البرز دارای تنوع بالای گیاهی و جانوری است


البرز دارای تنوع بالای گیاهی و جانوری است

کرج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که 31 درصد گونه های مهره داران و 11 درصد تنوع زیستی گیاهان دارای ارزش حفاظتی ایران در این استان وجود دارد.

فردین حکیمی روز چهارشنبه به مناسبت یکم خرداد ماه، روز تنوع زیستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البرز با وجود وسعت کمی که دارد اما میزبان بسیاری از گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری است.
وی اظهار داشت: وجود درخت کهنسال 2800 ساله ارس شهرستانک یکی دیگر از استثنائات استان البرز است که بر ارزش های تنوع زیستی این استان می افزاید.
وی اضافه کرد: از چهار رودخانه حفاظت شده کشور یک رودخانه یعنی رودخانه کرج در استان البرز است که این مهم بخاطر تنوع زیستی خاص این رودخانه است.
حکیمی با اشاره به تالاب فصلی صالحیه نظرآباد و حضور پرندگان مهاجر در این تالاب در فصل مهاجرت، گفت: اگر تلاش ها برای احیا تالاب صالحیه معطوف نمی شد ما اکنون شاهد چنین زیبایی و تنوعی زیستی در استان نبودیم.
وی ادامه داد: مجموع گوناگونی حیات وحش و گیاهان در استان مسئولیت ما را در حفاظت از این امانت آیندگان بیشتر می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی ( اول خرداد برابر با 22 می) با عنوان «تنوع زیستی ما غذای ما سلامتی ما» به رابطه نزدیک تنوع زیستی و سلامتی شهروندان اشاره کرد و افزود: تحقیقات کارشناسان نشان می دهد تامین غذا و تضمین سلامتی انسان‌ها در گرو حفظ تنوع زیستی است و هماهنگی شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی با اهداف توسعه پایدار بیان شده است.
وی به موضوع گونه های حیات وحش موجود در استان پرداخت و گفت: برخی از استان ها و حتی مناطق شمالی کشور که از لحاظ اقلیمی بسیار مناسب هستند، تنوع گونه های حیات وحش در البرز را ندارند.
وی افزود: در البرز هشت گونه ماهی، 2 گونه دوزیست، 22 گونه خزنده، 286 گونه پرنده و 40 گونه پستاندار وجود دارد.
حکیمی، نسبت این گونه ها به سطح کشور را اشاره کرد و اظهار داشت: البرز پنج درصد جمعیت گونه های ماهیان، 10 درصد دوزیستان، 10 درصد خزندگان، 53 درصد پرندگان، 20 درصد پستانداران و 31 درصد مهره داران کشور را دارد.
وی در ادامه به تنوع گونه های مختلف گیاهی اعم از خوراکی، دارویی و صنعتی موجود در عرصه های طبیعی استان اشاره کرد و گفت: طالقان و بخش آسارا رویشگاه بسیاری از گونه های ارزشمند است به طوریکه در طالقان بیش از 50 گونه ارزشمند دارویی شناسایی شده است.
حکیمی اضافه کرد: از گونه های شاخص گیاهی با ارزش دارویی و خوراکی می توان به گونه های همچون بومادران، آویشن، گاوزبان، چای کوهی، خاکشیر، بارهنگ، گل ختمی، شاه تره، کاسنی، شیرین بیان، گل چاهی(گل راعی)، سنا، یونجه زرد(اکلیل الملک)، گل گندم، شقایق، شیر پنیر، گل ماهور(خرگوشک)، پونه کوهی ،کنگر، شکر تیغال، قاصدک ، پاخری، انواع گون ، مریم گلی و ... اشاره کرد.
استان البرز دارای 2 منطقه حفاظت شده البرز جنوبی به وسعت 64 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع طالقان به وسعت 75 هزار هکتار است.
6156/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری