بیماری پاخوره در مزارع گندم مرودشت مشاهده شد


بیماری پاخوره در مزارع گندم مرودشت مشاهده شد

شیراز- ایرنا- کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: در بخشی از اراضی گندم این شهرستان از جمله در 824 هکتار از اراضی دهستان نقش رستم از توابع بخش مرکزی مرودشت، بیماری پا خوره مشاهده شده است.

ابوذر اسماعیلی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیش از 10 درصد اراضی گندم دهستان نقش رستم دچار بیماری پاخوره شده اما میزان بروز این بیماری در سایر اراضی این شهرستان یکسان نیست و درصد آن متفاوت است.
وی، بیان کرد: در بین بیماری های مهم مزارع گندم، بیماری پاخوره به دلیل خاکزاد بودن، کنترل پیچیده آن و همچنین نبود راهکار شیمیایی برای مهار آن هر ساله خسارت زیادی به گندمکاران وارد می کند.
اسماعیلی ادامه داد: نشانه های این بیماری تا زمان خوشه دهی گندم برای کشاورزان قابل روئیت نیست و در این مرحله با سفید شدن ناگهانی خوشه ها بیماری به صورت لکه ای نمایان می شود.
وی گفت: این بیماری بیشتر در مزارعی که بهره برداران، سیستم تناوب زراعی مناسبی ندارند و اغلب تناوب گندم - ذرت علوفه ای اجرا می شود، به چشم می خورد.
اسماعیلی، مدیریت صحیح بیماری را مستلزم برقراری آیش، تناوب صحیح زراعی با گیاهان غیر میزبان از جمله کلزا، تغذیه صحیح گیاه و مبارزه با علف های هرز گرامینه دانست.
بیشتر علف‌های هرز باریک برگ مزارع گندم متعلق به تیره گندمیان (گرامینه) است که در مراحل ادامه رشد، شباهت زیادی به گندم دارند. عمده‌ترین علف های هرز گرامینه شامل، یولاف وحشی، علف خونی، چچم، دم‌ روباهی کشیده، جوموشی، علف پشمکی و چاودار است.
سالانه بیش از هشت هزار هکتار از اراضی دهستان نقش رستم از توابع بخش مرکزی شهرستان مرودشت، به کشت گندم اختصاص داده می شود.
شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
ع.پ /6118

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درگ بی ام و M3 تورینگ با 911 و R8؛ باشگاه 1000 اسب بخاری‌ها!