وحدت در سایه قرآن و عترت


وحدت در سایه قرآن و عترت

آیین اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با حضور مردم برگزارشد


شهرآرا آنلاین - غلامرضا زوزنی| هوای کوهستانی انتهای خیابان وکیل‌آباد دم‌دمه‌های غروب با نسیمی‌ که از روان‌آب پارک چهل‌بازه بلند می‌شود، پاتوق خوبی برای آن‌هایی است که دوست دارند افطاری را در فضای باز صرف کنند؛ مثل زن و شوهری که به‌همراه پسر و دخترشان به محل دائمی‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد آمده‌اند و هم از هوا لذت می‌برند و هم از نمایشگاه قرآن و عترت دیدن می‌کنند. بعضی‌ها هم اولین دقایق بعد از اذان مغرب، خودشان را به نمایشگاه رسانده‌اند بی‌آنکه بندوبساط و فرش و زیر‌اندازی همراه داشته باشند. غرفه‌دارها در آخرین ساعت‌های کار چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد هرچه در چنته دارند، رو کرده‌اند. دو،سه ساعت مانده بود به پایان روز دوشنبه، سی‌ام اردیبهشت٩٨ و بازدیدکننده‌ها همین اندازه وقت داشتند که از نمایشگاه دیدن کنند.

دقایقی قبل از برگزاری اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، گشتی در غرفه‌ها زدم و بعد هم به مراسم اختتامیه رفتم تا در مراسم تقدیر از بهترین غرفه‌ها که با حضور مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ خراسان رضوی، سیدمصباح عاملی مدیر حوزه‌های علمیه خراسان، علی‌اکبر سبزیان مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی‌ استان خراسان رضوی و جمعی از علاقه‌مندان برگزار می‌شد، شرکت کنم. در ادامه گزارشی از حال‌وهوای لحظات پایانی نمایشگاه و مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی را می‌خوانید.

﷯ تغییر در نگرش

چند دقیقه‌ای بیشتر از اذان مغرب نگذشته بود و نمایشگاه به حالت نیمه‌تعطیل درآمده بود. همه جمعیتی که در نمایشگاه بودند، فرقی نمی‌کرد که بازدیدکننده هستند یا غرفه‌دار، مشغول اقامه نماز و صرف افطار بودند. تقریبا غرفه‌ای نبود که سفره افطاری پهن نکرده باشد. در فضای باز نمایشگاه هم تقریبا هر جای دنجی که بود، چند نفری برای صرف افطار نشسته بودند. دقایقی بعد ورودی‌های سالن‌های نمایشگاه جمعیت زیادی را به خود می‌دید. از هر غرفه نوایی بلند بود و خیل کودکانی که با بادکنک‌های رنگی و صورت‌های نقاشی‌شده داخل راهروهای نمایشگاه به بازی مشغول بودند، جلب توجه می‌کرد. دورهمی‌ها و جلسات گفت‌وگو پس از افطار روزه‌داران جان دوباره می‌گرفت و همهمه، سالن‌ها را پر می‌کرد.

ساعت حدود ١١:٣٠شب بود و با اینکه مراسم اختتامیه تمام شده بود و خیلی از غرفه‌ها بساطشان را جمع کرده بودند، هنوز غرفه‌های مربوط به عرضه محصولات عفاف و حجاب پر از جمعیت و بازدیدکننده بود. غرفه‌هایی هم از سایر شهرهای کشور برپا بود که غذا و خوراکی متناسب با ماه مبارک رمضان عرضه می‌کردند. غرفه‌های بازی کودکان و نوجوانان هم -که چند سالن از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند- از دیگر نقاط پرتردد و پرهمهمه نمایشگاه تا لحظات پایانی بود؛ غرفه‌هایی که با در اختیار قرار دادن کاغذ رنگی، قیچی و چسب به مراجعه‌کننده‌هایشان، از آن‌ها می‌خواستند تا یکی از قصص قرآن را کولاژ (چسبانه‌کاری)کنند یا غرفه‌هایی که ابزاری برای نقاشی و بازی‌های فکری می‌دادند و غرفه‌هایی که صنایع دستی با محوریت قرآنی داشتند.

درمیان همه ٧٠٠غرفه‌ای که به چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اختصاص داده شده بود، در واگذاری به مراکزی که خدمات و محصولات دانش‌بنیان قرآنی ارائه کرده بودند، توجه شده بود. این‌طور می‌شود گفت که ویترین‌ها جای خودشان را به صندلی‌ها و میزگرد‌ها و فضاهای گفت‌وگو داده بودند. از همین منظر می‌توان گفت این دوره شاهد برپایی یک نمایشگاه بودیم تا یک فروشگاه محصولات قرآنی. در تایید همین موضوع جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان، هم در خلال بازدید از نمایشگاه، ضمن تشکر از حمایت‌های شهردار مشهد در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت، تغییر نگرش در این نمایشگاه را محصول تغییر توقع جامعه و تحولات اجتماعی دانست و گفت: در اثر گسترش نیاز به آموزه‌های قرآن کریم در جامعه، مطالعات در این حوزه نیز به تولید محصولات فرهنگی، هنری و آموزشی تبدیل شده است. در این دوره از نمایشگاه سعی شده است به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی که با اتکا به قرآن صورت می‌پذیرد، توجه شود.

وحدت در سایه قرآن و عترت

﷯ نمایشگاه ظهور معنویت و همدلی

در مراسم اختتامیه که در سالن همایش نمایشگاه دائمی‌ و بین‌المللی مشهد برگزار شد، ابتدا مروارید، مدیرکل ارشاد استان، گزارشی از چهاردهمین نمایشگاه ‌قرآن و عترت ارائه کرد. او برپایی نمایشگاه قرآن را ظهور معنویت و همدلی در مشهد توصیف کرد و گفت: رویکرد بین‌المللی، فضای متنوع و توجه به جامعیت قرآن از ویژگی‌های این دوره بود. در برگزاری این نمایشگاه تلاش کردیم تجربه معنوی همراه با تجربه‌های فرهنگی در زیر سایه قرآن برای زائران و مجاوران مشهدی فراهم آید. به همین منظور ٢٠کشور اسلامی‌ با حضور خود در این نمایشگاه، مدل‌های متنوع روزه‌داری و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان را در ملل خود به بازدیدکنندگان نشان دادند. همچنین دانشگاه‌های مشهد با حضور خود در بخش فرهنگی، درکنار حوزه‌های علمیه، ما را در دستیابی به ایده «دانشگاه و حوزه برای جامعه و برای زندگی با سبک ایرانی‌اسلامی» یاری رساندند.

﷯ قرآن برای همه نسل‌ها و عصرها

در ادامه استاندار خراسان رضوی، مشهد را بایسته و شایسته برپایی نمایشگاه قرآن و عترت خواند و از برگزاری آن ابراز رضایت کرد. علیرضا رزم‌حسینی هدف از برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست را دستیابی به معرفت قرآنی دانست و گفت: قرآن تکمیل‌کننده همه کتب و ادیان است و قصد دارد انسان را به کمال برساند. آموزه‌های قرآن کریم‌ هادی خوبی برای همه نسل‌ها و عصر‌هاست و به‌خوبی می‌تواند میان انسان و طبیعت، زندگی و روابطش با انسان‌های دیگر، توازن و تعادل برقرار کند. استاندار خراسان رضوی برای ورود بیش از پیش قرآن به زندگی مردم، اظهار امیدواری کرد و همچنین توجه نسل جوان و پیشرو کشور را به کلام وحی، نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی دانست: «برای رسیدن به این هدف، نباید از فضای مجازی غافل شد. فضای مجازی و فناوری می‌تواند به ترویج مفاهیم و معارف اسلامی‌کمک کند.»

﷯ تقدیر از برترین‌ها

مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد که به‌طور زنده از شبکه استانی نیز پخش می‌شد، با رونمایی از یک تابلوی خوش‌نویسی‌شده از آیات قرآن به‌دست فرهاد شیرخوانی، ادامه پیدا کرد و بعد از آن هم غرفه‌های برتر در هر بخش معرفی شدند. در بخش حوزه علمیه از «مدرسه علمیه آیت‌ا... عاملی»، در بخش کودک و نوجوان از غرفه «آموزش‌وپرورش»، در بخش بین‌الملل از غرفه «جامعه‌المصطفی‌العالمیه»،

در بخش عفاف و حجاب از غرفه «موسسه مطالعات راهبردی» و «غرفه پوشش اسلامی»، در بخش ناشران داخلی از غرفه «به‌نشر»، در بخش رسانه‌های قرآنی از خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا، در بخش هنری از غرفه «کتابت و خوش‌نویسی قرآن کریم»، در بخش موسسات قرآنی از غرفه «موسسه فراگستر دین»، در بخش نشر دیجیتال از غرفه موسسه «خاتم توس»، در بخش ناشران خارجی از انتشارات «مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)» و در بخش تشکل‌های مردمی‌ از غرفه «کانون فرهنگی و هنری مساجد استان» تقدیر شد. در پایان مراسم، محموله‌ای از اقلام و محصولات فرهنگی که اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی‌ استان فراهم کرده بود، راهی مناطق سیل‌زده استان گلستان شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟