ایران، جزو 20 کشور اول دنیا در شاخص تنوع زیستی


ایران، جزو 20 کشور اول دنیا در شاخص تنوع زیستی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: موقعیت جغرافیایی، وسعت و تنوع اقلیمی، تنوع اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی بالا در ایران سبب شده تا ایران جزو 20 کشور اول دنیا در شاخص تنوع زیستی باشد.

به گزارش ایسنا، تورج همتی، امروز در نشست تخصصی تنوع زیستی که در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی، وسعت و تنوع اقلیمی، تنوع اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی بالا سبب شده تا در ایران 8628 گونه گیاهی و 1115 گونه مهره‌دار وجود داشته باشد که شامل 554 گونه پرنده، 241 گونه خزنده و 197 گونه پستاندار است.

وی افزود: تنوع زیستی به معنی گوناگونی حیات بر روی زمین و در تمام جانداران، گونه‌ها و جمعیت‌ها است که تفاوت‌های ژنی بین آن‌ها و زیست بوم‌ها شامل تنوع زیستی ژن‌ها، تنوع زیستی گونه‌ها وتنوع زیستی اکوسیستم‌ها می‌شود. ارزش‌های تنوع زیستی شامل اخلاقی، زیباشناختی، اقتصادی، اکولوژیکی، فرهنگی و فکری، احساسی و عاطفی، مذهبی، تفریحی و ورزشی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص کنوانسیون تنوع زیستی تصریح کرد: این کنوانسیون، در ژوئن سال 1992 امضاء و در سال 1993 برای کشورهای عضو لازم الاجرا شد. تاکنون اعضای متعهد به این کنوانسیون 196 کشور هستند که این پیمان بین ‌المللی طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با تنوع زیستی را در بر می‌گیرد و اهداف سه‌گانه آن حفاظت از تنوع زیستی، استفاده پایدار از منابع و تسهیم عادلانه منافع است.

وی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اجرای کنوانسیون تنوع زیستی در کشور دو سند راهبرد ملی تنوع زیستی را تدوین و تصویب کرده و برنامه اقدام ملی تنوع زیستی کشور از مهم‌ترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه است. برنامه اقدام ملی تنوع زیستی شامل چهار بخش جریان‌سازی تنوع زیستی بین مردم و دولت، ایجاد سیستم جامع پایش، کاهش فشار بر تنوع زیستی و حفاظت یکپارچه از تنوع زیستی است.

همتی خاطرنشان کرد: گونه‌های جانوری در معرض تهدید خراسان رضوی شامل 11 گونه پستاندار، 31 گونه پرنده و یک گونه خزنده است که باید در خصوص این امر اقدامات لازم اتخاذ شود. خراسان رضوی از حیث تعداد مناطق چهارگانه، رتبه اول کشور و از جهت وسعت مناطق رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص عملکرد محیط زیست استان در خصوص تنوع زیستی، بیان کرد: در این زمینه 19 طرح مطالعاتی انجام شده که بیش‌ترین تعداد مطالعات از طریق دانشگاه فردوسی مشهد تحقق یافته است. مطالعاتی که در سطح گونه انجام شده در زمینه‌های مختلفی مانند شناسایی و پراکندگی فون خزندگان، شناسایی و پراکنش فون پرندگان، شناسایی تیپ‌های گیاهای تنوره، شناسایی فون و پراکندگی ماهیان آب‌های داخلی استان، تعیین قسمتی از فون پروانه روز پرواز، شناخت آبزیان رودخانه‌های رادکان و فریزی، شناخت آبزیان گلمکان، مطالعه بیوسیستماتیک جمعیت‌های زاغ‌پور در استان و مطالعه پراکنش و اکولوژی جمعیت‌های قرقاول بال نقره‌ای در استان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: ایجاد هرباریوم و نگهداری گیاهان شامل 2600 نمونه گیاه از جمله عملکردهای محیط زیست در رابطه با مستندسازی اجرای تنوع زیستی است. 12 موزه حیات وحش در 12 شهرستان استان با 1800 متر مربع زیربنا نیز تعداد 1006 گونه را در معرض دید عموم قرار داده است و همه ساله حدود 20 هزار نفر بازدیدکننده دارد.

وی گفت: عدم انطباق نظام برنامه‌ریزی کشور بر مبنای آمایش سر زمین و سیاست‌های نادرست توسعه مهم‌ترین تهدید برای تنوع زیستی کشور است. آگاهی ناکافی مردم و مسئولان از ارزش‌های تنوع زیستی، تغییر کاربری اراضی و اشغال زیستگاه‌ها، چرای بی‌رویه و شکار و صید غیرمجاز نیز از جمله عوامل تهدید تنوع زیستی در کشور است.

آیا امیدی به حفظ تنوع زیستی وجود دارد؟

همتی اظهار کرد: برای تنوع زیستی امید وجود دارد اما باید توسعه در کشور همگام و همپا با محیط زیست باشد. نظام برنامه‌ریزی در کشور به برنامه‌ریزی آمایشی تغییر یابد، مناطق حفاظت شده در کشور توسعه یابند و ارزش‌های تنوع زیستی برای مسئولان و مردم تبیین گردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرهاد مجیدی رقیب گل‌محمدی شد