15 گونه جانوری استان مرکزی در معرض آسیب و انقراض است


15 گونه جانوری استان مرکزی در معرض آسیب و انقراض است

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بر اساس لیست منتشره اتحادیه جهانی حفاظت زیستی، 15 گونه جانوری در این استان در رده های انقراض تا آسیب پذیری قرار دارند.

«رضا میرزایی» روز پنجشنبه به مناسبت روز تنوع زیستی در گفت و گو با ایرنا افزود: پلنگ موش، قوچ ارمنی، آهوی ایرانی، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای، حفاش نعل اسبی کوچک، پزپلنگ و پازن در زمره گونه هایی است که رده طبقه آسیب پذیر (VU) قرار گرفته اند.
وی توضیح داد: گونه خفاش صنایی در طبقه نگرانی کم (LC) و عقاب شاهی، هوبره و دلیچه کوچک در رده آسیب پذیر و کرکس کوچک نیز در طبقه در معرض خطر انقراض (EN) جای دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: آگامای سروزغی و لاکپشت مهمیزدار غربی نیز در زمره گونه های آسیب پذیر در استان مرکزی هستند.
میرزایی اظهار داشت: 363 گونه جانوری در استان مرکزی شناسایی شده که 65 گونه آن پستاندار، 222گونه پرنده، 55 گونه خزنده، 17 گونه ماهی و چهار گونه دوزیست است.
وی اضافه کرد: این استان به دلیل بهره مندی از اقلیم متنوع دشت، کوهستان، کویر و تالاب تنوع زیستی بالایی دارد به طوری که سومین رتبه تنوع زیستی کشور را دارد.
استان مرکزی با حدود یک و هشت دهم درصد از کل مساحت کشور 27 درصد پستانداران، 40 درصد گونه پرندگان و 14 درصد گونه های گیاهی کشور را دارا است.
6013/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس