«اهدای عضو» فرهنگی حیات بخش و انسانی


«اهدای عضو» فرهنگی حیات بخش و انسانی

سمنان- ایرنا- اهدای عضو به منزله بخشیدن فرصت دوباره حیات به یک همنوع است، حرکتی است مبتنی بر دانش روز که یک زندگی را به زندگی دوباره گره می زند.

به گزارش ایرنا، اهدای عضو به معنای واقعی عاقبت به خیری است، در این روند فردی که مرگ مغزی شده امکان حیات دوباره ندارد، اما می توان با اهدای عضوش جان چندین بیمار را نجات داد و فرصت دوباره زندگی کردن را به دیگران هدیه داد.
چه بسیار در جامعه می شنویم و می بینیم خانواده ای از نعمت داشتن پدر، مادر، خواهر، برادر و همسر محروم می شود، چون اهدا کننده عضوی برای هدیه دادن زندگی به بیمارشان نیست و در مقابل جوان سالم ناکامی وجود دارد که بر روی تخت بیمارستان ساکت و بی حرکت خوابیده و پزشکان مرگ مغزیش را تایید کردند.
جدال دو فرد در 2 تخت بیمارستانی، یکی در آرزوی زنده ماندن و دیگری ناامید از حیات؛ در همین موقعیت پای علم پزشکی به میان می آید و امکان بهره گیری از اعضای حیاتی را برای فرد نیازمند به حیات را فراهم می کند، تنها آنچه در این میان اهمیت می یابد، فرهنگی است که باید در بین خانواده ها نهادینه شود.
اگر در جامعه فرهنگ اهدای عضو در خانواده نهادینه شود نه تنها بازماندگان خانواده مرگ مغزی تسلی خاطر به واسطه این کار خیر پیدا می کنند بلکه دعای خیر یک خانواده بدرقه راه عزیزسفر کرده شان می شود.
باید در جامعه فرهنگ سازی شود، مرگ حق است چه خوش است که با اهدای عضو سرافراز و عزت مند همراه با دعای خیر به سوی سفر ابدیت رهسپار شد.
جوان سالم مرگ مغزی شده دیگر به دنیا بازنمی گردد و خانواده شادروان می تواند با اهدای عضو نام عزیزش را در ذهن ها ماندگار کند.
آمارها می گوید که در زمان حاضر، میزان بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور 25 هزار نفر و میزان فوت این بیماران در روز 7 تا 10 نفر است.
اگر رسانه ها و تمام سازمان های مردم نهاد و هر گروهی که با مردم و آحاد جامعه سر و کار دارد در ترویج فرهنگ اهدای عضو کمک کند دیگر شاهد این آمارهای دلخراش نخواهیم بود.

**عاقبت به خیری با اهدای عضو
پدری که فرزندش اعضای بدنش اهدا شده بود گفت: مرگی که با اهدای عضو زندگی و حیات به بیماران و نیازمندان ببخشد، عاقبت به خیری است.
پدر شادروان سینا سنائی نژاد، با بیان این که خوشحالم پسرم عاقبت به خیر شده است، ابراز داشت: فرزندش در زمان حیات درخصوص اهدای عضو و دریافت کارت اهدای عضو به او خبر داده بود.

**رسانه ها نقش موثر در ترویج فرهنگ اهدای عضو دارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: رسانه ها نقش مهم در ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو در جامعه دارد.
نوید دانایی اظهار داشت: فرهنگ سازی لازمه ادامه مسیر کار خیر و خداپسندانه اهدای عضو است و هر عضوی که اهدا می شود، زندگی و حیات به فرد دیگر می بخشد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان یکی از برترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در زمینه اهدای عضو است.
دانایی تصریح کرد: نامگذاری یکی از بوستان های شهر به نام «اهدا» یکی از اقدامات مناسب برای ترویج فرهنگ اهدای عضو است، اما گذر و عبور از همه مسیر و اتمام کار نیست و باید برای ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه بیش از پیش تلاش کرد.
وی خاطرنشان کرد: با مشارکت شهرداری و شورای شهر سمنان، قرار است یادمانی برای عزیزانی که اهدای عضو کردند در بوستان اهدا احداث و غرفه هایی برای فرهنگ سازی ایجاد شود.

**اهدای عضو اهدای زندگی
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اهدای عضو و زنده کردن یک فرد به منزله زنده کردن همه انسان هاست و این دقیق ترین تفسیری است که می توان از اهمیت زندگی بخشی به یک انسان در قرآن کریم ذکر کرد.
احمد همتی افزود: برای فراگیر شدن فرهنگ کار خداپسندانه اهدای عضو در جامعه باید تلاش کرد و نامگذاری یکی از بوستان های شهر به نام «اهدا» حرکت خوب و ارزنده ای در جهت فرهنگ سازی و ترغیب مردم به اهدای عضو است.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از خانواده های بانی اهدا کننده عضو باید به عنوان بانی خیر و حیات نام برد.

** فرهنگ اهدای عضو در جامعه نهادینه شده است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: امروزه در جامعه خیلی از افراد در زمان حیات خود اقدام به دریافت کارت اهدای عضو می کنند که این امر نشاندهنده فرهنگ سازی مناسب است.
حبیب الله خجسته پور افزود: حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و ممکن است برای هر کدام از ما چنین اتفاقی رخ دهد و نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در جامعه، زمینه ساز فرصت زندگی دوباره و حیات به نیازمندان و بیماران است.

**نامگذاری بوستان «اهدا» گامی برای فرهنگ سازی
شهردار سمنان گفت: افتتاح و نام گذاری یکی از بوستان های شهر قدم بزرگی برای فرهنگ سازی و ترغیب مردم درخصوص موضوع اهدای عضو است.
سید محمدناظم رضوی افزود: در این بوستان به زودی غرفه هایی برای فرهنگ سازی و اشاعه این امر خداپسندانه ایجاد می شود.
به گزارش ایرنا، مناسب ترین فاصله از زمان شناسایی مرگ مغزی فرد تا رضایت گیری و اقدام برای اهدای عضو 72 ساعت است و هر بیمار مرگ مغزی دست کم به هشت نفر می تواند زندگی دوباره هدیه دهد.
31 اردیبهشت روز اهدای عضو نامگذاری شده است.
7342/6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها