سبزی آلوده مهمترین عامل بروز وبا است


سبزی آلوده مهمترین عامل بروز وبا است

همدان- ایرنا- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: سبزی های آبیاری شده با فضولات انسانی مهمترین منبع انتقال بیماری وبا است.

سید جلال الدین بطحائی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: خورن غذا و آب آلوده و مصرف انواع سبزی آبیاری شده با فضولات انسانی که سالم سازی نشده از راه‌های اصلی انتقال وبا است.
وی اضافه کرد: همچنین نشستن دست ها پس از رفتن به دستشویی و تماس دست با مواد غذایی موجب انتقال وبا به دیگران می شود.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان اظهار داشت: در بعضی موارد استفاده از مواد غذایی تهیه شده از دستفروشان و یخ آلوده راه انتقال بوده است.
بطحائی بیان کرد: افزایش مسافرت ها و کوتاه شدن زمان آن سبب شده بیماری های واگیر از جمله بیماری های منتقله از آب و غذا با سرعتی باورنکردنی منتقل شده و باعث همه گیری های بزرگی شوند که به آسانی قابل کنترل نیست.
وی ادامه داد: اپیدمی بیماری وبا به طور معمول هر چهار تا پنج سال یکبار در کشور رخ می دهد البته با توجه به تلاش های صورت گرفته در سالهای اخیر شدت اپیدمی ها از نظر تعداد و مرگ و میر کاهش داشته است.
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: سال 96 با وجود حضور میلیونی مردم در مراسم اربعین حسینی شمار مبتلایان به وبا در کشور به 631 مورد رسید.
بطحائی افزود: 2 دوره زمانی تابستان و پاییز مستعد شیوع بیماری «وبا» است که باید مراقبت های بهداشتی و پزشکی را در این فصول بیشتر کرد.
وی توضیح داد: میکروب «وبا» به صورت خاموش در آب زندگی می‌کند و به محض فراهم بودن شرایط خاص نظیر گرمای هوا، نور خورشید، میزان نمک و به طور کلی مناسب شدن شرایط محیطی برای رشد و تکثیر آن، از حالت خاموشی خارج شده و فعال می شود.
بطحائی بیان کرد: بیشترین میزان ابتلا به بیماری وبا در این استان مربوط به سال 72 با 197 مورد، سال 77 با 718 مورد و سال 84 با 190 مورد است که این آمار در سال 96 به هفت مورد و سال 97 به صفر رسید.
7526/2087

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا