143 دستگاه آبشخور فلزی در مراتع کردستان نصب شد


143 دستگاه آبشخور فلزی در مراتع کردستان نصب شد

سنندج - ایرنا - معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تاکنون 143 دستگاه آبشخور فلزی ویژه آبخوری دام‌ در روستاهای دارای طرح مرتعداری نصب شده است.

طاهر کرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح نصب آبشخور‌های دام در مراتع و چراگاه‌های استان به منظور تامین آب شرب و سالم قابل دسترس برای دام های دامداران منطقه، احیای چشمه ها و کانی های موجود در مراتع و همچنین توزیع مناسب دام ها در مراتع جهت بهبود و احیای مراتع و جلوگیری از تخریب کمی و کیفی مراتع انجام گرفته است.
وی افزود: برای ساخت این آبشخور‌ها در روستا‌های دارای طرح مرتعداری در مجموع یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.
کرمی با بیان اینکه کردستان در سال‌های اخیر با مشکل خشکسالی نسبی و کم آبی مواجه بود، یادآور شد: با توجه به اهمیت اقتصادی مراتع و نقش اساسی در معیشت مردم، رونق تولید و تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی میزان تولید آنها و در نتیجه تولید دام، نصب آبشخور‌های فلزی از راهکار‌های کاهش اثرات عوامل تخریب مراتع است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی کردستان اضافه کرد: ساخت آبشخور‌های دام در هر منطقه با توجه به ظرفیت و تعداد دام هر مرتع و با تعیین فواصل مناسب در نزدیک چشمه ‌های دائمی در روستا‌های مرتعی و واجد طرح مرتعداری ییلاقی بوده است.
وی با بیان اینکه تامین نشدن آب کافی، ناپایداری صنعت دامداری وابسته به مراتع و افزایش شدید تلفات دامی را موجب می‌شود، گفت: این مساله همچنین چرای سنگین و مخرب در اطراف منابع آب موجود در مراتع را تحمیل می‌کند.
کرمی تاکید کرد: این آبشخورها از ورق گالوانیزه ساخته شده و آب داخل آن برای استفاده دام از شرایط خوب سلامت برخوردار است.
وی با اشاره به شماره تلفن گویای 1504 منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: مردم در صورت مشاهده هر گونه حریق، تخلف و تخریب مراتع، قطع درختان می توانند با این شماره تلفن رایگان تماس گرفته و موارد را به ماموران این اداره کل اطلاع دهند.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که از جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
9937/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا