10 بلندترین کوه ایران که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند


... نوشته 10 بلندترین کوه ایران که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

بلندترین کوه ایران کجاست؟ دماوند، آتشفشان چینه‌ای در شمال ایران با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، تنها قله‌ی ایران است که ارتفاع آن از ۱۶۰۰۰ پا (۴۸۷۶ متر) تجاوز می‌کند. میانگین ارتفاع ایران حدود ۱۰۳۵ متر است؛ در حالی که بالاترین نقطه‌ی کشور در کوه دماوند، در ارتفاع حدود ۵۶۱۰ متر قرار دارد؛ هم‌چنین، پایین‌ترین نقطه‌ی ایران نیز در دریای خزر قرار دارد که ۲۸ متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد است. ایران دارای وسعتی به مساحت ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع است، و به عنوان یکی از کوهستانی‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. فلات ایران منطقه‌ی گسترده‌ای از کشور را پوشانده است. رشته‌ کوه‌های قفقاز، زاگرس، و البرز در بر دارنده‌ی بلندترین کوه های ایران هستند.

10 بلندترین کوه ایران که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند

بلندترین کوه ایران

۱. دماوند بلندترین کوه ایران

کوه دماوند حدود ۵۶۱۰ متر ارتفاع دارد. این کوه آتشفشانی در مرکز رشته کوه‌های البرز واقع است. رشته کوه‌های البرز از غرب به شرق ایران، در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر، کشیده شده است. رشته کوه‌های البرز یک مانع طبیعی میان فلات خشک مرکز ایران و دامنه‌های مرطوب ساحل دریای خزر ایجاد کرده است. کوه دماوند پیوند عمیقی با اساطیر پارسی دارد. طبق یک افسانه‌ی عامیانه، یک اژدهای سه سر تا ابد به این کوه زنجیره شده است. این کوه آن‌چنان دارای اهمیت است که طرح آن روی اسکناس‌های هزار تومانی کشیده شده است. هم‌چنین، مردم ایران باور دارند، کوه دماوند دارای قدرت جادویی است. چشمه‌های آب گرم موجود در اطراف این کوه نشان‌دهنده‌ی فعالیت‌های آتشفشانی در زیر سطح این کوه است.

کوه دماوند زیستگاهی غنی برای حیات وحش، و خانه‌ی حیواناتی نظیر بز و گوسفند وحشی، خرس، و گربه‌ی وحشی است. گونه‌های مختلفی از پرندگان نیز در این کوهستان زندگی می‌کنند. برخی گل‌های وحشی از جمله لاله‌ی کوهی را می‌توان در تمام مناطق این کوهستان مشاهده کرد. گروهی از کوهنوردان پیشنهاد داده‌اند، کوه دماوند را به عنوان یک میراث ملی به ثبت برسانند. گفته می‌شود، نام یک جشن باستانی را به نام نوروز تبری از روی همین کوه برداشته‌اند.

مطلب مرتبط: ۷ اصلی ترین منابع طبیعی ایران که باید بشناسیم

۲. علم کوه

علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر، دومین کوه بلند ایران است. این کوه نیز بخشی از رشته‌ کوه‌های البرز است که در شمال ایران واقع شده است. دامنه‌های شمالی این کوه که به سمت دریای خزر قرار دارند، مرطوب و پوشیده از گیاه است؛ در حالی‌که دامنه‌ی جنوبی آن که به بیابان منتهی می‌شود، خشک و بی‌ حاصل است. نوک این قله در تمام طول سال پوشیده است برف است.

۳. سبلان

کوه سبلان آتشفشان غیر فعالی در رشته‌ کوه‌های البرز است. این کوه دارای ارتفاعی به اندازه‌ی ۴۸۱۱ متر است، و به عنوان سومین بلندترین کوه ایران شناخته می‌شود. کوه سبلان چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا خلق کرده است. بر فراز این کوه دریاچه‌ای وجود دارد که بیش‌تر زمان سال یخ بسته است. سبلان دارای چشمه‌های معدنی است؛ برخی‌ها معتقدند آب این چشمه‌ها که به سمت دامنه‌ی این کوه در جریان است، خاصیت درمانی دارد. این کوه شبیه مجسمه‌ی باشکوهی از یک عقاب است، که طبیعت آن را ایجاد کرده است. سبلان یکی از جاذبه‌های مشهور گردشگری در ایران به شمار می‌رود. به علاوه، این کوه برای پیروان دین زرتشت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این افراد معتقدند، زرتشت، پیامبر دین زرتشت، در کوه سبلان به انجام مراقبه می‌پرداخت.

مطلب مرتبط : ۶ معروفترین و بهترین پارک ملی ایران که حتما باید ببینید

۴. آزاد کوه

آزاد کوه یکی دیگر از بلندترین کوه‌های ایران است که ۴۳۵۵ متر ارتفاع دارد. دلیل نامگذاری این کوه، قله‌ی برجسته‌ای است که به تنهایی و آزادانه ایستاده است. این کوه دارای پوشش گیاهی زیبایی است که از چمنزار تشکیل شده است. معمولا کوهنوردان به خاطر چشم‌انداز منحصر به فرد این کوه غالبا به آن‌جا می‌روند.

اهمیت جغرافیایی سیاسی کوه‌های ایران

نیمی از سرزمین ایران را رشته کوه‌ها تشکیل داده‌اند. البرز و زاگرس مهم‌ترین رشته کوه‌های ایران هستند. این رشته کوه‌ها فواید بی‌شماری برای ایران به همراه داشته‌اند. این کوه به عنوان موانع طبیعی به سمت مناطق مرکزی ایران به شمار می‌روند. گفته می‌شود، آب چشمه‌هایی که از این کوه‌ها به سمت پایین سرازیر می‌شوند، خاصیت درمانی دارد. ایلات و عشایر ایرانی در دامنه‌ی این کوه‌ها زندگی می‌کنند. هم‌چنین، مشتاقان کوهنوردی در گروه‌های بسیار باعث رونق بخش اکوتوریسم (طبیعت‌گردی) ایران می‌شوند.

ایران بارها به خاطر محدود کردن جریان آب رودخانه‌ی هیرمند – به دلیل سدسازی بر روی انشعابات این رودخانه – به خصوص در فصل‌های خشک اعتراض کرده است. عدم وجود مرز آبی میان ایران و عراق باعث ایجاد برخی اختلافات مرزی بین این دو کشور شده است که از دهانه‌ی اروندرود به سمت خلیج فارس فراتر می‌رود. از سویی دیگر، امارت متحده‌ی عربی و ایران بر سر جزایر ابوموسی و تنب با یکدیگر اختلاف دارند. دریای خزر نیز محور برخی اختلافات میان کشورهایی نظیر آذربایجان، روسیه، و قزاقستان شده است؛ این کشورها بر اساس مسافت مجاورت هر کشور با دریای خزر، با معاهده‌ی تحدید حدود بستر دریا موافقت کردند، در حالی که ایران هم‌چنان بر سهم یک پنجم از کل دریای خزر پافشاری می‌کند.

مطلب مرتبط: ۷ حقیقت مهم در مورد اقتصاد ایران به روایت وورداطلس

بلندترین کوه‌‌های ایران

رتبهبلندترین کوه‌‌های ایرانارتفاع
۱دماوند۵۶۱۰ متر
۲علم کوه۴۸۵۰ متر
۳سبلان۴۸۱۱ متر
۴زرد کوه۴۵۴۷ متر
۵کوه هزار۴۵۰۰ متر
۶دنا۴۴۰۹ متر
۷کوه پلوار۴۲۳۳ متر
۸کوه جوپار۴۱۳۵ متر
۹شیر کوه۴۰۷۵ متر
۱۰تفتان۳۹۴۱ متر

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: worldatlas

۱۰ بلندترین کوه ایران که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !