55 هزار مهابادی در طرح ملی کنترل فشار خون غربالگری می شوند


55 هزار مهابادی در طرح ملی کنترل فشار خون غربالگری می شوند

مهاباد - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: 55 هزار نفر در این شهرستان با همکاری همه دستگاه های اجرایی زیر پوشش طرح ملی پایش فشار خون قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا، سامرند مرزنگ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این طرح مختص سه گروه هدف شامل افرادی 30 سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی است که در مهاباد جمعیتی بالغ بر 110 هزار نفر را شامل می شود.
وی با بیان اینکه این شبکه موظف به پایش 50 درصدی این آمار است، افزود: هدف از برگزاری این طرح شناسایی افرادی است که دارای فشار خون بالا بوده و از آن بی خبر هستند تا در صورت شناسایی به منظور درمان کامل به متخصصان معرفی شوند.
مرزنگ اظهار داشت: برای اجرای این طرح 10 پایگاه سلامت در مکان های پرتردد سطح شهرستان، در داخل بیمارستان، 67 خانه بهداشت روستایی، 18 مرکز سلامت روستایی و شهری و 11 پایگاه سلامت برای پایش حداکثری تجهیز شده است.
وی شعار طرح بسیج ملی فشار خون را «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم» عنوان و بیان کرد: این طرح در 2 مرحله انجام می شود که مرحله نخست آن اطلاع رسانی و آموزش است که از تاریخ 27 اردیبهشت ماه آغاز و مرحله دوم و اصلی آن نیز از 17 خرداد ماه شروع و تا 15 تیر ادامه خواهد داشت.
مرزنگ با بیان اینکه فشار خون بالا از علل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی و بیماری های کلیوی محسوب می شود، اضافه کرد: امیدواریم با مشارکت همگانی در بسیج ملی کنترل فشار خون بتوانیم آگاهی جامعه از بیماری فشارخون بالا را افزایش دهیم.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد شایع ترین و بزرگترین عامل فشار خون بالا را مصرف بالای نمک دانست و یادآور شد: بسترسازی مناسب اطلاع رسانی برای توجه به کنترل فشارخون بالا به مثابه یک فرهنگ رفتاری در جامعه باید شکل بگیرد.
به گزارش ایرنا برای اولین بار در کشور طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به عنوان یک طرح مهم پیشگیرانه در سطح کشور از 28 اردیبهشت آغاز شده است.
بیماری پرفشاری خون یکی از شایعترین بیماری های قابل کنترل و قابل پیشگیری است که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، یک سوم جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به این بیماری هستند.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت دارای 107 هزار نفر بالای 30 سال و بالای آن، چهار هزار نفر زنان باردار و بیش از سه هزار نفر بیماران کلیوی است.
9903/6185/7129

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق