تشکیل ستاد امنیت انتخابات، انتشار مشاغل همطراز، ایرادات شورای نگهبان و ...


تشکیل ستاد امنیت انتخابات، انتشار مشاغل همطراز، ایرادات شورای نگهبان و ...

در هفته‌ای که گذشت، شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات را به مجلس شورای اسلامی بازگرداند. استاندار تهران خواستار ایجاد زمینه برای افزایش مشارکت استان تهران در انتخابات شد و ستاد امنیت انتخابات هم در چند استان تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه مهم‌ترین اخبار انتخاباتی در هفته‌ای که گذشت را مرور می‌کنیم:

تشکیل ستاد انتخابات در ۲۷ استان

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تاکنون در ۲۷ استان از ۳۱ استان کشور ستادهای انتخابات استان تشکیل شده است و مقدمات تشکیل ستاد انتخابات در ۴ استان باقیمانده نیز فراهم شده است.

سید اسماعیل موسوی با اشاره به اینکه در این جلسه ستاد انتخابات، اصلاح آئین نامه مجلس خبرگان رهبری مطرح شد، تصریح کرد: این اصلاحیه به پیشنهاد وزیر محترم کشور به شورای نگهبان ارسال شد و شورای نگهبان در کمترین وقت ممکن این اصلاحیه را بررسی و تصویب کرد. حاصل این تغییر در آئین نامه و اصلاح آن این بود که از این پس در موارد همزمانی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تنها یک هیئت اجرایی در حوزه‌های انتخابیه تشکیل خواهد شد و از تعدد هیئت‌های اجرایی پرهیز می‌شود که این امر یک گام مثبت برای بهبود فرآیند انتخابات است.

بازگشت لایحه اصلاح قانون انتخابات به مجلس

شورای نگهبان پس از بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، این طرح را برای اصلاح به مجلس بازگرداند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه «طبق روال همیشگی و مانند همه مصوبات به این لایحه نیز اشکالات و ایراداتی از نظر شرعی و قانون اساسی وارد است»، گفت: «موارد متعددی هم ابهام وجود داشت که متن مصوب گویا نیست و مقصود قانونگذار در آن روشن نیست. بیش از ۱۰ مورد ابهام، حدود ۴ مورد خلاف شرع و مواردی هم در لایحه اصلاح قانون انتخابات خلاف قانون اساسی بود.»

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز از بررسی ایرادات شورای نگهبان بعد از تعطیلات مجلس خبر داد.

تشکیل ستاد امنیت انتخابات

گودرزی معاون امنیتی و انتظامی استانداری و رئیس ستاد امنیت انتخابات استان تهران خبر داد که «بنا به ابلاغ وزارت کشور در سه استان تهران، سیستان و بلوچستان و خوزستان ستاد امنیت انتخابات تشکیل شده است.»

انتشار فهرست مشاغل همطراز با عناوین ماده ۲۹ قانون انتخابات

فهرستی از مشاغل همطراز با عناوین مصرح در ماده ۲۹ قانون انتخابات که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی، باید استعفا کنند، از سوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد.

تاکید بر لزوم افزایش مشارکت استان تهران

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه ستاد انتخابات استان تهران خواهان این شد که میزان مشارکت استان تهران در انتخابات مجلس افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه «در ۱۰ دوره انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، میانگین حضور مردم در انتخابات ۶۰ درصد بوده است» اظهار کرد: «اما در استان تهران این آمار ۴۷ درصد بوده است که نشان دهنده این است که باید برای انتخابات سال جاری تلاش و تحرکی مضاعف داشته باشیم و در جهت ترویج و ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات گام‌های مؤثری برداریم.»

بی‌طرفی نه انفعال

رئیس ستاد انتخابات استان تهران خواهان رعایت بی‌طرفی مجریان انتخابات شد البته او معتقد است که بی‌طرفی با انفعال تفاوت دارد.

شکرالله حسن‌بیگی با اشاره به اینکه «اصل بی‌طرفی باید در دستور کار اعضای ستاد انتخابات به صورت جدی قرار بگیرد»، اظهار کرد: «ما مجری فرایند انتخابات هستیم و نباید به گونه‌ای عمل کنیم که شائبه طرفداری یا جانبداری از یک شخص یا جناح را در بین مردم داشته باشیم. البته بی‌طرفی کامل به معنای برخورد انفعالی نیست و ما نظاره‌گر تخلفات احتمالی در تبلیغات انتخاباتی نخواهیم بود. بر اساس تصریح قانونگذار، فضای انتخابات به صورت مستمر رصد شده و ملاحظات قانونی در این باره در نظر گرفته می‌شود.»

نه قهر نه تحریم

محمدحسین شیخ‌محمدی معاون سیاسی حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان گفت: «در حزب ندای ایرانیان صندوق رأی، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای اصلاحات و تغییر روش‌هاست؛ بر همین اساس، سیاست قهر یا تحریم انتخابات جز برنامه‌های ما نخواهد بود.»

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل