تدوین برنامه مهارتی در دروس دوره متوسطه/تکلیف مرکز آمار برای انتشار آمار اشتغال دانش آموختگان


تدوین برنامه مهارتی در دروس دوره متوسطه/تکلیف مرکز آمار برای انتشار آمار اشتغال دانش آموختگان
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تکلیف وزارت آموزش و پرورش برای تدوین برنامه برای مهارت افزایی دانش آموزان خبر داد و گفت: علاوه بر آن مرکز آمار ایران نیز مکلف شد آمارهای دقیق اشتغال دانش آموختگان را ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و هجدهم جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران موضوع پیش از دستور این جلسه ارائه گزارشی از علم و فناوری دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه‌های مختلف در سال ۲۰۱۹ دانست و افزود: در این گزارش رتبه بندی دانشگاه‌ها در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف در دنیا مشخص شد و برخی از دانشگاه‌ها که رتبه کمتر از ۴۰۰ را کسب کرده بودند، در رشته‌های علوم انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی و علوم پایه معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند.

وی استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و ربات‌ها در ساخت جنگ افزارهای در کشورهای پیشرفته را از دیگر بخش‌های این گزارش ذکر کرد.

کبگانیان دستور دوم این جلسه را موضوع اشتغال دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: در ماده یک این دستور تکالیفی که برعهده وزارت علوم بود مورد بررسی قرار گرفت و وزیر علوم اصلاحیه‌ای در این زمینه داشت که مورد تأیید قرار گرفت و این ماده تکمیل شوند

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ماده دو این دستور را وظایفی دانست که بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و اظهار کرد: در سیاست‌های تدوین شده تاکید شد که ظرف مدت ۴ ماه وزارت آموزش و پرورش موظف شد که با مشارکت دستگاه‌های متولی و مجری مهارت دولتی و بخش‌های خصوصی ذی ربط برنامه اقدام در برخی موارد را پیشنهاد دهند و پس از تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به اجرا درآید.

وی آموزش حداقل یک مهارت شغلی با توجه به نیازهای بازار کار برای تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه، را یکی از موارد این سیاست در حوزه آموزش و پرورش نام برد و خاطر نشان کرد: چنین مصوبه‌ای را در سند تحول آموزش و پرورش داشتیم و در این ماده تاکید شده است که هر دانش آموز حداقل یک مهارت شغلی را آموزش ببیند.

کبگانیان با تاکید بر اینکه ما برنامه‌های مهارت آموزی به دانش آموزان را از وزارت آموزش و پرورش خواستیم گفت: ساماندهی رشته محل‌ها و به روز رسانی برنامه درسی دوره‌های فنی و حرفه‌ای را از دیگر موارد عنوان کرد و افزود: بحث فنی و حرفه‌ای و کاردانش جاذبه‌های خوبی در میان خانواده‌ها یافته است و میزان بیکاری و عدم اشتغال در این دو حوزه کمتر است و فارغ التحصیلان این دوره‌ها زودتر به استخدام در می آیند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تعریف دوره‌های مهارت افزایی ویژه مناطق روستایی در برنامه درسی را از دیگر تکالیف وزارت آموزش و پرورش در زمینه ایجاد اشتغال نام برد و خاطر نشان کرد: این برنامه باید در مقاطع دبیرستانی و متوسطه باید اجرایی شود.

وی تکلیف سوم در این زمینه را مربوط به مرکز آمار ایران دانست و در این باره توضیح داد: این مرکز باید سالیانه آمار اشتغال مرتبط با رشته، مقطع تحصیلی و آمار مرتبط با بیکاری دانش آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقاطع و مناطق مختلف را به صورت عمومی منتشر کند.

کبگانیان با اشاره به اهمیت این آمارها گفت: آمارهایی که از مرکز آمار ایران داریم کلی است و اینکه فارغ التحصیلانکدام دانشگاه شغل دارند کافی نیست و ما درصدد هستیم که فارغ التحصیلان در چه زمینه‌ای شغل دارند. در حال حاضر فارغ التحصیلان خوبی داریم ولی در زمینه‌هایی که ارتباطی با رشته تحصیلی آنها ندارند، مشغول به تحصیل هستند و این امر هدر رفت امکانات است و خواستیم این آمار به صورت دقیق منتشر شود.

به گفته وی، انتشار دقیق این آمارها بسیار به تعیین رشته دانش آموزان کمک می‌کند چرا که بسیاری از دانش آموزان در آزمون سراسری و یا ورود به دانشگاه تصوراتی درباره رشته‌های دانشگاهی دارند در صورتی که اطلاعات صحیحی از این رشته‌ها ندارند چون آمارهای دقیقی در این خصوص منتشر نشده است.

کبگانیان ادامه داد: مرکز آمار ایران اگر داده‌های مستدلی را در این زمینه منتشر کند قطعاً در تصمیم گیری در تعیین رشته مؤثر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس