چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟


چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟

حتما شنیده اید که بسیاری از استادان حرفه های گوناگون هرگز تمام فوت و فن کار خود را به شاگردانشان نوشته چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟ اولین بار در روچی. پدیدار شد.

چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟
امتیاز خود را ثبت کنید

حتما شنیده اید که بسیاری از استادان حرفه های گوناگون هرگز تمام فوت و فن کار خود را به شاگردانشان آموزش نمی دهند تا مبادا رو دستشان بلند شوند و کسب و کارشان را مختل کنند و به عنوان رقیبشان وارد بازار کار شوند! از همین رو بسیاری از کلاس های آموزشی خیاطی نیز فنون کاربردی و مهم را در لیست آموزش خود قرار نمی دهند و همین امر سبب می شود شما نتوانید خود را به عنوان یک خیاط حرفه ای و معتبر به دیگران معرفی کنید.

البته بهتر است بگوییم از این حرف ما نگران نشوید و اگر دوره های خیاطی را گذرانده اید و هنوز تصور می کنید فوت و فن خیاطی به طور تمام و کمال به شما آموزش داده نشده است، کافی است با روچی همراه باشید و گزارش های آن را مطالعه کنید آن وقت است که خواهید دید موضوعات بسیاری برای شما روشن می شود که هیچ کلاس آموزشی آن را به شما یاد نمی دهد. در اولین گام بهتر است این مطلب را دقیق و کامل مطالعه کنید و نکات آن را در مسیر خیاطی خود به کار ببینید.

چگونه لباس های نازک بدوزیم؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از خیاطان دارند، دوخت پارچه های نازک و حساس است زیرا هنگام دوخت عموما چروک شده و ظاهر زیبای خود را از دست می دهند. برای رفع این مشکل بهتر است یک تکه کاغذ زیر پارچه قرار دهید و بعد از این عمل، شروع به دوخت و چرخ کردن درزها بکنید. در این هنگام شما می توانید پس از دوخت درزها، کاغذ را جدا کرده و مشاهده کنید که تمامی مسیر درز به بدون هیچ چروکی دوخته شده است.

چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟

برای دوخت یک دامن چه مواردی را رعایت کنیم؟

برای دوخت دامن به چندین نکته بسیار مهم باید توجه کنید زیرا در صورت رعایت نکردن آنها قطعا به مشکل بر می خورید و آنچه در نهایت از فعالیت شما حاصل می شود، آن چیزی نیست که می خواهید:

دامن های تنگ دارای دو نوع ساسون هستند که ساسون های پشت از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا اگر دامن تنگ شد می توان ساسون های جلو را باز کرد اما نمی توان ساسون پشت را از بین برد زیرا برای زیبایی بخش گودی کمر بسیار بسیار مهم است و باز کردن آن به قیمت از بین رفتن زیبایی دامن تمام می شود. برای دوختن دامن باید از کمر شروع کرده و آن را تنظیم کنید زیرا در نهایت وجود ناهماهنگی دو سمت جلو و عقب دامن را می توان با بریدن از بین برد اما اگر از پایین شروع به دوخت کنیم نمی توان ناهماهنگی دو طرف را در بخش کمر رفع و رجوع کرد. پس ابتدا دو بخش دامن را روی هم قرار دهید و از بخش کمر شروع به چرخ کردن بکنید. برای دوخت کمر دامن اگر پارچه کم آوردید می توانید از پارچه هم شکل استفاده کنید. از سوی دیگر می توان تکه های پارچه را به هم بدوزید و شکل دلخواهتان را ایجاد کنید.

دوخت سرشانه به چه شکلی انجام می شود؟

سرشانه یکی از مهمترین بخش هایی است که شما میبایست در خیاطی به آن توجه کنید زیرا اگر به خوبی انجام نشود تمامی زحماتتان را زیر سوال خواهد برد. یکی از با اهمیت ترین مباحثی که هنگام دوخت سرشانه باید مورد توجه شما قرار بگیرد آن است که میبایست تنظیم را از لب یقه آغاز کرده و اضافه های حلقه آستین را قیچی کنید. نکته بسیار مهم دیگر توجه به شیب سرشانه است و باید آن را به شکلی پیش ببرید که به سمت شانه پایین برود. توجه کنید اگر تمام لباس به درستی دوخته شده باشد اما هنگام دوخت سرشانه به اصول اولیه اهمیت داده نشود، زیبایی لباس هرگز خود را نشان نخواهد داد.

چه زمانی اضافات پارچه را قیچی کنیم؟

توجه داشته باشید تنها زمانی شما می توانید اضافات پارچه را قیچی کنید که دوخت تمام قسمت ها انجام شده باشد زیرا این امر به شما کمک می کند تا اگر هنگام دوخت متوجه شدید در اندازه گیری هایتان اشتباه کرده اید، با پارچه هایی قیچی نشده آن را جبران کنید.

چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟

نسبت اندازه دور آستین به دور حلقه آستین چقدر است؟

باید بدانید که همیشه دور آستین از دور حلقه آستین بزرگتر است به همین دلیل اگر توجه داشته باشید همواره بالای آستین و درز بین آستین و حلقه آستین دارای چین های ریزی است. علت چنین امری آن است که دست به راحتی بتواند جا به جا شود و حرکت کند. پس حتما هنگام زدن اندازه توجه داشته باشید که دور حلقه آستین باید کوچکتر ای دور آستین باشد.

چرخ خیاطی خود را چگونه تمیز کنیم؟

یکی از اقداماتی که حتما باید انجام دهید آن است که همیشه چرخ خیاطی خود را تمیز نگه دارید زیرا این امر می تواند به افزایش طول عمر چرخ خیاطی شما کمک کند. توجه کنید حتما باید اطراف چرخ خیاطی با جارو برقی و با استفاده از فضار کم تمیز شود و فشار زیاد ممکن است چرخ خیاطی را دچار مشکل کند. از طرف دیگر می توانید از قلمو برای تمیز کردن داخل چرخ خیاطی کمک بگیرید و خورده نخ ها، پرزهای پارچه و مواردی از این دست را از چرخ خیاطی خود بزدایید.

آیا می توان سوزن کند شده خیاطی را تیز کرد؟

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا سوزن کمتری استفاده کنید آن است که اگر سوزن چرخ خیاطی شما پس از مدتی استفاده کند شد، با کمک ورق سمباده آن را مجددا تیز کنید و از آن استفاده نمایید. اما چگونه این کار انجام م شود؟ شما می توانید یک ورق سمباده را زیر چرخ بگذارید و چند سانتی بدون آن که از نخ استفاده کنید روی آن را بدوزید آن وقت است که می بینید سوزن شما همچون روز اول تیز شده است و نیازی نیز از سوزن نو استفاده کنید.

چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟

برای سفت ماندن و شل نشدن دکمه چه کاری انجام دهیم؟

کنده شدن و شل شدن دکمه یکی از مشکلات متداول لباس ها است. برای این که چنین اتفاقی برای لباس های شما نیز رخ ندهد، شما می توانید از نخ دندان برای دوخت دکمه استفاده کنید آن وقت است که خواهید دید نه تنها دکمه هایتان شل نمی شوند بلکه پس از سال ها استفاده از لباس همچنان بر قوت خود باقی هستند.

آیا می توان از قیچی های قدیمی استفاده کرد؟

باید بگوییم خیلی اهمیت ندارد که طول عمر قیچی چقدر است اما نکته مهم تیز بودن تیغه آنها است زیرا قیچی هایی که کند هستند قطعا پارچه شما را دچار مشکل کرده و به آنها صدمه وارد می کنند از همین رو می گوییم اگر از قیچی های قدیمی استفاده می کنید، حتما چند وقت یک بار با کمک سمباده و ورق های آلومینیوم تیغه های آن را تیز کنید. تیز کردن تیغه نیز به این نحو انجام می شود که شما باید چند ورق آلومینیوم یا سمباده را قیچی کنید آن وقت خواهید دید تیغه های قیچی شما تیز خواهند شد و نیازی نیست هزینه کنید و قیچی تازه ای برای خود بخرید.

اول مدل را انتخاب کنیم یا اول پارچه بخریم؟

یکی از مهمترین اشتباهات خیاطان تازه کار آن است که ابتدا پارچه میخرند سپس به دنبال مدل مناسب می گردند اما باید بگوییم این کار کاملا برعکس روش درست است به این نحو که شما باید پس از انتخاب الگو پارچه خود را بخرید زیرا هر مدل لباس الزامات و محدودیت هایی دارد که میبایست هنگام خرید پارچه مورد توجه فرد قرار بگیرد از همین رو است که شما باید پیش از هر اقدامی برای خرید لباس، مدل آن را در نظر گرفته و ویژگی‌هایی که پارچه آن نیاز دارد را مورد بررسی قرار دهید.

چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟

پیشبند خیاطی چه کمکی به خیاط می کند؟

یکی از اقدامات مناسبی که می توانید انجام دهید این است که یک پیشبند برای خود تهیه کنید و هنگام خیاطی آن را مورد استفاده قرار دهید. البته پیشبند خیاطی دارای ویژگی های متفاوتی است که آن را نسبت به سایر پیشبندهای موجود جدا می کند و آن این است که پیشبند خیاطی شما دارای چندین جیب با سایزهای گوناگون بوده که شما لوازم و خورده ریزهای خود را در آن جای می دهید و هنگام خیاطی از این که مدام دنبال آنها بگردید رها می شوید. همچنین پیشبند خیاطی کند می کند که خورده های نخ، پارچه و پرز به لباس شما نچسبد و تمیزی آن حفظ شود.

آیا می توان از زیپ و دکمه های قدیمی استفاده کرد؟

زیپ و دکمه هایی که مربوط به لباس های قدیمی هستند را می توان برای لباس های جدید مورد استفاده قرار داد پس بهتر است در مسیر صرفه جویی قدم بردارید و اگر می خواهید لباس های قدیمی را دور بیاندازید، زیپ و دکمه های آنها را جدا کنید و مجددا در زمان مورد نیاز مورد استفاده قرار دهید. یکی از اصولی که همواره باید به آن توجه داشته باشید آن است که صرفه جویی و اسراف نکردن یکی از اصول اساسی خیاطی است زیرا اگر نتوانید مواد اولیه ای که دارید را به درستی و با برنامه استفاده کنید، هزینه ای که برای دوخت یک لباس روی دستتان می ماند بسیار زیاد می شود و در نهایت متضرر می شوید.

چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟

آهن ربا چه کارکردی در خیاطی دارد؟

یکی از مشکلاتی که عموما برای خیاطان ایجاد می شود آن است که آنها سوزن خود را گم می کنند و سبب برود خطر برای دیگران می شوند. آهن ربا این کمک را به آنها می کند که با کمک آن بتوانند سوزن گم شده را بیابند و در برابر خطر احتمالی مقابله کنند. از سوی دیگر خیاطان می توانند یک آهن ربا درون جعبه سوزن خود قرار دهند تا تمامی سوزن ها به آهن ربا چسبیده و گم نشوند.

لزوم وجود جعبه خیاطی در چیست؟

حتما می دانید که حرفه خیاطی لوازم بسیاری نیاز دارد که عموما ابعادی کوچک دارند و اگر به درستی در یک جا جمع آوری نشوند و جایی جداگانه نداشته باشند، پراکنده شده و گم می شوند. وجود جعبه خیاطی از چندین و چند جهت دارای اهمیت بوده که یکی از آنها چنین است که جعبه خیاطی می تواند در زمان صرفه جویی بسیاری داشته باشد. این که ابزارهای کوچک مورد استفاده جای درستی داشته باشند و شما نیاز نداشته باشید که مدام برای یافتن آنها زمان صرف کنید همگی بیان می کنند که جعبه خیاطی یک وسیله بسیار مهم در این حرفه به حساب می آید. به عنوان مثال می توان از سوزن نام برد که در صورت گم شدن علاوه بر مشکلاتی که برای خیاط ایجاد می کند، می تواند خطرات جانی برای افراد دیگر نیز داشته باشد.

راحت ترین راه برای نخ کردن سوزن کدام است؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که ریش ریش شدن ابتدایی نخ سبب شود شما نتوانید به راحتی سوزن را نخ کنید و مجبور شوید زمان طولانی برای آن صرف نمایید اما اگر پیش از تلاش برای نخ کردن سوزن ابتدای نخ را به کمی اسپری یا کرم آغشته کنید، خواهید دید که سوزن شما به راحتی نخ شده و زمان بسیار کمی را از شما می گیرد.

چه چیزهایی در کلاس­ های خیاطی آموزش داده نمی­شود­؟

آیا می توان در خانه چرخ خیاطی را تعمیر کرد؟

اگر هنگام خیاطی مشاهده کردید که چرخ شما کار نمی کند ناامید نشوید و به سرعت آن را نزد تعمیرکار نبرید زیرا ممکن است با یک اقدام ساده مشکل رفع شده و شما بتوانید به راحتی به کار خود ادامه دهید.

در این شرایط بهتر است ابتدا تسمه آن را چک کنید زیرا امکان دارد نخ به دور آن پیچیده شده باشد و سبب شود تسمه نتواند به حرکت خود ادامه دهد. اگر چنین اتفاقی افتاده بود شما می توانید با کمک یک قیچی، نخ ها را جدا کرده و یا با چرخ کردن یک پارچه، نخ های اضافه را از تسمه جدا کنید. در این شرایط اگر دوخت رویی پارچه دچار مشکل بود به این معنا است که در بخش بالایی چرخ که مسیر رد شدن نخ است، مشکلی ایجاد شده و اگر قسمت زیرین پارچه به مشکل برخورده بود یعنی بخش پایینی چرخ دچار مشکل شده است.

در پایان

باید بگوییم حرفه خیاطی یکی از حرفه هایی است که نیاز بسیاری به کسب تجربه دارد و نمی توان یک شبه و بدون هیچ تجربه ای به یک خیاط ماهر و معتبر تبدیل شد از همین رو به شما پیشنهاد می دهیم گزارش های روچی را دنبال کنید تا به مرور با نکات کلیدی خیاطی آشنا شوید و پیش از کسب تجربه، یاد بگیرید چه کنید و چگونه پیش بروید آن وقت است که دانش شما به مرور زمان و با کسب تجربه شما را به یک خیاط مجرب تبدیل کرده و سبب می شود شما به راحتی بتوانید هر آنچه را که می خواهید بدوزید و از هنر خود هم کسب درآمد کنید و هم لذتی وصف ناشدنی به دست آورید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن