حاشیه های پر رنگ تر از متن یک اکران


حاشیه های پر رنگ تر از متن یک اکران

زنجان - ایرنا - جابجایی محل برنامه در آخرین لحظه و موضع بهزیستی پیرامون مضمون مستند تهیه شده، حاشیه های پر رنگ تر از متن را در اکران اختصاصی مستند 'دستان کوچک خالی' و فیلم کوتاه 'این خانه مرد دارد'، رقم زد.

به گزارش ایرنا، بر اساس دعوت از پیش انجام شده، ساعت 10:30 دقیقه روز چهارشنبه، موعد اکران اختصاصی و رونمایی از مستند 'دستان کوچک خالی' و 'فیلم کوتاه' این خانه مرد دارد' بود، ولی مراجعان و شرکت کنندگان از همان ابتدا با درهای بسته سینما بهمن مواجه شدند.
پس از سپری شدن دقایقی از زمان اعلام شده، به شرکت کنندگان منتظر مقابل سینما بهمن گفته شد که مکان اجرای برنامه به فرهنگسرای زندگی منتقل شده است و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری زنجان که متولی برنامه بود با 2 دستگاه اتوبوس حاضران را به محل مذکور انتقال داد.
تغییر ایجاد شده در محل برگزاری برنامه موجب شد تا برنامه اکران اختصاصی با بیش از یک ساعت تاخیر شروع شود.
مریم شعبانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان نخستین فردی بود که مطابق روال معمول برای خیرمقدم گویی بالای جایگاه رفت و در معرفی مستند 'دستان کوچک خالی' گفت: این کار به زندگی کودکان کار پرداخته است، همان ها که بهزیستی زنجان صبح امروز اعلام کرد در شهر زنجان کودک کار وجود ندارد.
در این لحظه یکی از حاضران که گویا از فعالان حوزه مددکاری بود سخن خانم شعبانی را قطع و اعلام کرد که بهزیستی گفته که در زنجان کودک خیابانی نداریم و مفهوم کودک خیابانی با کودک کار متفاوت است که باید این تفاوت را مدنظر قرار داد.
شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ساخت مستندهایی همچون 'دستان کوچک خالی' به این معنی نیست که کسی از کودکان کار حمایت نمی کند بلکه ساخت چنین آثاری باعث می شود واقعیت های جامعه نشان داده شود.
وی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان متولی ساخت فیلم نیست ولی در این حوزه از هنرمندان به عنوان دستگاه مشارکت کننده حمایت می کند.
شعبانی فیلم کوتاه 'این خانه مرد دارد' را نیز اثری با مضمون شهدای مدافع حرم و خانواده آنان معرفی کرد و گفت: ما امنیت امروز خود را مدیون شهدا هستیم.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان در این مراسم از حرکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در تولیدات آثار هنری با مضامین اجتماعی تقدیر کرد و گفت: موضوع آسیب های اجتماعی از جمله کودکان کار در جوامع و کشورهای مختلف به چشم می خورد.
مسیح الله سلطانی با بیان اینکه در زنجان 132 کودک کار از سوی بهزیستی شناسایی شده است، اظهار داشت: بنا بر اعلام بهزیستی از این تعداد کودک کار فقط سه نفر به کار زباله گردی مشغول هستند که سازندگان مستند 'دستان کوچک خالی' به سراغ همین سه نفر رفته اند.
وی با بیان اینکه استان زنجان کمترین مشکل را در موضوع کودکان کار دارد، افزود: با این وجود بخشی از برنامه های حوزه اجتماعی در استان در سال جاری، کودکان کار را مورد توجه قرار داده است.
امامعلی دادخواه، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این مراسم ضمن اظهار ناخرسندی از عدم همکاری برای در اختیار گذاشتن سالن سینما بهمن، گفت: فرهنگ ما زخمی است.
وی ادامه داد: ما 70 تا 80 متولی فرهنگی داریم که از خوان گسترده جامعه ای که با بحران اقتصادی مواجه است، استفاده می کنند، اینان مادران فرهنگ نیستند، اینها دایه های فرهنگ هستند که با وجود برخورداری از اعتبارات کلان، پاسخگوی هنرمندان و مسائل فرهنگی نیستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرداری زنجان بوی بتن می دهد نه فرهنگ؛ در این شهر هکتارها زمین وجود دارد ولی برای تالار شهر جایی اختصاص داده نمی شود.
دادخواه اظهار داشت: سال گذشته یک میلیارد تومان برای عملیات عمرانی تالار شهر پول گذاشتیم ولی خرج چاله های شهر شد.
وی افزود: امسال نیز 7 میلیارد تومان برای پروژه تالار شهر اختصاص داده شده است و منتظریم ببینیم چگونه هزینه می شود.
دادخواه به ضرورت تولیدگری در حوزه فرهنگ تاکید کرد و ادامه داد: در شرایط کنونی و با توجه به گسترش فضای مجازی برای تولیدگری باید دست اصحاب فرهنگ و هنر را بگیریم.
مسیح الله معصومی، شهردار زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه فعالیت شهرداری فقط منحصر به خدمات رسانی، عمران، حمل و نقل و ترافیک نیست، گفت: شهرداری زنجان به انجام فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی اهتمام جدی دارد و در این راه مصمم است قدم های محکمی بردارد.
به گزارش ایرنا مستند 'دستان کوچک خالی' ساخته ناصر قهرمانی به تهیه کنندگی حسین نجاری و فیلم کوتاه 'این خانه مرد دارد' ساخته مجتبی سعید زاده است.
3088

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟