شده و مابقی نیز در دستور کار است.

طرح چهارم هم «آفتاب» (آیین‌نامه‌ فقرزدایی و توان‌افزایی برکت) است و به پشتیبانی و پایدارسازی طرح‌های اشتغال‌زایی ایجاد شده می‌پردازد. طرح آفتاب در اصل پشتیبان مشاغل شکل‌گرفته در طرح‌های قبلی است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز