«تگزاس» برگ برنده اکران ماه رمضان سینمای ایران


«تگزاس» برگ برنده اکران ماه رمضان سینمای ایران

فروش سینمای ایران در 15 روز نخست سال 98 در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، حدود دو میلیارد تومان افزایش داشته است و در این بین قسمت اول و دوم فیلم «تگزاس» نقش موثری بر رونق گیشه داشته است.

«تگزاس» برگ برنده اکران ماه رمضان سینمای ایران

اکران ماه رمضان همواره یکی از چالش‌های سینمای ایران برای جذب مخاطب و کسب فروش مناسب است و به همین منظور طرح‌هایی، چون افطار تا سحر و... توسط سینماداران در این ایام به اجرا در می‌آید تا سالن‌های سینما خالی از تماشاگر نباشند.

امسال پایان بازه زمانی اکران نوروز با آغاز ماه مبارک رمضان همزمان شد و به همین خاطر به جای آنکه شاهد اکران دوم نوروزی باشیم، شش فیلم جدید در قالب اکران ماه رمضان روی پرده رفتند.

«به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «تولدت مبارک» ساخته سمیه زارعی‌نژاد، «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی و «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی و ونداد دوشن، شش فیلمی هستند که در قالب اکران ماه رمضان از ۱۸ اردیبهشت ماه روی پرده سینما‌های کشور رفته‌اند.

به نظر می‌رسید که این همزمانی بر فروش شش فیلم جدید و هفت فیلمی که پیش از این روی پرده سینما‌ها رفته بودند، تاثیر گذاشته و افت نسبی را برایشان به همراه داشته باشد و تا حدودی هم در هفته اول ماه رمضان این مسئله مشهود بود چرا که نسبت به یک هفته بیش از آغاز ماه رمضان، فروش سینمای ایران با افت چند میلیاردی همراه شد. اما حال با مقایسه فروش سینمای ایران در ۱۵ روز اول ماه رمضان امسال و سال ۹۷، شاهد افزایش چند میلیارد تومانی فروش هستیم.

رشد دو میلیاردی فروش سینمای ایران

آمار فروش ۱۵ روز نخست ماه رمضان در سامانه فروش سینمای ایران حکایت از آن دارد که امسال حدود دو میلیارد تومان اکران ماه رمضان تا بدین لحظه بیشتر از سال گذشته عایدی برای سینمای ایران داشته است.

فروش سینمای ایران در این بازه زمانی در سال ۹۷ هشت میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان بوده است که امسال به ۱۱ میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان رسیده است. البته طبق روال سهم عمده فروش به شهر تهران اختصاص دارد که این سهم در سال ۹۷ پنج میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان و در سال ۹۸ شش میلیارد و ۹۹ میلیون تومان بوده است.

این میزان فروش تهران نشان می‌دهد که امسال سینما‌های سایر شهر‌های کشور توانسته‌اند فروش خوبی را تجربه کنند و سهم تهران نسبت به سال گذشته از کل میزان فروش کمتر شده است. اتفاق بسیار مثبتی که نویدبخش رونق و گسترش سینمای ایران در نقاط مختلف ایران است.

همچنین در سال ۹۷ یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۷۶۴ نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند که ۶۰۶ هزار و ۵۵۹ نفرشان از اهالی تهران بودند و امسال یک میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۶ نفر فیلم‌ها را دیدند که سهم تهرانی‌ها ۵۴۱ هزار و ۶۹۵ نفر بوده است.

بر این اساس تعداد مخاطبان سینمای ایران افزایش زیادی نداشته است، اما بالا رفتن قیمت بلیت‌های سینما در این افزایش فروش نقش جدی را ایفا کرده است.

در این بین مسلما ترکیب فیلم‌های روی پرده هم بر میزان اقبال مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند بر حضور علاقه‌مندان در سینما‌ها تاثیرگذار باشد، در سال ۹۷ فیلم‌های سینمایی «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «فراری» ساخته رضا داودنژاد، انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان، «لونه زنبور» ساخته برزو نیک‌نژاد، «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی و «مصادره» ساخته مهران احمدی ترکیب اکران نوروزی را تشکیل دادند.

در ماه رمضان فیلم‌های «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی، «ناخواسته» ساخته برزو نیک‌نژاد، «آن سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی، «جشن دلتنگی» ساخته پوریا آذربایجانی، «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی، «خجالت نکش» ساخته رضا مقصودی، «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان و «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی روی پرده رفتند.

در واقع ترکیب ماه رمضان سال گذشته از فیلم‌های کمدی بیشتری بهره‌مند بوده است و فیلم‌های کمدی اکران نوروز، چون «لونه زنبور»، «مصادره» و «خرگیوش» هم با تداوم اکرانشان نقش جدی بر پرمخاطب شدن ماه رمضان سال ۹۷ داشتند. این در حالیست که در ماه رمضان امسال تنها یک فیلم کمدی «سامورایی در برلین» ساخته مهدی نادری روی پرده رفته است، البته فیلم «وکیل مدافع» به کارگردانی سلما بابایی و ونداد دوشن هم تا حدودی کمدی به حساب می‌آید، اما دیگر فیلم‌های کمدی روی پرده به اکران نوروزی اختصاص دارند.

امسال در ماه رمضان به جز این دو فیلم، «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب، «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد، «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی و «خانه دیگری» ساخته بهنوش صادقی روی پرده رفتند.

فارغ از «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی که از اواخر اکران نوروز روی پرده رفت، «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی، «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی سه فیلم کمدی دیگری هستند که از اکران نوروز همچنان روی پرده ماندند، البته در غیاب «رحمان ۱۴۰۰».

آنچه مشخص است ماه رمضان امسال از ترکیب فیلم‌های مخاطب پسند و پرفروشی برخوردار نبوده است و تنها عامل افزایش فروش رمضان ۹۸ فیلم‌های «تگزاس ۲»، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «سامورایی در برلین» بودند.

نکته جالب توجهی که از ترکیب فیلم‌های امسال و سال گذشته اکران ماه رمضان بر می‌آید، حضور یک فیلم مشترک است که در هر سال توانسته عایدی خوبی را برای گیشه ماه رمضان به ارمغان آورد، «تگزاس۲» مسعود اطیابی که امسال به فروش خوبی دست پیدا کرده است، سال گذشته هم با قسمت نخستش توانست نقش مهمی را در رونق گیشه ایفا کند.

فیلمی که از حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی دو بازیگری که دیگر تضمین‌کننده گیشه برای فیلم‌ها هستند بهره برده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش