ماجرای وفایی


ماجرای وفایی

دهمین جلسه دادگاه پرونده پدیده روز گذشته در حالی برگزار شد که حضور اسماعیل وفایی، مالک و مدیر عامل گذشته ابومسلم، مهم‌ترین اتفاق این جلسه بود.


شهرآرا آنلاین - حمیدرضا معصومیان - بعد از رسیدگی به اتهامات حسن عیدی‌زاده، از پیش‌کسوتان باشگاه پیام در این دادگاه‌، دیروز نوبت به وفایی رسید که روزگاری به عنوان نفر اول باشگاه ابومسلم می‌خواست این تیم را به لیگ برتر برگرداند. او که با وثیقه فعلا آزاد است و بازداشت نشده است، دیروز در برابر قاضی قرار گرفت و به دفاع از اتهامات خود پرداخت.

اتهام: تحصیل مال نامشروع

اتهام مالک و مدیر‌عامل سابق ابومسلم تحصیل مال از طریق نامشروع است که دیروز در دستور کار دادگاه قرار گرفت. دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده صبح دیروز در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی سید هادی منصوری در مشهد برگزار شد. به گزارش میزان، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌ا... مجید و اعلام رسمیت جلسه از سوی قاضی منصوری، رئیس دادگاه از نماینده دادستان عمومی و انقلاب مشهد خواست ‌کیفرخواست متهم اسماعیل وفایی، فرزند عبدا... را قرائت کند .متهم اسماعیل وفایی با قرار گرفتن در جایگاه متهم و در پاسخ به سؤالات مطروحه گفت: به عنوان مسئول در باشگاه پرسپولیس و پدیده و همچنین در استانداری فعالیت می‌کردم .به گفته نماینده مدعی‌العموم، نام‌برده تعداد ۶۰ فقره چک بدون رسید از متهم محسن پهلوان دریافت و در جا‌های مختلف هزینه کرده است. در این هنگام و به دستور قاضی منصوری، بین متهمان پهلوان و وفایی مواجهه حضوری صورت گرفت. در این مواجهه حضوری متهم محسن پهلوان گفت: این چک‌ها با نیت خاص صادر و تحویل وی شده اما آقای وفایی آن‌ها را در محل خود هزینه نکرده است. پس از مواجهه حضوری بین متهمان و افراد مطلع، حسابرس ویژه پرونده به تشریح تخلفات متهم اسماعیل وفایی پرداخت. پس از آن، دادگاه از وکیل مدافع متهم اسماعیل وفایی خواست ‌به دفاع از موکل خود بپردازد.

ورود وفایی به باشگاه ابومسلم در سال 90

اسماعیل وفایی در دوران استانداری صلاحی وارد فوتبال خراسان رضوی شد. او که دوست و مشاور استاندار وقت خراسان رضوی بود مالکیت باشگاه ابومسلم را در شرایطی پذیرفت که این تیم از لیگ برتر سقوط کرده بود و اوضاع خوبی نداشت. در آن زمان اداره‌کل ورزش و جوانان به دنبال کسی بود که باشگاه ابومسلم را به او واگذار کند. به همین منظور، اتاق فکری تحت عنوان شورای عالی ورزش استان تشکیل شد. این شورا که حاصل ابتکار افشین داوری، مدیرکل وقت ورزش و جوانان خراسان رضوی، بود در نهایت باشگاه ابومسلم را به اسماعیل وفایی داد تا شاید دوباره سر و سامان بگیرد. این اتفاق در پاییز سال 90 افتاد و به نظر می‌رسید با حضور او، ابومسلم از دوران سخت خود عبور می‌کند اما زمان نشان داد این تصور خیالی بیش نیست. وفایی بعد از ورودش به ابومسلم حرف‌های امیدوارکننده زیادی زد و گفت شعار باشگاه ابومسلم «ارزش، دانش، ورزش» است. او می‌گفت «جایگاه تیم فوتبال ابومسلم خراسان بین 4 تیم اول لیگ برتر است» و معتقد بود« باشگاه ابومسلم باید در رشته‌هایی غیر از فوتبال هم فعالیت کند.» او به عنوان مالکی که به‌ظاهر وابستگی دولتی نداشت از مدل موفق بخش خصوصی حرف می‌زد و مدعی بود طرح‌های اقتصادی خوبی برای این باشگاه دارد. او راهبرد هر هوادار، یک سهام‌دار را مطرح کرد و گفت:« این کار باعث ماندنی شدن ابومسلم می‌شود. در مسائل اقتصادی نیز تدابیری اندیشیده شده است که برای همیشه مشکلات مالی باشگاه حل شود و سعی داریم از طریق اجرای درست برنامه‌ها، خصوصی‌سازی را به معنای واقعی خود ایجاد کنیم تا دیگر نیازمند دولت نباشیم.»

ماجرای شرکت مسلم رضوی

وفایی مدتی بعد از حضور در باشگاه ابومسلم ایده تأسیس شرکتی به نام مسلم رضوی را داد. او در فروردین سال 92 در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این باره گفت: شرکت مسلم یک مؤسسه خصوصی است که در سال 89 از سوی بنده و چند نفر دیگر به ثبت رسید و بحث واگذاری سهام آن، فارغ از سهام‌های دولتی است، اما تمام مجاری قانونی آن برای واگذاری سهام طی خواهد شد و مؤثران اقتصادی استان هم اعلام آمادگی کردند سهام خُرد بگیرند تا این تیم راه خود را به‌درستی طی کند .قرار است50 درصد سهام باشگاه ابومسلم به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، 20 درصد سهام در اختیار شرکت مسلم خراسان رضوی و 30 درصد به مردم و علاقه‌مندان واگذار شود. شرکتی که بعد از مدتی محل اختلاف بین وفایی و هاشمی جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان، شد. مدیرکل ورزش و جوانان وقت خراسان رضوی در مرداد سال 92 با اشاره به لغو اختیارات شرکت مسلم خراسان رضوی در خصوص تیم‌داری باشگاه ابومسلم گفت: «زمانی که قرار بود مالکیت خصوصی را به عمومی تبدیل کنیم، وفایی گفت یک شرکت ثبت‌‌شده دارد که به همه شکل قابل انتقال است. متأسفانه ‌زمانی که ما کارها را انجام دادیم و مالکیت را تحت اختیار این شرکت به شکل عمومی تغییر دادیم، متوجه شدیم ‌40 درصد از سهام آن متعلق به محسن پهلوان، مدیرعامل پدیده، است و 45 درصد متعلق به اسماعیل وفایی و مابقی آن نیز در اختیار افراد متخلف دیگری قرار دارد. وی ادامه داد: وقتی قرار بود سهام را به شکل 50 ،30 و 20 تقسیم کنیم و مؤثران اقتصادی را وارد کنیم، به پیشنهاد شهردار مشهد قرار شد صورت‌جلسه‌ای را از سهام‌داران شرکت مسلم رضوی امضا بگیریم که آن‌ها با این شرایط موافق هستند اما متأسفانه در این بین، پهلوان همکاری با ما نداشت و متأسفانه این صورت‌جلسه را امضا نکرد. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم دوباره یک شرکت جدید تأسیس کنیم که هیچ مشکلی بابت مسائل ارائه سهام نداشته‌باشد.»

پایان دوران وفایی

اسماعیل وفایی در آذر 92 از ابومسلم رفت. او بعد از ماه‌ها حضور در این باشگاه و اجرای ایده‌های متعدد سرانجام عطای کار ابومسلم را در حالی به لقایش بخشید که در شروع همان فصل، دعوای مالکیتی بزرگی با محمدرضا عباسی داشت به طوری که تیم ابومسلم در شروع لیگ دسته اول آن سال دوتکه شد و در 2 جا با 2 مربی تمرین می‌کرد. در نهایت، وفایی این مجادله را برد اما بعد از چند ماه، ناگهان ابومسلم را رها کرد تا همان‌گونه که آمده بود همان‌گونه هم برود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تزیین غذا برای مدرسه و جشنواره غذای سالم