سنگینی 150هزار میلیارد تومان بر دوش اقتصاد ایران


سنگینی 150هزار میلیارد تومان بر دوش اقتصاد ایران

عصر خودرو- 8درصد تولید ناخالص ملی کشور ما، صرف هزینه‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از هشمهری، مرکز پژوهش‌های مجلس، در یکی از آخرین گزارش‌های خود اعلام کرده که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8درصد تولید ناخالص داخلی است؛ معادل 150هزار میلیارد تومان؛ رقمی که با آن می‌شود هزاران گره از اقتصاد کشور باز کرد. با 150هزار میلیارد تومان می‌توان مشکل تاریخی معوقات بانکی را حل یا بدهی دولت به تامین اجتماعی را صفر کرد. براساس برنامه‌ای که در خرداد‌ماه امسال دولت تدبیر و امید اعلام کرده بود، با 150هزار میلیارد تومان می‌توان برای دوبار فقر مطلق در کشور را ریشه‌کن کرد.

براساس آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در 10ماه نخست سال97 ارائه کرده است، روزانه 32میلیارد‌تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. از طرفی مهرماه سال گذشته هم سردار مهری، فرمانده پلیس راهور ناجا، اعلام کرد که روزانه 43نفر در ایران در اثر تصادف‌های رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که هرکدام در ابعاد وسیعی می‌توانند موجب وارد شدن آسیب‌های روحی و مالی به خانواده‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای وارد کنند. آیا تصادف نکردن اینقدر سخت است؟

9هزار میلیارد تومان خسارت روی دست بیمه‌ها
بخشی از خساراتی که در تصادف‌ها و سوانح رانندگی ایجاد می‌شود، بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. از آنچه بیمه‌ها برای جبران خسارت در سال97 پرداخت کرده‌اند، اطلاعاتی در دسترس نیست اما غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی گفته است: خسارت پرداختی بیمه برای سوانح رانندگی از 5300میلیارد تومان در سال92 به حدود 8900میلیارد تومان در سال96 رسیده است. این ارقام در حالی اعلام می‌شود که در سال97، بودجه اداره کلانشهری مثل مشهد، کمتر از خسارت سوانح کشوری و تنها 8هزار میلیارد تومان اعلام شده است! از طرفی، بررسی‌ها نشان می‌دهد درمجموع برای تمامی اقدامات ایمنی و نگهداری راه‌های فعلی کشور به بودجه‌ای برابر با 8500‌میلیارد تومان لازم داریم! تقریبا رقمی برابر هزینه‌هایی که بیمه‌ها برای جبران خسارت ناشی از سوانح در سال96 پرداخت کرده‌اند.

وضعیت بحرانی 2500 کیلومتر از راه‌ها
5درصد کل راه‌های شریانی کشور دارای وضعیت بحرانی هستند که به رسیدگی نیاز دارند. رضا اکبری، مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده است که 2‌هزار و 500 کیلومتر راه شریانی در وضعیت بحرانی قرار دارند که برای بهسازی آنها باید یک هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه کرد.
همچنین برمبنای آمارهای ارائه‌شده 20درصد دیگر راه‌های کشور دارای خرابی شدید هستند که باید اقدامات حفاظتی و سبک برای اصلاح آنها انجام شود که برای این اقدامات هم یک هزار میلیارد دیگر لازم است.
به گفته او، نگهداری راه‌های شریانی و غیرشریانی بدون درنظر گرفتن اصلاح و نگهداری راه‌های روستایی کشور سالانه به مبلغی حدود 4هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که شامل بهسازی روکش آسفالت، لکه‌گیری راه‌ها، روکش‌های حفاظتی و مرمت آنها می‌شود.
و اینها در حالی است که بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد در حوزه نگهداری راه‌های شریانی و غیرشریانی وضعیت اعتباری یک‌چهارم بودجه موردنیاز است. به این صورت که برای نگهداری رویه راه‌ها و ایمن‌سازی آنها که شامل خط‌کشی، روشنایی، تهویه تونل‌ها، نصب و تعمیر تابلوهای اطلاعاتی و ارتقای ایمنی تقاطع‌ها می‌شود اعتبار 3‌هزار و 600میلیارد تومانی نیاز است و برای نگهداری و ایمن‌سازی ابنیه فنی که شامل نگهداری از پل‌ها، حائل‌های حفاظتی، کانال‌ها و ... می‌شود، 4 هزار و 800‌میلیارد تومان بودجه لازم است که درمجموع برای تمامی اقدامات ایمنی و نگهداری راه‌های فعلی کشور بودجه‌ای برابر با 8500میلیارد تومان لازم داریم.


دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل