کاپیتان تیم ملی: لیگ پویایی برای توسعه والیبال زنان نداریم


کاپیتان تیم ملی: لیگ پویایی برای توسعه والیبال زنان نداریم

تهران- ایرنا- کاپیتان تیم ملی والیبال زنان افتخارآفرینی در عرصه های برون مرزی را در گرو پویایی لیگ والیبال دانست و گفت: وقتی پایه های تیم ملی را تقویت نمی کنیم، نباید انتظار خاصی داشته باشیم.

تیم ملی والیبال زنان مسیر طولانی را برای ارتقا جایگاه خود در آسیا پیش رو دارد. این تیم هر چند در سال 2018 و در رقابت های جام کنفدراسیون آسیا به جایگاه هشتم دست یافت اما برای کسب عنوان بهتر از هشتمی در مسابقات قهرمانی آسیا که مرداد ماه در کشور کره جنوبی برگزار می شود، باید تلاش بیشتری داشته باشد.
گرچه حضور بازیکنان برجسته ای چون «مائده برهانی» و چند لژیونر دیگر در میان اعضای این تیم می تواند در کسب موفقیت آنها در عرصه های برون مرزی موثر باشد اما اعضای تیم ملی والیبال زنان باید گام های مهمی را تا دستیابی به مقام های بالاتر در آسیا بردارند.
مشکلات دیگری که می تواند تیم ملی را با چالش هایی روبرو سازد، نبود پویایی در لیگ والیبال زنان و نیز حامیان مالی برای حضور در رقابت های بین المللی است. موضوعی که بر سطح کیفی لیگ تاثیر گذاشته و بدنبال آن می تواند بر روند بازی های والیبالیست ها در تیم ملی نیز اثرگذار باشد.
مساله ای که «مائده برهانی» کاپیتان تیم ملی والیبال زنان به آن اشاره کرد و همچنین نبود اداره شدن فدراسیون با سرپرستی و تاخیر در برگزاری انتخابات فدراسیون را یکی از مهم ترین مشکلاتی دانست که می تواند بر روند برنامه ریزی ها تاثیر منفی بگذارد.
ملی پوشان امسال نیز باید در مسابقات قهرمانی والیبال زنان آسیا شرکت کنند. این رقابت ها از 26 مرداد تا سوم شهریور ماه در کره جنوبی برگزار می شود. تیم ملی والیبال زنان ایران در گروه A با کره جنوبی و سنگاپور هم گروه است.
برهانی ملی پوش والیبال زنان ایران نیز یکی از لژیونرهایی است که در تیم «کچورن اسپور» ترکیه عملکرد بی نظیری تا به اینجا کار داشته است.
او در 9 بازی از 10 بازی لیگ امتیازآورترین بازیکن تیم شد و در پنج بازی هم توانست عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان را کسب کند.
گفت و گوی مائده برهانی کاپیتان تیم ملی والیبال زنان را با خبرنگار ورزشی ایرنا در زیر می خوانیم:

ایرنا: فکر می کنید در مسابقات قهرمانی آسیا بتوانید مقام هشتمی را تغییر دهید؟
- در حال حاضر با چهار تیم اول آسیا بسیار فاصله داریم. این تیم ها تجربه های بیشتری را در رقابت های بین المللی دارند زیرا حدود 40 سال از مسابقات آسیایی دور بودیم. همین مورد باعث شده تیم والیبال زنان ایران به نسبت تیم های آسیایی، عقب تر بماند. گرچه از سال گذشته سیر صعودی را شروع کردیم و جدای از اینکه توانستیم در جام کنفدراسیون ها مقام هشتم را کسب کنیم اما در مجموع عملکرد ما در این رقابت ها در سال گذشته خیلی موفقیت آمیز بود و بازی خوبی را ارائه کردیم. با توجه به شریطی که الان تیم ملی دارد اگر بتوانیم مقام هشتمی را یک پله یا بیشتر ارتقا دهیم کار بزرگی انجام شده و نشان دهنده سیر پیشرفت ما خواهد بود.

ایرنا: برای ارتقا دادن این مقام، چه نقطه ضعف هایی در تیم باید برطرف شود؟
- کادر فنی نقاط ضعف تیم را شناسایی می کند. اما تا زمانی که لیگ پویایی نداشته باشیم، بازیکنان خارجی وارد ایران نشوند، همچنین مشاورهای فنی مرد در لیگ نباشد و استعدادیابی صورت نگیرد، نباید از تیم ملی انتظار خاصی داشته باشیم. این موارد همه پایه ساز موفقیت والیبال زنان هستند.

ایرنا: با توجه به اینکه در لیگ ترکیه حضور داری فکر می کنی چقدر تفاوت بین این لیگ با لیگ های والیبال ایران وجود دارد؟
- تفاوت میان لیگ ترکیه با ایران بسیار زیاد است، والیبال آنها از 12 تیم تشکیل شده و 4 تیم سهمیه اروپایی می گیرند و همان 4 تیم بهترین های اروپا و جهان می شوند، این امر نشان دهنده اوج موفقیت و فاصله آنها با والیبال ایران است. در حالی که در لیگ والیبال ایران 5 یا 6 تیم وجود دارد، چگونه می توان پویایی را در چنین لیگی مشاهده کرد. علاوه بر آن در لیگ یک ترکیه که در آن بازی کردم و دست کمی از لیگ 2 نداشت، بازیکن های خیلی خوبی با سابقه بازی های المپیک و رکوردهای جهانی حضور داشتند. هر مسابقه تجربه و فشار خاصی داشت و از همان ابتدای لیگ نمی توان تصور کرد که بازنده ایم یا برنده. در نهایت در طول فصل لیگی پرفشار خواهیم داشت.

ایرنا: حضور شما در لیگ ترکیه تا چه میزانی در کیفیت شما در والیبال ایران موثر است؟
- تجربه ای که ما لژیونرها در ترکیه بدست آوردیم طبیعتا با تجربه هایی که در مسابقات آسیایی یا لیگ ایران بدست آوردیم کاملا متفاوت است، حدود هفت ماه در مسابقات مختلف بودیم و فشار بازی ها و تمرینات زیاد بود و این موضوع تجربه خیلی خوبی را به ما اضافه کرد. وقتی در کنار والیبالیست های طراز اول جهانی بازی می کنی، صد درصد انگیزه ما هم افزایش می یابد. در نهایت بحث تجربی که پیش می آید انگیزه تیم را نیز بالا می برد و عملکرد خوبی را ارائه می دهیم. این تجربه ها در تیم ملی هم به کار برده می شود و بر بهبود عملکرد ما می افزاید.

ایرنا: فدراسیون به والیبال زنان همچون والیبال مردان اهمیت می دهد؟
- در مجموع وضعیت والیبال زنان به نسبت رشته های ورزشی دیگر در بحث زنان بهتر است اما نسبت به مردان بهتر نیست. در واقع فدراسیون از ما حمایت می کند اما وقتی که فدراسیون والیبال سرپرست دارد و هنوز حکمش تثبیت نشده، در برخی از موارد، آن توجه و حمایت برای اجرای برنامه ها وجود ندارد، زیرا هنوز ریاست این فدراسیون تعیین نشده است. در مجموع شرایط خوبی برای والیبالیست ها مهیا می شود اما این شرایط جا دارد که بهتر شود.

ایرنا: جوانگرایی در تیم ملی تا چه میزان بر رشد و پیشرفت تیم ملی کمک می کند؟
- به هر حال جوانگرایی باید از یک زمانی شروع شود ولی نه اینکه کل تیم را جوان کنند. همیشه تجربه نشان داده تلفیق بازیکنان با تجربه و جوان باعث بهترین عملکرد می شود. بازیکنان با تجربه تری که در اردو هستند برای کسی که کوچکترین عضو تیم محسوب می شود یک الگو هستند و این امر سبب پیشرفت آنان نیز خواهد شد.

ایرنا: آیا در لباس های جدید تیم مشکلی ندارید و به راحتی می توانید در این لباس ها بازی کنید؟
- مشکل که نداریم و راحت تر هم شده و آزادی حرکتی بیشتری را در این لباس داریم. البته لباس تمرینی متفاوت است اما لباسی که برای مسابقات در نظر گرفتند خیلی خوب است. این لباس از لحاظ ظاهری سبب افزایش انگیزه برای ادامه بازی و نیز از نظر آزادی و راحتی بسیار ایده آل محسوب می شود.

ایرنا: نسبت به سال قبل آیا برنامه های فدراسیون برای شما بهتر شده یا کاستی هایی در آن وجود دارد؟
- تا زمانی که ریاست فدراسیون به صورت دائمی تثبیت نشود طبیعتا برنامه ای به صورت دراز مدت نخواهیم داشت. اولین و ساده ترین کاری که در والیبال زنان باید انجام شود بحث لیگ است که باید پویا شود و بخش خصوصی و حامیان مالی بتوانند برخی از ارگانها را برای حمایت از زنان این عرصه تشویق کند تا شاهد پویایی لیگ والیبال زنان باشیم.
ورزشی**9128**1067**9121

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج