تورم اردیبهشت ماه 98 اعلام شد / شدت رشد ماهانه تورم کاسته شد / تورم بیش از 136 درصدی سبزیجات


تورم اردیبهشت ماه 98 اعلام شد / شدت رشد ماهانه تورم کاسته شد / تورم بیش از 136 درصدی سبزیجات

تورم کل کشور در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت مدت مشابه سال گذشته به رقم بیش از 52 درصد رسید، تورم 12 ماهه منتهی به ماه مذکور نسبت به فروردین ماه نیز حدود چهار درصد بیشتر شده است. همچنین از شدت رشد تورم ماهانه در ماه گذشته نسبت به اولین ماه سال جاری کاسته شد. نوشته تورم اردیبهشت ماه 98 اعلام شد / شدت رشد ماهانه تورم کاسته شد / تورم بیش از 136 درصدی...

به گزارش تجارت‌نیوز، تورم نقطه به نقطه کشور در اردیبهشت ماه امسال به رقم ۵۲٫۱ درصد رسیده، این در حالی است که این شاخص در فروردین ماه سال جاری معادل ۵۱٫۴ درصد بوده است.

به گزارش مرکز آمار ایران، رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در میانگین ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال به رقم ۳۴٫۲ درصد رسیده است که این شاخص در اولین ماه سال جاری معادل ۳۰٫۶ درصد بوده است.

بررسی تورم ماهانه دو ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه از شدت رشد این نوع تورم کم شده است. سبد کالاهای مصرفی خانوارهای کشور در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه امسال معادل ۱٫۵ درصد گران شده اما این شاخص در فروردین ماه معادل چهار درصد بوده است.

مجموعه خوراکی‌ها در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با تورم منفی ۰٫۸ درصدی مواجه شده است.

گروه سبزیجات که شامل سبزی‌ها و حبوبات می‌شود با تورم نقطه به نقطه ۱۳۶٫۲ درصدی در اردیبهشت ماه بیشترین تورم را داشته، یعنی هر خانوار ایرانی برای خرید این کالاها در اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته، ۱۳۶ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

اما این گروه مصرفی تورم ماهانه منفی ۱۰٫۷ درصدی را نسبت به فروردین ماه سال جاری داشته است، اما این گروه در فروردین ماه امسال با تورم ماهانه ۳۰٫۳ درصد بیشترین رشد قیمتی را نسبت به اسفند ماه سال ۹۷ از آن خود کرد.

کمترین تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه امسال نیز با رقم ۲۱٫۳ درصد از آن گروه آموزش است. به جز گروه انرژی (آب، برق و سوخت) با تورم سالانه ۱۰٫۵ درصدی در اردیبهشت ماه امسال که شامل یارانه‌های دولتی می‌شوند، آموزش در بخش تورم سالانه نیز با رقم ۱۸٫۹ درصد کمترین تورم را داشته است.

دخانیات با تورم سالانه ۱۱۸٫۸ درصدی در ماه گذشته، بیشترین تورم سالانه را از آن خود کرده است.

تورم اردیبهشت ماه 98 اعلام شد / شدت رشد ماهانه تورم کاسته شد / تورم بیش از 136 درصدی سبزیجاتتورم اردیبهشت ماه 98 اعلام شد / شدت رشد ماهانه تورم کاسته شد / تورم بیش از 136 درصدی سبزیجاتتورم اردیبهشت ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ به رقم ۵۲٫۱ درصد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید