کمبود فضای فیزیکی مشکل مرکز رشد واحدهای فناور کردستان است


کمبود فضای فیزیکی مشکل مرکز رشد واحدهای فناور کردستان است

فرزاد اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای تاسیس مرکز رشد دانشگاه کردستان 39 واحد در این مرکز مستقر شده اند اما هیچ واحدها تحقیق و توسعه نوپا وابسته به صنایع و دستگاه های اجرایی در این مرکز شروع بکار نکرده است.
وی افزود: از این تعداد 14 واحد مربوط به فناوری اطلاعات، 11 واحد مکانیک، 6 واحد برق و الکترونیک، سه واحد کشاورزی، سه واحد علوم پایه و 2 واحد خدمات مهندسی است.
اسکندری، یکی از مشکلات اصلی این مرکز را کمبود فضای فیزیکی برشمرد و افزود: فضای این مرکز در مقایسه با مراکز دانشگاهی استانهای همجوار، یک دهم آنهاست.
وی با بیان اینکه در استان واحدهای صنعتی که دارای واحد تحقیق و توسعه منطبق با شرایط دانشگاه و یا علاقه مند به حضور در این مرکز در استان نداریم، افزود: شرکت های فعال یا جدید هستند و یا در سطحی نیستند که بتوانند به دانشگاه خدمت ارائه دهند.
اسکندری به نهادینه شدن فرهنگ جدید دانشگاهی در کشور مبنی بر اینکه آموزش و پژوهش تنها وظیفه دانشگاه نیست، افزود: به هیمن منظور اساتید و اعضای هیئت علمی نیز نباید تنها بر این 2 حوزه متمرکز شوند.
وی با اشاره به اینکه اهمیت تجاری سازی دانش و راه اندازی کسب و کار دانش بنیان کمتر از آموزش و پژوهش نیست، گفت: در این زمینه تا کنون بیشتر تاکید بر حضور دانشجویان بود اما امروزه بیشترین تاکید بر ورود اعضای هیات علمی به این حوزه است.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان فشار دولت به دانشگاه ها برای فعالیت بیشتر در توسعه اقتصادی، ضعیف شدن حمایت مالی دولت از دانشگاه ها، تبدیل اقتصاد به اقتصاد دانش بنیان را از جمله دلایل اهمیت ورود اعضای هیات علمی به این حوزه عنوان کرد.
وی به 2 راهکار ساختاری و کارکردی برای دانشگاه ها جهت توسعه کارآفرینی اعضای هیئت علمی اشاره کرد و افزود: مراکز رشد به طور کلی موسساتی هستند که کار آنها ارائه انواع خدمات و حمایت ها به افرادی است که ایده جدید دارند و اکنون نیز به عنوان یکی از راهکارهای ساختاری برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته است.
اسکندری از ارائە خدمات اداری و فیزیکی، اطلاع رسانی، مشاوره ای و آموزشی، خدمات پشتیبانی فنی - مهندسی و مالی اعتباری به متقاضیان خبر داد و گفت: مهمترین معیار پذیرش ایده در این مرکز، نوآورانه بودن ایده ها است.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه کردستان از اعضای هیئت علمی دانشگاه خواست تا دانشجویان را بە سمت طرح ها و ایده های فناورانه ترغیب کنند و همچنین خود نیز به سمت راه اندازی شرکت دانش بنیان حرکت کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز نوآوری دانشگاه کردستان آبان سال گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در زمینی به مساحت 200 مترمربع و با 6 هسته فعال در راستای توانمندسازی کسب و کار و برگزاری رویدادهای نوآورانه، تامین محتوا و ایجاد بخش‌های ارزش ‌افزوده راه اندازی شد.
9937 / 3034
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول