400 هزارسیستان وبلوچستانی جامعه هدف طرح ملی فشارخون هستند


400 هزارسیستان وبلوچستانی جامعه هدف طرح ملی فشارخون هستند

زاهدان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده حدود 400 هزار نفر در محدوده شهرستان های زیرپوشش این دانشگاه در جنوب استان سیستان و بلوچستان جامعه هدف طرح ملی فشارخون هستند.

دکتر مهران امینی فرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا را از اهداف کلی اجرای این طرح ملی عنوان کرد.
وی تاکید کرد: فشارخون بالا مهمترین عامل مرگ و میر زودرس و ابتلا به بیماریهای قلبی،کلیوی و سکته مغزی است که متاسفانه جمعیت مبتلایان به این بیماری در سه دهه اخیر سه برابر شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیان کرد: در فشار خون حدود 40درصد افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و از بین 60درصد افراد مطلع نیز فقط 20درصد تحت نظر پزشک دارو دریافت می کنند.
وی ارتقاء آگاهی مردم درباره فشارخون بالا، ترغیب آنان برای مراجعه به مراکز تعیین شده و اندازه گیری فشارخون و شناسایی و پیگیری افراد دارای فشارخون بالا را از اهداف اجرای این طرح ملی عنوان کرد.
امینی فرد اظهار داشت: این طرح از 27 اردیبهشت آغاز شده و تا 15 تیر ادامه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: جامعه هدف در این طرح افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی هستند که فشار خون آنان پایش و افراد دارای فشار خون بالا برای دریافت خدمات درمانی به سطوح بالاتر معرفی می‌شوند.
امینی فرد گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده حدود 400 هزارنفر در محدوه شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه تحت پوشش طرح فشارخون قرار می گیرند که پیش بینی می شود از این تعداد حدود 100 هزار نفر مبتلا به فشارخون باشند که با شناسایی این افراد می توان از افزون بر 70درصد حمله های قلبی و سکته های قلبی در منطقه پیشگیری کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: این طرح در قالب 671 تیم بهداشتی مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی ، خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی و 37 ایستگاه ثابت در درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها ، کلینیک‌های ویژه و پایگاه‌های ثابت در محل‌های پر ازدحام با اندازه‌گیری و ارائه راهکارهای درمانی و کنترلی فشار خون بالا انجام می گیرد.
7316 ‌**6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد