رانت، احتکار و دلالی، محصول توزیع سنتی گوشت


رانت، احتکار و دلالی، محصول توزیع سنتی گوشت

افزایش قمیت کالاهای اساسی و بخصوص گوشت و مرغ طی ماه های اخیر از مهمترین بحران‌هایی بود که دولت و نهادهای مرتبط با آن به سختی قادر به کنترل آن شدند اما برنده اصلی این بحران دلال هایی بودند که به عنوان واسطه در این بازار عمل کرده و سودهای هنگفتی کسب کردند.

مریم یعقوبی: طبق بررسی مرکز آمار ایران طی ۱۲ ماهه سال ۹۷ بیشترین رشد قیمت مربوط به گوشت گوسفند و گاو بوده است. فعالان حوزه تولید گوشت و همچنین مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای گرانی گوشت چند عامل را مقصر اصلی می‌دانند. به اعتقاد آن‌ها در کنار افزایش قیمت دلار که بر نهاده‌های تولید و داروهای دامی تأثیر چندین برابری داشت قاچاق دام زنده به کشورهای اطراف نیز تقاضای داخل را بی‌پاسخ گذاشت و باعث رشد چند برابری قیمت گوشت شد.

افزایش قیمت گوشت از حدود ۴۰ هزار تومان در هر کیلو در سال ۹۶ به بیش از ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۷، باعث شد تا میزان واردات گوشت افزایش یابد و واردات انواع گوشت ازجمله گوشت یخی که سال‌ها بود از سبد خانواده‌های ایرانی حذف‌شده بود، در دستور کار مسئولان دولتی قرار گیرد.

با بروز این بحران دولت اقدام به توزیع گوشت تنظیم بازاری در شبکه توزیع کشور کرد. اما یکی از نوآوری هایی که از ماههای پایانی سال گذشته در حوزه توزیع سریع کالای تنظیم بازاری مشاهده شد استفاده از فروش اینترنتی گوشت بود.

از بهمن ماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت از ظرفیت استارت‌آپ هایی در این حوزه بهره گرفته و با استفاده از آنها گوشت تنظیم بازاری را در دسترس کاربران اینترنتی قرار دادند.

این حرکت علاوه بر سرعت و دقت در توزیع گوشت قابلیت مانیتورینگ و محاسبه نیاز به تفکیک مناطق را ایجاد کرده و به نهادهای حاکم بر این حوزه کمک می کند تا برای تصمیمات بعدی از این دیتاها استفاده کرده و با سرعت بیشتری بازار را کنترل کنند.

تهرانی، مدیر عامل یکی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه توزیع گوشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین ضمن تشریح روند حضور شرکت‌های دانش بنیان در یکی از بزرگترین بحران‌های کالایی کشور از مسئولان خواست تا از ظرفیت جوانان و شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها بیشتر بهره گرفته و در کنترل و تنظیم بازار از ظرفیت آنها زمان را کوتاهتر کنند.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت و شرایط اقتصادی کشور به سمتی می‌رود که حمایت از استارتاپ ها برای تولید کسب و کار و اشتغال‌زایی ضروری است. در بخش هایی از اقتصاد کشور دیگر نمی توان به مدل سنتی اکتفا کرد. چرا که مدل توزیع سنتی متاسفانه بستر ایجاد اشکالاتی اعم از توزیع ناقص، گرانفروشی و احتکار است. اما با ظهور استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان می توان این ادعا را با قاطعیت داشت که علاوه بر توزیع عادلانه کالا، امکان رصد و مطالعه و پیگیری تمام عملیات خرید،‌ فروض، توزیع و ... موجود بوده و بخش دولتی می‌تواند از این طریق به دیتای اطلاعاتی بسیار ارزشمندی در رابطه با بازار گوشت دسترسی پیدا کند.

رانت، احتکار و دلالی، محصول توزیع سنتی گوشت

تهرانی ادامه داد: طی این سال‌ها استارتاپ های موفق بسیاری در حوزه های مختلف داشتیم اما در خصوص محصولات تند مصرف استارتاپ های زیادی در حوزه حضور نداشتند. ما به عنوان اولین الگوی موفق که از بهمن ماه سال گذشته آغاز به کار کردیم نتیجه تحقیقات چند ساله تیم های دانشگاهی خود را در رضایت مردم از نحوه توزیع گوشت در بحران قیمتی دیدیم.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای حل مشکلات بازارها و کنترل قیمت گفت: به نظر من شرکت های دانش بنیان می توانند با سرعت و دقت هر چه بیشتر در شرایط بحرانی اقتصاد در کنار دولت و دولتمردان قرار گرفته و شرایط را به گونه ای رقم بزنند که در سریع ترین زمان ممکن مشکل برطرف شده و بستر سودجویی دلالان جمع آوری شود.

تهرانی ادامه داد: از سوی دیگر با درک شرایط و مشغله مردم برای انجام امور مربوط به خریدهای این چنینی می توان ضرورت حضور بیش از پیش این استارتاپ ها را یادآوری کرد. بنابراین با توجه به اینکه تمام تلاش خود را برای توسعه فعالیت های مربوط به تسهیل توزیع کالا برای مصرف کنندگان واقعی انجام میدهیم امیدواریم در آینده نزدیک با کمک دولت و بخصوص وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و البته نیروهای جوان شرکت به سمتی برویم که اجازه بروز بحران هایی مانند بحران گوشت در بازار را ندهیم.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به آماری مصرف کنندگان گوشت که از طریق اینترنت نیاز خود را برآورده کردند گفت: با توجه به دسترسی اکثریت مردم به فضای مجازی و از طرفی سهم گوشت در سبد خرید خانوار می توان گفت می توان این کالا را به صورت سریع و دقیق و با هدف آمارگیری دقیق از میزان مصرف آن در مناطق مختلف توزیع کرد. البته باید گفت همچنان افرادی در جامعه هستند که هنوز به خرید غیرحضوری اعتماد یا اعتقاد ندارند و ترجیح می‌دهند با صرف هزینه ،‌انرژی و زمان به صورت حضوری خرید کنند، اما موضوعی که مدنظر ماست بحث کیفیت کالا است که از طریق تامین کنندگان معتبر کشور انجام می‌شود و ارسال کالا به درب منزل و از طرفی تاییدیه های مستمر دامپزشکی روی کالایی مانند گوشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای فرهنگ سازی خرید اینترنتی گوشت چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: محصولات تنظیم بازار کمک بسیار خوبی داشت اما متاسفانه به دلیل نوسانات نرخ ارز برخی کالاها بسایر افزایش قیمت داشته اما بنابرسیاست‌گذاری‌های دولت همچنان این کالاها با قیمتی در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار در اختیار سامانه های اینترنتی قرار گرفته و توزیع می شود.

تهرانی در خصوص چرایی توزیع گوشت وارداتی از طریق این سامانه‌ها گفت: اگر بخواهم به عنوان یک کارشناس نظر بدهم می گویم، قطعاً کالای تولید داخل به لحاظ حمایت از تولید کننده و از طرفی اطمینان بیشتر مورد ترجیح است اما در شرایط فعلی دولت برای تنظیم قیمت باید کمبود تولید را با واردات جبران کند. حالا این محصولات وارداتی یا از طریق اینترنت به فروش میرسد یا از طریق فروشگاه‌های منتخب ستاد تنظیم بازار و توزیع در بازارهای میوه و تره بار.

وی افزود: با توجه به نوسانات قیمت در فصول مختلف مانند ماه رمضان قطعا اگر تدبیری برای واردات دام زنده صورت گرفته شود این دام زنده و در کنار آن احیای نژاد های اصیل ایرانی قطعاً در کشور ما می تواند نیاز مردم را برطرف کند

تهرانی گفت: متاسفانه اطلاع‌رسانی در رابطه با استارت‌آپها و سامانه‌هایی که از این طریق می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند قدری ضعیف است، به دلیل اینکه به ما به عنوان مجموعه تجاری نگاه می‌شود. در حالی که در شرایط بحرانی اقتصاد، استارتاپ ها می توانند به عنوان مجموعه‌های خدماتی در حل بحران بسیار مثمرثمر باشند. البته نهادهای دولتی به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار در حمایت از مجموعه‌های نوپا و دانش بنیان بسیار گام‌های مثبتی بر داشتند و زیر نظر آنها ما توانستیم در بهترین زمان ممکن با توزیع گوشت نیاز بخشی از جامعه به محصولات پروتئینی را برطرف کنیم.

۲۲۶۲۲۶

کد خبر 1262853

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است