کانون کوبی ملخ های دریایی در بخشی ازمزارع رامهرمز ادامه دارد


کانون کوبی ملخ های دریایی در بخشی ازمزارع رامهرمز ادامه دارد

اهواز- ایرنا- سرپرست فرمانداری شهرستان رامهرمز با اشاره به اینکه طی 2 روز گذشته 200 هکتار از مزارع منطقه بن رشید در این شهرستان محل تجمع ملخ های دریایی شده ازتداوم کانون کوبی این آفت زراعی خبر داد.

موسی ممبینی شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت : ملخ های دریایی که از کشور عربستان به سمت ایران آمده اند در منطقه بن رشید رامهرمز با ملخ های بومی منطقه ادغام شده اند، اقدامات مقابله ای با این آفت طی 2 روز گذشته شروع شده و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی با نظارت و تصمیمات علمی توانسته اند این آفت را کنترل کنند.
وی دلیل تجمع این ملخ ها در اطراف روستای بن رشید را وجود نیزارهای انبوه عنوان کرد و گفت: آفت ملخ دریایی در این شهرستان در مقطع فعلی انفرادی است و هنوز به مرحله تهاجمی نرسیده است.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان رامهرمز در پاسخ به این سوال که سم پاشی مزارع آلوده به این آفت به چه شکل انجام می شود، افزود: سم پاشی های برنامه ریزی شده هم اکنون به صورت زمینی ، پشت تراکتوری و فرغونی در حال انجام است.
به گفته ممبینی، با توجه به کنترل منطقه جهت جلوگیری از شیوع این آفت به سطح بیشتری از زمین ها هنوز ضرورتی برای سمپاشی هوایی نیست ولی در صورت نیاز از این روش نیز استفاده خواهد شد.
سرپرست فرمانداری رامهرمز یادآور شد: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی از مزارع شهرستان برداشت شده اند، لازم است سم پاشی ها با دقت صورت بگیرد تا تخم گذاری این آفت ها در آینده برای کشاورزان مشکل ساز نباشد.

*اهالی بن رشید دام‌ های خود را رها نکنند
وی با توجه به سم‌ پاشی های در حال انجام در منطقه از اهالی روستای بن رشید خواست تا اطلاع ثانوی دام و احشام خود را در این منطقه رها نکنند.
ممبینی خاطرنشان کرد: سم مورد استفاده در عملیات کانون کوبی ملخ های دریایی از نوع دلتامترین با غلظت 500 سی سی در هکتار است که برای احشام خطرناک و تغذیه دام از گیاه مسموم به این سم باعث تلف شدن دام می ‌شود.
سرپرست فرمانداری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سم پاشی انجام شده برای انسان می تواند خطرناک باشد، گفت: کنترل های لازم صورت گرفته تا اهالی به مزارع سم پاشی شده نزدیک نشوند و هشدارهای لازم داده شده تا خطری مردم را تهدید نکند.
بر اساس این گزارش، پیش از این شهرستان هندیجان به عنوان جبهه اول مقابله با این آفت در استان خوزستان با ملخ های دریایی درگیر بود که طبق اعلام سرپرست فرماندار این شهرستان سم پاشی ها برای مقابله با این موجودات همچنان ادامه دارد.
پیش از این رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این خصوص اعلام کرد که ملخ دریایی جزو آفت هایی است که مبارزه با آن از صفر تا صد برعهده دولت است و مثل آفات دیگر نیست که کشاورزان خودشان اقدام به سمپاشی کنند.
این آفت بومی ایران نیست و از کشورهایی مثل عربستان، مراکش، هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شود که تا 2 هزار کیلومتر قدرت پراکندگی و پرواز دارد.
ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.
ملخ دریایی قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و خسارت آن در حالت تهاجمی بسیار زیاد است، دسته های پیاده ملخ ها و ملخ های بالدار هرگونه سبزی را که در سر راه خود ببینند از علوفه، غلات، صیفی جات، درختان و حتی علف های هرز را از بین می برند.
9931/6002

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس