کاشت کلزا مقرون به صرفه و نیازمند ترویج


کاشت کلزا مقرون به صرفه و نیازمند ترویج

خرم آباد- ایرنا - اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای دولت برای مدیریت منابع آب و عبور از تنش های آبی است که بایستی کشاورزان کشت محصولات استراتژیک همچون دانه روغنی کلزا را جایگزین محصولات آبدوستی همچون سیب زمینی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کلزا یکی از دانه های روغنی بسیار مهم است که در مناطق معتدل کشت می شود و کاشت این محصول کم آبدوست و به صرفه می تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی شهروندان داشته باشد.
کشت این محصول ارزشمند نیز چند سالی است که در شهرستان سلسله رونق گرفته و با توجه به آب و هوای مناسب این شهرستان ضرورت فرهنگ سازی مناسب در مورد مزایای کشت این محصول مقرون به صرفه در میان کشاورزان و حفظ منابع آبی بیش از پیش احساس می شود.

** کشت کلزا از رویش علف ها هرز جلوگیری می کند
یک کشاورز کلزا کار شهرستان سلسله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تناوب کشت دانه‌های روغنی همچون کلزا با گندم برای از بین بردن علف‌های هرز بسیار مؤثر است، گفت: بسیاری از کشاورزان به دلیل آنکه کشت دانه‌ روغنی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، مبادرت به چنین کاری نمی‌کنند در حالی که این موضوع موجب بیماری زمین و افت کیفیت گندم تولیدی می‌شود.
محسن کریمی افزود: به دلیل اثراتی که کشت کلزا در افزایش کیفیت و کمیت گندم و همچنین از بین بردن علف‌های هرز مزرعه دارد، هر سال کشت کلزا را در تناوب با گندم انجام می‌دهم.
وی با اشاره به اینکه عملکرد تولید هر هکتار کلزا در دنیا حدود 6 تن است اما در ایران این رقم حدود 2 تا سه تن است، عنوان کرد: البته به تازگی بذرهایی وارد کشور شده که گفته می‌شود عملکرد در هکتار را افزایش می‌دهد.
این کشاورز الشتری یکی دیگر از مشکلات تولید دانه‌های روغنی را نبود ماشین آلات کشاورزی مناسب در این صنعت عنوان کرد و گفت: این امر موجب می‌شود در زمان برداشت ریزش افزایش یابد.

** کلزا سوددهی مناسبی برای کشاورز دارد
یکی دیگر از کشاورزانی که اقدام به کاشت کلزای پاییزه در مزرعه 2 هکتاری خود کرده است در این باره اظهار کرد: سهولت در کاشت، داشت و برداشت و سوددهی مناسب از جمله عواملی است که موجب روی آوردن کشاورزان کلزا کار شهرستان به کشت این محصول شده است.
علی مدد مروتی با اشاره به اینکه کشت کلزا کشتی باصرفه است که به آبیاری کمتری نیاز دارد و قیمت خرید این محصول نیز دوبرابر محصول گندم است، افزود: البته در دو سال گذشته به موقع پرداخت نکردن طلب کشاورزان و بالا بودن هزینه های تولید باعث شده که کشاورزانی که کلزا می کاشتند از کاشت این محصول استراتژیک منصرف شوند اما با توجه به رفع موانع موجود امسال کشاورزان بیشتری اقدام به کاشت محصول کلزا در مزارع خود کرده اند.
این کشاورز کلزا کار با اشاره به اینکه کلیه نهاده های کشاورزی مورد نیاز این محصول را به صورت آزاد خریداری می کنند، تصریح کرد: قطعا دادن کود یارانه ای و سموم مورد نیاز کشاورزان به قیمت کمتر و به موقع پرداخت کردن طلب باعث ترغیب کشاورزان بیشتری به سمت تولید این محصول استراتژیک و با صرفه خواهد شد.
مروتی افزود: ضمن آنکه دولت قرار بود تسهیلات بلاعوضی را در اختیار کشاورزان کلزاکار قرار دهد که هنوز این امر تحقق نیافته و قطعا حمایت دولت و پرداخت این تسهیلات بلاعوض می تواند نقش مهمی در افزایش تولید این محصول داشته باشد.

** کلزا پس از غلات مهمترین محصول استراتژیک کشور است
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سلسله نیز با بیان اینکه کلزا گیاهی است که با قرار گرفتن در تناوب کشت کشاورزان هم از نظر اقتصادی برای کشاورز بسیار مقرون به صرفه می باشد و هم باعث افزایش توان زمین در کشت های بعدی می شود، اظهار کرد: کلزا پس از غلات مهم‌ترین محصول استراتژیک کشور محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر آموزش‌های کشت و ترویج کلزا افزایش یافته است.
اصغر حسینی با بیان اینکه کشت کلزا در شرایط فعلی کم آبی بسیار مقرون به صرفه است، افزود: با افزایش سطح زیرکشت کلزا در کشور قطعا شاهد خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی خواهیم بود که این موضوع به خودی خود مشوقی برای کشاورزان است تا در این حوزه نیز برنامه‌ ریزی های لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه کلزا به‌ عنوان یکی از دانه‌های روغنی مهم دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است، خاطرنشان کرد: کشت این محصول علف‌های هرز مرزعه را کنترل و آفات را کاهش می ‌دهد و باعث افزایش محصول در سال آینده می ‌شود و لذا باید کشاورزان از مزایای کاشت این محصول باصرفه بیشتر آگاه شوند.
حسینی نیاز آبی کم این محصول نسبت به دیگر محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای کشت این محصول برشمرد و عنوان کرد: دانه روغنی کلزا حدود 61 درصد اسیداولئیک(امگا 9)، 11 درصد آلفا لینولئیک(امگا سه) و 21 درصد لینولئیک اسید(امگا شش) و هفت درصد هم اسید چرب غیر اشباع دارد که نسبت به سایر منابع تولید روغن از مزیت نسبی برخوردار است.
وی افزود: از هر هکتار حدود دو تا سه تن کلزا برداشت می شود که هر کیلوگرم کلزا نیز حدود سه هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود که در مقایسه با سایر محصولات بسیار به صرفه و با درآمد است.

** پیش بینی تولید سه هزار تن کلزا در شهرستان سلسله
رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: کشت کلزا در افزایش تولید روغن و کنجاله بسیار اثرگذار است و عملکرد این گیاه در پایداری تولید غلات نیزاثر قابل توجهی دارد.
رضا سوخته زاری با بیان اینکه کشت گیاه کلزا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی ایران و مشکل کمبود آب، یکی از اقتصادی ترین گزینه های کشت است، افزود: کاشت کلزا علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد درآمد بالا برای کشاورزان، باعث کاهش واردات روغن نیز می شود.
وی با اشاره به کاشت کلزای پاییزه در 1300 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سلسله، خاطرنشان کرد: سلسله شهرستانی پیشرو در کاشت کلزا است.
وی با اشاره به افزایش 220 درصدی سطح زیرکشت کلزا در شهرستان سلسله نسبت به سال گذشته، افزود: 80 درصد اراضی کشاورزی اختصاص یافته به کشت کلزا به صورت مکانیزه کاشت شده اند که اگر کشاورزان بستر را به صورت صحیح آماده کنند و مدیریت صحیحی نسبت به مزرعه خود داشته باشند زیر سه تن تولید در هر هکتار نخواهیم داشت.
با توجه به کم آبی و ضرورت صیانت از منابع آبی موجود، کاشت کلزا این محصول استراتژیک می تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال داشته باشد و لذا ضروری است که مسئولان اهتمام و توجه بیشتری به برداشتن موانع موجود از پیش پای کشاورزان کلزا کار و ترغیب سایر کشاورزان به کاشت این محصول به صرفه داشته باشند.
7265/6060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403