استان اردبیل 30 درصد تنوع زیستی کشور را دارد


استان اردبیل 30 درصد تنوع زیستی کشور را دارد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: این استان 30 درصد تنوع زیستی کشور را دارا می باشد.

به گزارش ایرنا ، محمد خداپرست روز چهارشنبه در همایش روز جهانی تنوع زیستی در اردبیل افزود: 57 گونه پرنده ، 29 نوع خزنده ، 18 نوع ماهی و 17 گونه دوزیست در استان شناسایی شده که این امر نشان دهنده تنوع زیستی توانمند این استان می باشد.
وی گفت: با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت باید از تنوع زیستی استان حفاظت کرده و آن را به نسل بعد انتقال دهیم.
وی همچنین یکی از مهم ترین خطراتی که تنوع زیستی را به مخاطره می اندازد را تخریب زیستگاه طبیعی حیاط وحش حیوانات دانست و افزود: اگر دنبال حفاظت از تنوع زیستی در استان هستیم می بایست اولین قدم را در تحقق این هدف مهم از حفاظت از زیستگاه های طبیعی حیاط و حش و حراست از منابع طبیعی شروع کنیم.
او اظهار داشت: جلوگیری از چرای بی رویه دام یکی از مهم ترین راهکارهای حفاظت از تنوع زیستی است ، جلوگیری از فرسایش خاک به عنوان یک سرمایه ملی نقش کلیدی و موثری در حفاظت از تنوع زیستی دارد.
وی گفت: ورود گونه های مهاجم شرایط اکولوژیکی را برای بسیاری از موجودات آبزی فراهم کرده که نمونه عینی آن را می توانیم در دریاچه نئور مشاهد کنیم و تلاش می شود با مدیریت بهینه این دریاچه اکوسیستم طبیعی را به آن بازگردانیم و باز هم شاهد حیات ماهی زنگین کمان در این دریاچه باشیم.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این همایش گفت: حفاظت از تنوع زیستی در گرو حفاظت از منابع طبیعی است.
حسین کربلایی خیاوی افزود: جنگل ارس و پسته وحشی در جنوب استان ، جنگل حاتم در مشگین شهر دارای گونه های بلوط ، سرخ ولیک ، آلوچه وحشی و ون و جنگل فندقلوی اردبیل با گونه غالب فندق به همراه گونه های راش ، ممرز و بلوط می باشد.
وی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم این مرکز در حفاظت از تنوع زیستی شناسایی و معرفی 143 گونه از گیاهان شهدزا و گرده زا مرتعی مورد استفاده زنبور عسل در حوزه بالخلیوچای استان اردبیل می باشد.
او افزود: جمع آوری و شناسایی 217 گونه دارویی در استان، تعیین مناطق پراکنش و خواص دارویی آنها و جمع آوری بیش از 800 نمونه بذور گیاهان دارویی از دیگر اقدامات این مرکز در حفاظت از تنوع زیستی است.
6018/6016

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته