به گزارش خبرنگار برنا از اهواز کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز چهارشنبه در جلسه روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: تخریب و از دست رفتن زیستگاه های طبیعی، تغییر در ساختار زیست بوم ها، بهره برداری بی رویه، آلودگی هایی که عمدتا توسط انسان ایجاد می شود و تغییر اقلیم جهانی از عواملی است که بر تنوع زیستی تاثیرات منفی برجا می گذارد.

او گفت: در حال حاضر در هر 20 دقیقه یک گونه در حال انقراض است و 17 هزار گونه در لیست اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد که با خطر جدی روبرو هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: برخی از فعالیت های انسانی از جمله آتش زدن بقایای گیاهی از جمله عوامل مخرب بر روی تنوع زیستی است.

چنگلوایی بیان کرد: به ازای هر هکتار گندم که توسط انسان سوزانده می شود سه تن معادل یک هزار و 500 مترمکعب CO2 آزاد می شود.

او با اشاره به اینکه نظام زراعی تک کشتی یک نظام شکننده است، بیان کرد: از بین رفتن فرصت های کسب و کار، سلامت و زندگی بهتر، عدم وجود غذای کافی برای بقا، از بین رفتن منابع جنگلی و کاهش شدید درآمد ها از خطراتی است که در نتیجه نابودی تنوع زیستی به وجود خواهد آمد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان توضیح داد: عمل به پیمان های مربوط به تنوع زیستی توسط کشورها، آگاهی رسانی بیشتر، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری روستایی بر پایه تنوع زیستی و تبدیل آن به سرمایه و شغل، ایجاد انگیزه در افرادی که در زیستگاهها و جوامع محلی حضور دارند در حفظ تنوع زیستی بسیار موثر است.

چنگلوایی ادامه داد: در دنیا 250 هزار گونه گیاهی وجود دارد که یک هزار و 500 گونه آن در بخش کشاورزی می باشد و 50 درصد از غذای مهم ما از سه گونه ذرت، برنج و گندم تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان بیان کرد: خاک یکی از زیستگاه های بسیار غنی است که گونه های بسیار زیاد و مفیدی را در خود جای داده است و کمتر از نیم درصد وزن خاک را میکروارگانیسم ها تشکیل می دهند در حالی که این موجودات مسوول بخش اعظم چرخه مواد غذایی هستند.