خواندن و درک نهج‌البلاغه، حب و بغض و آرمان‌های ما را علوی می‌کند


خواندن و درک نهج‌البلاغه، حب و بغض و آرمان‌های ما را علوی می‌کند

حجت‌الاسلام زهره‎ای با بیان اینکه امیرالمومنین‌(ع)، امیر همه عرصه‌ها است، گفت: اگر نهج‌البلاغه را خوب بخوانیم و خوانده باشیم؛ آن موقع حب و بغض‌ها، آرمان‌ها، سبک زندگی و ارزش های‌مان را با امیرالمؤمنین(ع) هماهنگ می‎کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: نشست «سلوک اجتماعی در منطق حضرت علی(ع)»، عصر دیروز (شنبه، ۲۸ اردیبهشت) در بخش عترت بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی زهره‌ای»، کارشناس نهج البلاغه برگزار شد.

وی در این نشست با بیان اینکه همه انسان‌ها در مداری به سمت خدا حرکت میکنند که رفتارهای یکدیگر بر دیگری اثر می‌گذارد، اظهار کرد: این رفتار مانند جایی است که حضرت علی‌(ع) میفرماید: اثر قتل هابیل توسط قابیل تا آخر آفرینش باقی خواهد ماند و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد هیچ قتلی در روز کره زمین اتفاق نمیافتاد. بر همین اساس همه نسبت به هدایت و سرنوشت یکدیگر مسئولیم و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. واقیعت جامعه ما اینگونه است که اگر چه زبان ظاهر ما یکی است، اما زبان باطن ما با هم یکی نیست و همدیگر را نمی‌فهمیم و این موجب ایجاد شکاف در جامعه شده است و نتیجه این شکاف و فاصله عدم درک و فهم پدر و فرزند، زن و شوهر و... از یکدیگر است و سرانجام آن افزایش آمار طلاق در جامعه است.

این کارشناس نهج البلاغه ادامه داد: درمان حل این شکاف و فاصله ایجاد یک زبان فکر و خواسته مشترک است که «گفتمان» نامیده می‌شود؛ برای ایجاد این گفتمان لازم است یک شخصیت، فکر یا عالمی را به عنوان مصالحه مطرح کنیم که هرکسی با هر فکر و اندیشه‌ای قبول دارد؛ امیرالمومنین علی‌(ع) شخصیتی است که همه عالم ازجمله مسیحی، یهودی، بودایی و... او را قبول دارند.

حجت الاسلام زهرهای ادامه داد: در این مسیر از آنجایی که امیرالمومنین‌(ع)، امیر همه عرصه‌ها است و کلامشان هم امیر همه کلام‌ها و نکته‌ها و قانون حرکت آفرینش و بشریت در مدار سخن ایشان است، در نتیجه فرا گرفتن نهج البلاغه مسیر حقیقت و زندگی را برای همه بشیریت به ارمغان می‌آورد.

این کارشناس نهج البلاغه تصریح کرد: لازمه تحقق این امر احیای نهج‌البلاغه‌خوانی در بین تمام اقشار جامعه است که ما آن را از طریق نهضت جهانی احیاء نهج‌البلاغه‌خوانی گسترش داده‌ایم. نهج‌البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پراثری از دانش گسترده امام علی (ع) است که در دست ما قرار دارد، ولی از آن غافل هستیم. نهضت نهج البلاغه‌خوانی به عنوان بزرگترین حرکت مردمی کشور چهار سال است به صورت جمعی درکشور و خارج از کشور شروع شده است و هم اکنون در ۳۳ کشور جهان اجرا می‌شود و هدف آن این است که اکثریت مردم در داخل یا خارج کشور، مسلمان یا غیرمسلمان نهج‌البلاغه بخوانند.

وی بیان کرد: ما به دنبال ایجاد یک گفتمان مشترک در جهانیم و این ظرفیت بعد از قرآن کریم در نهج البلاغه است؛ از آنجایی که قرآن دستخوش برداشت‌های مختلف توسط گروه‌هایی مانند داعش و سعودی و... است، امیرالمومنین (ع) می فرمایند: قرآن صامت است و کسی باید از طرف قرآن نطق کند از این رو، حضرت علی (ع) را قرآن ناطق نامیدهاند؛ بنابراین می‌خواهیم نهج البلاغه بخوانیم. اگر نهج البلاغه را خوب بخوانیم و خوانده باشیم؛ آن موقع حب و بغض‌ها، آرمان‌ها، سبک زندگی و ارزش های‌مان را با امیرالمؤمنین(ع) هماهنگ میکنیم.

گفتنی است، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر