سفره های افطاری که با دست دل چیده می شود


سفره های افطاری که با دست دل چیده می شود

بجنورد- ایرنا- سفره های ساده در گوشه و کنار شهر بجنورد جلوه های بی بدیل از حس نوعدوستی را در ایام ماه مبارک رمضان به وجود آورده است، سفره های که بوی خدا می دهد.

این چه حسی است، چه حالی است که مردم را با دهان روزه به مسجد، حسینیه، هیات و حتی خیابان می کشاند تا آستین بالا بزنند و با دست دل در گستردن سفره های افطاری ساده همت کنند؟
غیر از عشق آیا موتور محرکه دیگری هست که پیر و جوان را کنار هم جمع کند و در لحظه هایی که می شود در خانه نشست و در کنار سفره های پر و پیمان و راحت افطار کرد، در هیاهوی تدارک سفره های بی ریا برای دیگران خود را از یاد برد؟
گویا شهر کمر همت بسته تا پذیرای همه اقشار در سفره های افطاری ساده ای باشد که در هر گوشه پهن می شود.
در هر گوشه بجنورد سفره های افطاری دیده می شود، در چهارراه نادر در کنار خیابان با نان و پنیر و خرما از مردم پذیرایی می شود و امسال هیاتی ها در شب تولد امام حسن(ع) آش نذری هم چاشنی این سفره های بی ریا کردند.
در حسینیه رجب نیا، معماریانی، جوادالائمه، هیات ابوالفضلی ها، رازی های بجنورد، در مساجد حاشیه شهر مانند مسجد امام حسن عسکری (ع) ناظرآباد، مسجد امام رضا(ع)، مسجد شهرک امام خمینی(ره) بجنورد، مسجد انقلاب، مسجد امام خمینی(ره) و در امام زاده عباس(ع) و ده ها حسینیه و مسجد و محل دیگر هم سفره های افطاری به رسم هر سال دیده می شود.
عجیب تر اینکه امسال که سفره های مردم کوچک تر شده و وضعیت اقتصادی نامناسب تر از همیشه، دل های مردم به هم نزدیک تر است و هر که با هر چه در توان دارد در این کار خیر مشارکت می کند. یکی با یک کیلو قند، دیگری با چند نان و فطیر و آن یکی با سبزی های حیاط و انگار در این سفره های خدایی همدلی و نیک خواهی نیز هم مهمان مردم است.
سفره ها ساده است و همه در کنار هم نشسته اند. این جا دیگر مقام و ثروت دیده نمی شود و دل های بیدار می دانند که ماه ضیافت الهی و بندگی خدا فرصتی است برای اندوختن نیکی ها و کمک های هر چند اندک به همنوعانی که دست شان کوتاه از سفره های پر زرق و برق است و چه متفاوت اند این سفره ها با آن سفره ها.
«نان و پنیر و خرما، گاهی آش و حلیم و اگر پول باشد غذاهای بهتر در سفره های افطاری می گذاریم.» این سخنان را یکی از بانوان نیکوکار حسینیه رجب نیا به خبرنگار ایرنا می گوید.
او در ادامه می افزاید: هر که نذر دارد در این شب ها ادا می کند گاهی یک جعبه زولبیا، چند کیلو برنج و گاهی حتی همه تدارکات سفره را یک نفر متقبل می شود و پهن می کند.
فاطمه احمدیان هم می گوید: با کمک خیران روزه دار هر سال مبلغی برای کمک به اطعام نیازمندان در این مرکز جمع آوری می شود که با آن بسته های ارزاق تهیه و بین نیازمندان توزیع می شود.
در مساجدی مانند مسجد انقلاب و حسینیه معماریانی و هم چنین امام زاده عباس(ع) هر سال این رسم برگزار می شود و بعد از اقامه نماز مغرب و عشا مردم بر سر سفره های خودشان افطار می کنند.
مردم بجنورد علاوه بر برگزاری افظاری های ساده در توزیع مواد غذایی هم مشارکت دارند.
سازمان مردم نهاد پیوند مهر بخش اترک از جمله مراکزی است که در حدود 50 بسته مواد غذایی را در هر ماه بین نیازمندان توزیع می کند و در ماه رمضان این بسته ها سنگین تر می شود.
موسسات خیریه و نیکوکاری هم در این ماه با جمع آوری کمک های مردمی و خرید ارزاق و بسته بندی مواد غذایی
تلاش می کنند رسم نیکوی کمک و یاری به آن هایی که توان مالی مناسب را ندارند به جا بیاورند.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی در مورد سفره های افطاری مساجد می گوید: 40 مسجد استان مجری طرح سفره های کریمانه کانون فرهنگی و هنری مساجد هستند.
هاشم شیرازیان اضافه می کند: سفره های کریمانه با هدف ترویج سفره های ساده، نماز اول وقت و فرهنگ ساده زیستی برپا می شود و امامزاده سید عباس(ع) و دیگر امامزاده ها نیز برپا کننده سفره های کریمانه هستند با تولی گری اوقاف هستند.
وی اظهارمی کند: اگر چه اعتباراتی در اختیار برخی مساجد قرار گرفته است اما این سفره ها با همت مردم گسترده و تقریبا بیشتر هزینه های آن از سوی خیران تامین می شود.
وی اظهار می کند: 140 نانوایی هم نان های یک وعده خود را به رایگان بین نیازمندان توزیع کرده اند که بیشتر در حاشیه شهرهای استان قرار دارند.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد. این استان در بسیاری از شاخص ها از جمله درآمد از استان های انتهای جدول است.
بیش از یک سوم جمعیت 200 هزار نفری بجنورد در حاشیه شهر زندگی می کنند.
ب/ 6042

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد