اختصاص2500 میلیارد وام قرض‌الحسنه به 4 استان


اختصاص2500 میلیارد وام قرض‌الحسنه به 4 استان

بانک مرکزی2500میلیارد تومان وام به ساخت و تعمیر مسکن سیل‌زدگان لرستان،گلستان،مازندران و خوزستان اختصاص داد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما علیرضا تابش در برنامه پیگیری "عملکردها و مشکلات در مناطق سیل‌زده"، با اشاره به آغاز بازسازی مناطق اسیب دیده بلافاصله پس از اتمام سیلاب ها گفت: اولویت بازسازی در حوزه واحدهای تعمیری بود که گام نخست اجرای آن بحث تامین اعتبار بود.
او ادامه داد: برای هر واحد مسکونی یا تجاری روستایی یا شهری که آب وارد آن شده برای تعمیرات 150 میلیون ریال وام و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است که اگر این مبالغ اعطا و بر تخصیص آن نظارت شود، کار با سرعت پیش می رود.

تابش با بیان این که 11 هزار و 229 واحد در خوزستان نیازمند تعمیر هستند خاطرنشان کرد: در مصوبه اخیر در مرحله اول اعتبار 7 هزار واحد تامین و کار بازسازی آنها نیز آغاز شده است.

او گفت: دو هزار و 500 میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه برای ساخت و تعمیر مسکن سیل‌زدگان از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شدکه با توجه به روستاهایی که نیاز و آسیب بیشتری دیده اند، اختصاص این رقم متغیر است که البته این کار نیز تا زمستان باید به اتمام برسد. اما به ترتیب به 4 استان لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان توجه بیشتری شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این اعتبار برای 30 هزار واحد احداثی شامل 4 هزار واحد شهری و 26 هزار واحد روستایی، 40 هزار واحد تعمیری و 42 هزار واحد معیشتی کافی است.
تابش با تاکید بر اینکه سقف تسهیلات برای احداث مسکن در شهرها 50 میلیون تومان و در روستا 40 میلیون تومان است، افزود: اعتبار اختصاص یافته را در 21 استان، 260 شهر و 5 هزار روستا تقسیم کرده‌ و اولویت را برای مناطق مرکز سیل گذاشته‌ایم و در لرستان و خوزستان تمام واحدهای آسیب دیده را تحت پوشش قرار می‌دهیم.
تابش درباره ارائه تسهیلات بلاعوض اظهار داشت: سقف وام بلاعوض احداث واحدهای مسکونی در شهر 12 میلیون تومان و در روستا 10 میلیون تومان است. همچنین سقف وام بلاعوض ساختمان‌های تعمیری در شهر و روستا 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده و سقف وام بلاعوض معیشتی هم 5 میلیون تومان است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سقف وام برای جبران هزینه اسکان موقت در شهرها 12 میلیون تومان و در روستاها هم 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
فاضل عبیات معاون عمرانی استانداری خوزستان دیگر میهمان این برنامه در ارتباط اینترنتی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی به دنبال ایمن سازی روستاها هستیم، تاکید کرد: در صورتی که روش ایمن سازی جواب ندهد، جابه جایی را پی خواهیم گرفت.
وی افزود: 32 روستا اکنون وضعیت بحرانی دارند، اما اولویت ما ایمن سازی است. در زمان وقوع سیلاب ها، 103 روستا در خوزستان زیر آب رفت و حدود 140 روستا هم در محاصره سیلاب بودند.
عبیات گفت: دو روستا همچنان گرفتار سیلاب و ساکنان این مناطق خواستار جابه جایی هستند.
معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: به دلیل وسعت زیاد مناطق متاثر از سیلاب، دنبال بازگشایی راه های بین روستایی هستیم.
عبیات افزود: تا پایان ماه مبارک رمضان، بازگشایی راه های روستایی پایان می یابد.
مهدی رازجویان معاون عمرانی استانداری مازندران نیز با اعلام اینکه منازل مسکونی شهر زیر آب و اطراف پل سفید در محدوده شیرگاه از 12 فروردین دچار مشکل شده که مشکلات هنوز باقی مانده اند، از بانک ها برای روستاهایی که متاثر از آسیب های سیل هستند، کمک درخواست کرده ایم.
او تصریح کرد: تاکنون 15 میلیون تومان وام معیشتی و بلاعوض به ساکنان این روستاها اعطا شده و 7 میلیون نیز برای تعمیر منازل آنان اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: مشکلات بسیاری از مناطق این استان رفع شده اما احتمال جابجایی دو روستا همچنان باقی است.
رازجویان در خصوص بازگشایی مسیرهای مواصلاتی گفت: در حال حاضر راه های ارتباطی همه روستاها حتی به طور موقت باز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در