9 درصد از تولید ناخالص ملی صرف خدمات سلامت می شود


9 درصد از تولید ناخالص ملی صرف خدمات سلامت می شود

تهران- ایرنا- معاون درمان وزارت بهداشت گفت: حدود 9 درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف خدمات سلامت می شود و میزان پرداخت از جیب مردم بابت خدمات بستری در بیمارستان های دولتی 10درصد است. البته در بعضی بیماری ها مانند سرطان، هموفیلی، تالاسمی و دیالیز حمایت های مالی از بیماران بیشتر است.

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در نشست مشترک با «شیاچون شن» مدیرکل کمیسیون بهداشت استان هنان چین ضمن تشریح اقدامات و دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان کشور، افزود: در طول چند دهه اخیر در حوزه بهداشت و درمان، اقدامات قابل توجهی در ایران انجام شده است.
وی افزود: ساخت حدود 17 هزار خانه بهداشت و استفاده از ظرفیت نیروی بهورز که با گذراندن دوره های آموزشی به ارائه خدمت می پرداختند، زمینه دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را حتی در مناطق دوردست روستایی فراهم کرد. نتیجه این اقدام کاهش تعداد مرگ و میرها و افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی اولیه بوده است.

* ارتباط حوزه بهداشت و درمان
جان بابایی بیان کرد: از جمله اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفته، برقراری ارتباط بین حوزه بهداشت و درمان و سطوح مختلف درمانی است که به عنوان سیستم ارجاع شناخته می شود. سیستم ارجاع در حال حاضر در 6 استان آغاز شده و در حال توسعه است. استقرار پرونده الکترونیک سلامت و توسعه پزشکی خانواده از دیگر اقدامات در دست اجرای وزارت بهداشت است.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر مرگ و میرها در ایران به علت بیماری های غیر واگیر و مزمن رخ می دهد، در تمام مراکز درمانی، کلینیک های بیماری های مزمن از جمله دیابت و فشار خون ایجاد شده است. همچنین طرح های غربالگری جهت شناسایی بیماران در کشور اجرا می شود که این امر موجب شده علاوه بر کلینیک ها، به صورت گسترده تر در سطح کشور بیماریابی و پیشگیری از عوارض ثانویه صورت گیرد.
جان بابایی افزود: بیماری سرطان نیز از جمله بیماری های است که مورد توجه ویژه قرار دارد و در حال حاضر 140 مرکز تشخیص و غربالگری این بیماری دایر شده و افراد به صورت دوره ای مورد بررسی قرار می گیرند.

*جایگاه ایران در حوزه پیوند عضو
وی اظهار داشت: ایران در زمینه پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است. به عنوان مثال در بحث پیوند عضو که از موضوعات بسیار تخصصی و پیچیده پزشکی است، کشور ما جایگاه بسیار خوبی دارد. در حال حاضر 70 مرکز فراهم آوری پیوند در کشور وجود دارد و رشد و توسعه این مراکز به گونه ای است که تنها در یک مرکز واقع در شهر شیراز 700 پیوند کلیه در سال انجام شده است.

*ایجاد مراکز درمان ناباروری
معاون وزیر بهداشت گفت: توجه به رشد جمعیتی نیز از دغدغه های اصلی ما است. از این رو 84 مرکز درمان ناباروری در کشور دایر شده که خدمات در این زمینه را به صورت رایگان به زوج های نابارور ارائه می دهد.

*کنترل مالاریا در ایران
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: در کشورهای همسایه، بیماری هایی همچون مالاریا هنوز وجود دارد، اما در ایران این بیماری کنترل شده است. همچنین بیماری فلج اطفال نیز ریشه کن شده و داروهای بیماری هایی نظیر ایدز و مالاریا به صورت رایگان برای افراد مبتلا توزیع می شود.
وی افزود: این روند مستمر و رو به رشد در کیفیت خدمات دهی به مردم موجب توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی کشور شده است.

*علاقه چین برای گسترش همکاری های بیشتر با ایران
در ادامه این نشست شیاچون شن، مدیرکل کمیسیون بهداشت استان هنان چین نیز گفت: در ژنو از کشور ایران به عنوان کشوری که در کنترل بیماری های مزمن به خوبی عمل کرده یاد کردند. ما نیز خواهان گسترش ارتباطات و همکاری های بیشتر با وزارت بهداشت و درمان کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم.
این هیات چینی در ادامه سفر خود با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت و گو و همچنین از چند بیمارستان و مراکز بهداشت و درمانی شهری و روستایی در کشور بازدید کردند.
اجتمام*9482*1193

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق