اصولگرایان مجلس بر سر دوراهی: لاریجانی یا عارف؟

با نزدیک شدن به موعد انتخابات سالانه هیئت رئیسه مجلس، ظاهرا امسال هم شاهد رقابت جدی لاریجانی و عارف برای رسیدن به ریاست مجلس خواهیم بود. فراکسیون امید لیست خود را برای انتخابات هیئت‌رئیسه اعلام کرد که نام عارف به عنهوان داوطلب ریاست در آن به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: گزینه‌های نهایی فراکسیون امید برای انتخابات هیئت‌رئیسه

فراکسیون مستقلین هم در این زمینه تابع علی لاریجانی است؛ تا جایی که چند روز پیش یکی از اعضای این فراکسیون در مصاحبه‌ای مدعی شده بود خط قرمز فراکسیون مستقلین، علی لاریجانی است. در این میان و در رقابت میان لاریجانی و عارف، رای فراکسیون اصولگرایان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. وضعیت به‌گونه‌ای است که فراکسیون اصولگرایان به هرکس رای دهد آن فرد رئیس مجلس می‌شود.

روزنامه اعتماد در این زمینه نوشت: «ائتلاف بین فراکسیون‌های مختلف مجلس عملا تاثیرگذارترین نقش را در بهارستان ایفا می‌کند. در اجلاسیه سوم احتمال همراهی امید و ولایی برای کنار زدن لاریجانی افزایش یافت ولی باز هم این مهم تحقق نیافت تا احتمال آن در اجلاسیه چهارم نیز زنده شود. فراکسیون ولایی با وجود اعضای تاثیرگذاری چون پایداری‌چی‌ها، همواره جزو منتقدان لاریجانی محسوب می‌شوند و این با وجود تمام تفاوت‌ها، وجه اشتراک آنان با اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.

در اجلاسیه چهارم این احتمال وجود دارد که نه تمام فراکسیون ولایی بلکه برخی اعضای آن که از انصراف دور قبل حاجی‌بابایی هنوز دل چرکینند، در کنار امیدی‌ها برای کنار زدن لاریجانی از کرسی ریاست تلاش کنند. البته از آن طرف نیز ممکن است که امیدی‌ها در هماهنگی با مستقلان و برای حفظ دو کرسی نایب‌رییسی و سه کرسی دبیری اقدام کنند ولی در این بین آنچه فاکتور تعیین‌کننده برای افزایش احتمال ائتلاف است، چهره عمومی و رای فردی کاندیداهاست.»

بیشتر بخوانید: نقوی حسینی: فراکسیون ولایی در این دوره از انتخابات هیات رئیسه ائتلاف نمی‌کند

***

لوایح FATF همچنان در دستورکار مجمع

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز به همشهری گفته بود: «لایحه CFT و پالرمو هر دو از دستور کار مجمع خارج شده اند. دلیل این امر را از دبیرخانه و رئیس مجمع باید بپرسید.»

این گفت‌وگو باعث شد رسانه‌ها با اعضای مجمع گفت‌وگو کنند و صحت و سقم ماجرا را بسنجند. احمد توکلی با رد از دستور کار خارج شدن این دو لایحه مهم از دستور کار مجمع، به خبرآنلاین گفت: نه این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده است بلکه زمینه بررسی آن وجود ندارد.

وی افزود: وقتی آمریکا به گونه ای دیگر رفتار می کند و نمی شود به او اعتماد کرد. وقتی اروپایی می گویند باید برجام اجرا شود ولی خودشان تعهداتشان را اجرا نمی‌کنند یا در مورد اینستکس به گونه ای دیگر رفتار می کنند یا وقتی می گویند ما برجام را قبول داریم ولی به آن عمل نمی کنند در این شرایط خود به خود اگر ما کوتاه بیاییم فشار آنها بیشتر می شود. اگر ما مقاومت کنیم فشار آنها کمتر می شود. ما اگر بخواهیم سریع این لوایح را بررسی کنیم و فقط معیشت مردم را ملاک قرار دهیم به اعتقاد من بیشتر به ضرر مردم می شود.

توکلی گفت: لوایح پالرمو و CFT از دستور کار خارج نشده است اما فعلا تعجیلی برای بررسی آنها نداریم.

مجید انصاری هم درباره اخباری که از خارج شدن لوایح پالرمو و CFT از دستور کار مجمع حکایت دارند به اعتمادآنلاین گفت: نه این موضوع درست نیست. این دو لایحه به کمیسیون ارجاع شده‌اند. کمیسیون بررسی می‌کند و بار دیگر به مجمع ارجاع می‌شود.

به نظر می‌رسد اظهارنظر محمد صدر در این زمینه شتاب‌زده بوده است و این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده است.

***

حکم حسین هدایتی اعلام شد/جلسه سوم دادگاه هادی رضوی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد: «حسین هدایتی به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق مال مشروع به تحمل بیست سال حبس و محرومیت دائم از به‌کارگیری خدمات دولتی و رد مال معادل بیش از ۴۸۸ میلیارد تومان شد. این فرد به ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده است.»

بیشتر بخوانید: دوچرخه‌سواری برای بانوان به موجب قانون منع نشده/ محکومیت حسین هدایتی به حبس و شلاق/ پرونده سیف به دادگاه ارسال شد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده پوری حسینی گفت: در رابطه با این فرد شکایتی که قبلاً شخص خاصی در رابطه با وی مطرح کرده بود، در دادسرا رسیدگی شد که منتهی به قرار منع تعقیب شد پس از اعتراض به این قرار، قرار جلب به دادرسی صادر شد.

وی ادامه داد: قرار جلب به دادرسی با جلب متفاوت است و به این معنی است که در دادگاه بررسی می‌شود. نظر دادسرا بر مختومه شدن پرونده بود که دادگاه این را تأیید نکرد؛ به همین منظور با صدور کیفرخواست پرونده باید به دادگاه ارسال شود. موضوع دیگری در رابطه با واگذاری‌ها مطرح است؛ لازم به ذکر است در رابطه با خصوصی سازی مسئولیت اولیه با هیأت‌های واگذاری است. اگر کسی به واگذاری ایراد داشت به داوری باید برود. اگر عمل مجرمانه‌ای رخ دهد، دادگاه باید ورود کند؛ در این رابطه گزارشاتی وارد شده که در مرحله تحقیق است و نمی‌توان اظهار نظر دقیق اعلام کرد.

جلسه سوم دادگاه هادی رضوی هم امروز برگزار شد. محمدهادی رضوی در دادگاه بیان کرد: از سعه صدر دادگاه برای شنیدن مطالب تشکر می‌کنم اما گله‌ای هم نسبت به موضوعی دارم. تمامی تیترهای رسانه‌ها در دادگاه علنی من حرف‌های آقای قهرمانی است. به رسانه‌ها بگویید حرف‌های مرا هم پخش کنند. نمی‌گویم حرف‌های من را تیتر بزنند اما دادگاه علنی یعنی من دفاع کنم و دفاعیات من منعکس شود. هیچیک از رسانه‌ها ادله من را بیان نکردند به جز میزان و چند رسانه دیگر.

وی ادامه داد: آقای قهرمانی در مورد تبانی من با یک خانم صحبت کردند و گفتند با منشی خودم اروپا گردی کردم در حالی که ایشان ۱۵ سال با من کار می‌کند. این خانم منشی من بوده و با خانواده من در آن سفر بوده است و از آن ۱۰۰ مورد ورود و خروج ۵۰ مورد فقط مربوط به عراق بوده است. اروپاگردی در کار نبوده است. من کاسب و بازرگان بودم و طی ۱۰ سال گذشته بارها به اکراین و جاهای دیگر سفر کرده ام.

بیشتر بخوانید: هادی رضوی در دادگاه: اروپاگردی در کار نبوده، من کاسب و بازرگان بودم

***

انتقاد شرق از عباس عبدی

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب اخیرا در مصاحبه‌ای درباره خاطرات مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گفته است: «شخصا کم‌تر به خاطرات ایشان ارجاع می‌دهم، مگر آنجا که در مورد خودشان شبیه اقرار است ولی درمورد اظهارات ایشان نسبت به دیگران، شک دارم که روایت دقیق و بی‌طرفانه‌ای ثبت شده باشد. می‌توان گفت که این خاطرات با سوگیری حتی ناخواسته به نفع خودشان نوشته شده است»

بیان این اظهارات از سوی عبدی با انتقاد روزنامه شرق مواجه شده است. روزنامه شرق نوشت: «گفته می‌شود عبدی به دلیل انتقاد‌هایی که به دولت هاشمی داشت، در دولت سازندگی بازداشت شد و از آن زمان این موضوع را از چشم هاشمی می‌بیند؛ گرچه خودش در جایی گفته بود که بازداشتش به هاشمی ارتباطی نداشت اما پس از آزادی به هاشمی نامه‌ای نوشت و نسبت به آنچه در وزارت اطلاعات می‌گذشت، گلایه کرد که به گفته او، تنها کاری که هاشمی انجام داد آن بود که آن را نامه به وزیر اطلاعات ارجاع داد. به نظر می‌رسد به هر حال، عبدی از آن واقعه همچنان دلگیر است و نتوانسته این موضوع را از ذهن خود کنار بگذارد...

در شرایطی که هاشمی‌ستیزی و پروژه حذف این شخصیت مهم انقلاب به‌ویژه پس از مرگش آغاز شده است، عباس عبدی که خود را اصلاح‌طلب می‌داند، نیز بر هیزم‌های این آتش می‌افزاید و در این شرایط می‌گوید که شک دارم هاشمی روایت دقیق و بی‌طرفانه‌ای ثبت کرده باشد یا می‌گوید که نباید خاطرات او را زیاد جدی گرفت.»

به‌نظر می‌رسد انتقادات روزنامه شرق، منصفانه نیست. عباس عبدی، خاطرات روزانه هاشمی را چندان بی‌طرفانه نمی‌داند و قاعدتا دلایلی برای ادعایش دارد. مهمترین ایرادی که بر شرق وارد است استدلال جناحی او در محکوم کردن انتقاد از هاشمی است.

***

روایت آشنا از پاسخ ایران به درخواست مذاکره

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره وضعیت فعلی منطقه و همچنین از طرفی مطرح شدن بحث جنگ توسط آمریکایی‌ها و از طرف دیگر عنوان نمودن مذاکره از سوی آنها و برنامه دولت در این رویارویی، گفت: چیزی که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود این است که ما دو مسئله را با هم می‌خواهیم؛ یکی اینکه اجازه نمی‌دهیم در این منطقه جنگ بشود و دوم اجازه نمی‌دهیم که تحت تحریم بمانیم.

بیشتر بخوانید: آشنا: پاسخ ما به آمریکا، «نه به جنگ و نه به تحریم» است

***

نظر زیباکلام درباره حمایت مردم از نظام

صادق زیباکلام به آرمان گفت: «آنچه که مسلم است این است که آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه قصد اشغال خاک ایران را ندارندیعنی توانایی‌اش را ندارند. سناریویی را که آمریکایی‌ها در افغانستان (۲۰۰۱) و عراق (۲۰۰۳) عملیاتی کردند به هیچ‌وجه به‌دنبال عملیاتی کردن چنین سناریویی در قبال ایران نیستند. چون این سناریو قابل اجرا نیست.

رژیم صدام از حمایت مردمی برخوردار نبود و یا اگر هم برخوردار می‌بود به آن میزانی نبود که مردم به‌خاطر آن اسلحه در دست گرفته و بخواهند به‌خاطر صدام بجنگند. البته در مورد طالبان این مساله تا حدودی متفاوت بود. اما قدرت نظامی آمریکا قابل قیاس با طالبان نبود.

در مورد ایران اشغال نظامی به هیچ‌وجه راه به جایی نخواهد برد، برای آنکه نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف عراق صدام حسین از حمایت مردمی آن هم در میزانی که برای حفظ آن مردم حاضر شوند در برابر دشمن «ایالات متحده» و یا هر متجاوز احتمالی دیگری سلاح به دست گرفته و ایستادگی کنند برخوردار است. کافی است توجه داشته باشیم که ایران جمعیت ۸۰ میلیونی دارد که به خودی خود یک قدرت مهم است.

مثلا اگر فرض کنیم ۱۰‌درصد از مردم ایران یعنی حدود ۸ ‌میلیون نفر سلاح در دست گرفته و در برابر حمله احتمالی آمریکایی‌ها بایستند آن وقت کار برای واشنگتن بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد.»