رئیس جهاد کشاورزی فارس: خودکفایی در تولید دانه های روغنی ضروری است


رئیس جهاد کشاورزی فارس: خودکفایی در تولید دانه های روغنی ضروری است

شیراز-ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به تحریم های صورت گرفته، ضروری است در تولید روغن و دانه های روغنی به خودکفایی برسیم.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گزارش روز چهارشنبه خود از قول محمد مهدی قاسمی افزود: هم اینک 30 درصد واردات کل کشور به روغن و دانه های روغنی اختصاص می یابد و با توجه به این امر، انتظار داریم میزان سطح قابل کشت اینگونه از دانه ها ثابت نگه داشته شود اما در همین سطح مدیریت تولید را انجام دهیم تا منجر به افزایش هر چه بیشتر تولید این محصول شود.
وی بیان کرد: استان فارس در سال 97 با اختصاص 19هزار هکتار از اراضی خود به کشت دانه روغنی کلزا، حدود 15درصد در تولید روغن کشور سهم داشت در حالی که این میزان در سال های گذشته حدود هشت تا 9 درصد بود.
قاسمی، با اشاره به اهمیت کشت متناوب کلزا در پایداری و تولید بهتر گندم گفت: هر جا کلزا کشت شده منجر به افزایش یک الی 2 تن تولید گندم با کیفیت شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: باید موضوع کشت کلزا در مناطق مختلف استان فارس با جدیت بیشتری دنبال شود و آبی که برای کشت های زمستانی (شتوی) مورد استفاده قرار می گیرد تنها به کشت این محصول اختصاص داده شود.
قاسمی، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر پیشگیری از کشت بی رویه سبزی و صیفی گفت: با همکاری شرکت آب منطقه ای استان فارس می توان با اعمال شرایط سخت گیرانه، برداشت آب از چاه ها را محدود کرد و اجازه برداشت آب برای بیش از آنچه در پروانه قید شده، داده نشود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: همچنین برای بهره وری بهینه در حوزه کشاورزی ضروری است، موضوع توزیع بذر، بیمه محصولات، پرداخت تسهیلات، کمک های فنی اعتباری، بذر کار، قیمت خرید ادوات کاشت، داشت و برداشت، سموم و علف کش ها، کود سولفات آمونیوم، آبیاری تحت فشار و بسته های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی در چارچوبی مشخص و مدون انجام شود.
قاسمی ادامه داد: شرایط کنونی از یک سو فرصت است تا امکانات، تجهیزات و منابع را در مسیر نیازمندهای خود که اتفاقا برای ما چالش آفرین هم بوده، تجهیز کنیم و همچنین از ظرفیت های مغفول خود بهره گیریم.
ع.پ /6118

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو