اعتبارات قطره چکانی کفاف تامین ‌آب شرب عشایر را نمی کند


اعتبارات قطره چکانی کفاف تامین ‌آب شرب عشایر را نمی کند

حسین پور گفت: اعتبارات محدود و قطره چکانی کفاف انتقال روزانه 400 متر مکعب آب شرب با تانکر نمی شود؛ ضمن اینکه در بعضی نقاط عشایر ما از آب حوض های غیر بهداشتی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «حسین حسین پور»، امروز (31 اردیبهشت) در جلسه بررسی مشکلات امور عشایر شهرستان خوسف، اظهار داشت: کل اعتبار سال گذشته امور عشایر استان 80 میلیارد ریال بوده که تنها 38 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وجود بیش از ۶ هزار کیلومتر ایل راه عشایری در خراسان جنوبی

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی به جمعیت 81 هزار نفری عشایر خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: اعتبارات محدود و قطره چکانی کفاف انتقال روزانه 400 متر مکعب آب شرب با تانکر نمی شود؛ ضمن اینکه در بعضی نقاط عشایر ما از آب حوض های غیر بهداشتی استفاده می کنند.

حسین پور در خصوص ایل راه های عشایری افزود: بیش از شش هزار کیلومتر ایل راه عشایری استان فقط با دو دستگاه گریدر تیغ زنی می شود که به طور متوسط در سال یک بار نوبت هر منطقه می شود.

وی خواستار همکاری همه دستگاه های دولتی با امور عشایر شد و گفت: بر اساس آیین نامه، ساماندهی امور عشایر، بالا بردن سطح سواد و آموزش به جامعه عشایری و اجرای پروژه ها از محل مالیات بر ارزش افزود به عهده همه دستگاه های دولتی است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد وثیقه های بانکی پیگیر هستیم که اگر سخت گیری بانک ادامه داشت و به نتیجه نرسید، تسهیلات را به تشکل های عشایر واگذار کنیم.

حسین پور خاطرنشان کرد: به منظور بهبود معیشت عشایر در سال جاری تکمیل زنجیره گوشت قرمز، تهیه خوراک دام با استفاده از تکنولوژی روز، اصلاح نژاد دام، کاشت، داشت، برداشت و بازار یابی محصولات و گیاهان دارویی، صنایع دستی، صنعت بوم گردی و راه اندازی شرکت فنی مهندسی جامعه عشایری با جذب جوانان را در دستور کار داریم که نیازمند همکاری همه نهادها و ادارات است.

وی از خوسف به عنوان یکی از شهرستان های پیشقدم و موفق در خدمت رسانی به جامعه عشایر در سطح استان یاد کرد و گفت: با همکاری فرمانداری و همه ادارات اقدامات خوبی در مرمت چشمه ها و چاه ها، نصب پنل های خورشیدی، احداث بندهای خاکی، آبرسانی، احداث کمپ های گردشگری، کمک گرفتن از بخش خصوصی در تیغ زنی ایل راه ها، احداث پروژه ها از محل مالیات بر ارزش انجام شده که جای تقدیر دارد.

در این جلسه که نمایندگان عشایر و مسئولان شهرستان خوسف حضور داشتند به ایراد مشکلات عشایر خوسف، هم پرداخته شد.

«محمد رضایی»، نماینده عشایر خور، نوغاب و سروباد از انجام عملیات گاز رسانی به دهستان خور و مناطق عشایری تقدیر کرد و گفت: چشمه ملا محمد با داشتن چند سوله و آغل دام در دهه 80؛ درآمد آن وقف بر غذای گرم دانش آموزان عشایر مدرسه شبانه روزی خور شد؛ ولی به دلیل تعطیل شدن خوابگاه و ورود اداره اوقاف در سال 97 بدون هماهنگی با نماینده عشایر منطقه، این چشمه به فردی اجاره داده شده در صورتی که استفاده از مرتع جزء وقف نامه نیست و این امر باعث نارضایتی و تنش بین عشایر شده و هم اکنون از اداره اوقاف می خواهیم که در این خصوص مدیریت کند تا این مشکل اجتماعی حل شود.

وی خواستار ترمیم بندهای تخریب شده بر اثر سیل، نجات روستای نوغاب (که در معرض سیل است) و تعریض دو پل در جاده ترانزیتی خوسف- کرمان، نصب پنل های خورشیدی، واگذاری زمین به متقاضیان شهرک نوغاب، توصیه به بانک ها در سهل گیری وثیقه ها، واگذاری کارگزاری بیمه به شرکت تعاونی عشایری شهید کامیاب، گاز رسانی به خانه هایی که در طرح هادی روستاها نیامده، جلوگیری از هدر رفت آب آشامیدنی به خاطر فرسودگی شبکه، اختصاص سهمیه کالاهای اساسی به عشایر و استقرار دائمی پزشک در مرکز خدمات سلامت خور شد.

در این جلسه همچنین «رضا جعفری»، نماینده عشایر منطقه بلنجیر خواستار نظارت بیشتر بر مرز بندی مراتع شهرستان خوسف و سرایان، رفع مشکل آنتن دهی موبایل و احداث جاده خوسف به سرایان شد.

«مهدی حیدری» از منطقه گارجگان هم گفت: تاکنون برای شناسایی و هویت دار کردن عشایر «صدور کارت» و دام در شهرستان هیچ اقدامی نشده است و به دلیل قوانین دست و پاگیر تاکنون کسی نتوانسته شناسنامه بگیرد.

«محمد یوسفی»، نماینده عشایر منطقه سرچاه عماری تقاضای گازرسانی به دهستان قلعه زری داشت و گفت: حدود یک سال است که عشایر منطقه سرچاه تحت پوشش خدمات امور عشایری قرار گرفته اند که جای تقدیر دارد و مرمت راه ها و چشمه ها و جاده ارتباطی دهستان، راه اندازی اورژانس 115، مهار آب های سطحی با احداث بند و توجه به جاده مزار شاه سلیمان علی (ع) و مزار گود از دیگر درخواست های عشایر است.

«محمد ایاز»، نماینده عشایر مناطق طوطی و شل آباد هم خواستار راه اندازی امداد هوایی ویژه عشایر، آسفالت ادامه جاده ارتباطی این روستاها و محله های عشایری و ورود بسیج سازندگی جهت واگذاری دام به عشایر شد.

« محمدرضا خوشحال» مسئول دفتر نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشکل اجتماعی تجاوز عشایر سرایان به مراتع شهرستان خوسف؛ ریشه 50 ساله دارد که با پیگیری های انجام شده و بر اساس مصوبه سال 91 هیئت دولت، باید مرزبندی مرتع عشایری انجام می شد؛ ولی هنوز اجرایی نشده و مشکلات اجتماعی برای مردم ایجاد کرده است.

*احیای دشت رهوار خور جهت کشاورزی، بذر پاشی دشت ها، مرمت آبشخورهای دام، واگذاری دام مولد به عشایر، نگه داشت جمعیت و جلوگیری از تخریب مراتع، احداث انبار مرکزی نهاده های دامی تعاونی عشایر، عدم پرداخت کامل غرامت توسط بیمه ها، اصلاح نژاد دام از دیگر درخواست ها و مشکلات عشایر بود.

یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل راه عشایر خوسف مرمت شد

« هادی نوری آهنگر»، رئیس اداره امور عشایر خوسف هم با اعلام اینکه 128 محله عشایری در شهرستان خوسف وجود دارد، گفت: در سال گذشته حدود یک هزار و 500 کیلومتر از ایل راه ها مرمت و موج تراشی شده است.

وی از پرداخت 50 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه از صندوق توسعه ملی به عشایر شهرستان خبر داد و افزود: این رقم در سه سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی سوخت رسانی، توزیع کپسول گاز، مرمت 12 حلقه چاه و چشمه های عشایری و آب انبارها، آبرسانی با تانکر سیار، نصب پنل های خورشیدی و تلمبه بادی، احداث کمپ گردشگری خوسف، جنگل نخاب و شاهمردی، راه اندازی کاروان سلامت در مناطق عشایری، آموزش صنایع دستی با همکاری سازمان آبشار عاطفه ها و موسسه حضرت رسول (ص) را از مهمترین خدمات ویژه به عشایر شهرستان اعلام کرد.

فرماندار خوسف هم در این نشست از احداث حدود 60 بند خاکی و نصب 11 پنل خورشیدی در سال 97 و دو ماهه 98 برای عشایر شهرستان خبر داد و گفت: آبرسانی با تانکر سیار و احیای چشمه ها و چاه ها اولویت اول ما برای جامعه عشایری است.

«محمد شفیعی» افزود: بر اساس کار کارشناسی، خاک دشت رهوار خور مستعد کشاورزی است و چون دشت ممنوعه برای حفر چاه نیست؛ مجوز مجتمع کشت و صنعت برای یک متقاضی صادر شده که در صورت همکاری به یکی از مناطق مهم تولیدی تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد : مشکل و گیر بانکی دریافت تسهیلات کشتارگاه صنعتی شرق کشور رفع شده و تا دو هفته آینده ادامه پروژه احداث آن از سرگرفته می شود و امیدواریم تا پایان سال 98 راه اندازی شود.

شفیعی همچنین از سرشماری عشایر در سال جاری خبر داد و خواستار اطلاع رسانی به جامعه هدف شد.

«علی نوفرستی» مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوسف هم در مورد مشکل واگذاری زمین در روستای نوغاب گفت: 60 قطعه زمین در سال های قبل واگذار شده که تعدادی ساخته شده و به دلیل تصرفات عدوانی مردم و ساخت و ساز های غیر مجاز بر اساس قانون، می توان آنها را پس گرفت و به دیگران واگذار کرد؛ ضمن اینکه 30 قطعه دیگر هم در دستور کار و از منابع طبیعی درخواست کرده ایم.

«سید حسن رضوی»، مدیر جهاد کشاورزی خوسف هم در مورد کمبود گوشت در شهرستان و استان گفت: با وجود کمبود گوشت خروج دام ممنوع است و با هرگونه حمل دام برخورد و توقیف می شود؛ مگر مجوز دامپزشکی داشته باشند.

وی در خصوص شناسنامه دار کردن دام عشایر افزود: دامداران برای شناسنامه دار کردن دام های سنگین تا پایان مرداد ماه جاری و دام سبک تا پایان بهمن سال جاری فرصت دارند به امور دام و برای صدور کارت شناسایی نیز به امور صنفی مراجعه کنند.

«مهدی کرباسچی»، رئیس اداره منابع طبعی و آبخیزداری خوسف نیز با اعلام اینکه مرز مرتع از تقسیمات کشوری تبعیت نمی کند، گفت: با توجه به اینکه مرز مرتع مشخص شده است؛ ورود دامداران سرایان و سه قلعه را به مراتع بلنجیر پیگیری می کنیم.

وی در مورد جمع آوری گیاهان دارویی افزود: هر نوع بهره برداری و جمع آوری گیاهان داروی از طبیعت باید با مجوز منابع طبیعی باشد و در غیر این صورت قاچاق محسوب شده و با آنها برخورد می شود.

کرباسچی با اعلام اینکه از سال 91 فقط یک هزار و 500 هزار هکتار در سطح شهرستان بذر پاشی انجام شده بود، افزود: در سال 97 با مشارکت مردم، دهیاری ها و بخشداری ها بدون هیچ‌گونه اعتباری، دو هزار هکتار از بیابان ها و مراتع شهرستان بذرپاشی شد و امسال نیز این اقدام در فصل بذرپاشی به صورت مشارکتی انجام خواهد شد که لازم است عشایر و دامداران با توجه به ظرفیت مراتع از ورود دام مازاد جلوگیری کنند تا باعث تخریب مراتع نشود.

وی در مورد نهضت آبخیزداری در سال جاری گفت: علاوه بر بندهای احداث شده آرک و بین آباد و سیوجان امسال نیز بندهای خاکی شل آباد، شهنه و بیشه معدن قلعه زری از اعتبارات ملی و استانی احداث می شود.

در این جلسه از فرماندار خوسف و رئیس امور عشایر خوسف بابت اقدامات شایسته در حوزه عشایری تقدیر به عمل آمد.

گزارش خبری: سمیه محمدی

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟