منزل استاد محمد علی سپانلو تهران


منزل استاد محمد علی سپانلو ، از شعرای برجسته معاصر که محل برپایی جلسات شعرخوانی و نقد ادبی بسیاری از بزرگان ادب چون زنده یادان مهدی اخوان ثالث، هوشنگ گلشیری، غزاله علیزاده و عزیزانی چون محمود دولت آبادی و بسیاری از شعرا و نویسندگان معاصر بوده است به عنوان یکی از آثار ثبتی تهران شناخته […] نوشته منزل استاد محمد علی سپانلو تهران اولین بار در جامع...

منزل استاد محمد علی سپانلو ، از شعرای برجسته معاصر که محل برپایی جلسات شعرخوانی و نقد ادبی بسیاری از بزرگان ادب چون زنده یادان مهدی اخوان ثالث، هوشنگ گلشیری، غزاله علیزاده و عزیزانی چون محمود دولت آبادی و بسیاری از شعرا و نویسندگان معاصر بوده است به عنوان یکی از آثار ثبتی تهران شناخته می شود.منزل استاد محمدعلی سپانلو مربوط به دوره پهلوی دوم است و در تهران، انتهای بلوار کشاورز، ابتدای خیابان جمالزاده شمالی بن بست سرو پلاک ۴واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.منزل استاد محمدعلی سپانلو در ضلع شمالی کوچه به صورت نیمه اسکلت با دیوارهای باربر ساخته شده است. درهای سالن، آشپزخانه، سرویس و اتاقی _ که در ضلع شمال غربی قرار دارد _ به راهروی آن باز می شود و طبقه اول آن شامل سه اتاق (دو اتاق در ضلع شمالی و یک اتاق در ضلع جنوبی) است.
محمد علی سپانلو، مشهور به شاعر تهران(زاده ۲۹ آبان ۱۳۱۹ در تهران – درگذشته ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ در تهران) شاعر، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و مترجم ایرانی بود.وی در کنار برگردان آثار ادبی، مجموعه‌های شعری از جمله رگبارها، پیاده‌روها، نبض وطنم را می‌گیرم، تبعید در وطن، ساعت امید، فیروزه در غبار، پاییز در بزرگراه، و قایق‌سواری در تهران را در کارنامه خود دارد. سپانلو آثاری از نویسنده‌های مطرح دنیا مثل آلبر کامو و ژان پل سارتر را نیز ترجمه کرده‌است. او دانش‌آموخته دانشکده حقوق دانشگاه تهران و از نخستین اعضای کانون نویسندگان ایران بود.
سپانلو در سال ۱۳۴۳ به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، احمدرضا احمدی، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری گروه طرفه را با هدف چاپ و انتشار کارهاشان بنیاد نهادند. انتشار دو شماره جُنگِ طُرفه و تعدادی کتابِ شعر و داستان از کارهای این گروه‌است.
محمدعلی سپانلو شاعر، منتقد ادبی، و مترجم بود. وی بیش از شصت جلد کتاب در زمینه‌های شعر و داستان و تحقیق، به صورت تألیف یا ترجمه، منتشر کرد. در بیست سال گذشته، او به عنوان یکی از چند نمایندهٔ معدود ادبیات معاصر فارسی در بسیاری از گردهمایی‌های بین‌المللی در اروپا و آمریکا شرکت کرده و گفته می‌شود که سهمِ بزرگی در معرفی ادبیات ایران به جهانیان دارد. بسیاری از آثار او تا به حال به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، هلندی، عربی، و سوئدی ترجمه شده‌است. کتاب نویسندگان پیشروِ ایران که گلچینی از آثار داستانی نویسندگان قرن بیستم ایران، به همراه بررسی آنهاست، جزوِ منابعِ درسی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران است و تابه‌حال فروش بسیار بالایی داشته‌است.
ضمناً سپانلو از معدود شاعران و نویسندگان ایرانی است که در دنیای ادبیات غرب نیز شناخته شده، و توانسته است نشان شوالیه نخل (لژیون دونور) آکادمی فرانسه، و جایزهٔ ماکس ژاکوب را دریافت کند.

منزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانرزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:منزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهرانمنزل استاد محمد علی سپانلو تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید