آیا می دانید مواد غذایی کم کالری چه موادی هستند؟ آیا با آنها آشنایی دارید؟ گنجاندن مواد غذایی کم کالری در برنامه غذایی می تواند باعث کاهش وزن شما شود. این مواد غذایی باعث سیر شدن شما شده ولی کالری زیادی به بدنتان نمی رساند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی مواد غذایی کم کالری می پردازیم.

پاپکورن یکی از مواد غذایی کم کالری

پاپکورن نوعی ذرت است که در اثر حرارت منبسط می شود. پاپکورن خوراکی سالم، کم کالری است منتها تا زمانی که آن را با کره و نوشیدنی های ناسالم نخورید.

مواد غذایی کم کالری؛ چاشنی ها و مواد غذایی کم کالری

نودل یکی از مواد غذایی کم کالری

نودل یک غذای ژاپنی است که تقریبا فاقد کالری و غنی از فیبر می باشد.

جو دوسر

جو دوسر غنی از آنتی اکسیدان و فیبر می باشد. همچنین دارای پروتئین و برخی از انواع ویتامین B و منگنز است. بعضی از تحقیقات نشان داده اند جو دوسر با میزان کلسترول بد و فشار خون پایین در ارتباط است. بعضی از تحقیقات پیشنهاد داده اند که خوردن جو دوسر می تواند به کاهش وزن کمک کند.

برنج وحشی یکی از مواد غذایی کم کالری

این نوع برنج معمول تر است. با این وجود کالری برنج وحشی از برنج قهوه ای و سفید کمتر است. همچنین برنج وحشی دارای فیبر، پروتئین، ویتامین B، زینک و منگنز می باشد.

کوینا

کوینا یک ماده فاقد گلوتن می باشد که به دلیل ماده مغذی و آنتی اکسیدانی که در آن وجود دارد به عنوان یک ماده فوق العاده به بازار عرضه می شود. این ماده پروتئین بیشتری نسبت به غلات، تعدای از انوع ویتامین B، آهن، منیزیم و منگیز دارد.

آجیل و دانه ها یکی از مواد غذایی کم کالری

به طور کلی، آجیل ها و دانه ها کالری زیادی دارند. این مواد غذایی ترکیبات مغذی بسیار در خود دارند اما حتی اگر کالری زیادی هم داشته باشند باید در رژیم غذایی قرار بگیرند.

شیر بادام زمینی بدون شیرینی

شیر بادام زمینی از آب و بادام زمینی تهیه می شود. این نوشیدنی برای افرادی که به لبنیات آلرژی دارند یا دنبال شیر کم کالری اری نسبت به شیر گاو می باشند گزینه ی مناسبی است.

محتویات کلسیمی شیر بادام زمینی همانند شیر گاو می باشد و همچنین میزان بالایی ویتامین E در خود دارد.

مواد غذایی کم کالری؛ چاشنی ها و مواد غذایی کم کالری

شاه بلوط یکی از مواد غذایی کم کالری

شاه بلوط نسبت به دیگر آجیل ها کالری کمتری دارد. فیبر بالا، ویتامین C، فولات فراوانی در آن وجود دارد.

نوشیدنی ها

نوشیدنی های شیرین دشمن کاهش وزن می باشند. نوشیدنی های بدون قند کالری کمی خواهند داشت.

همیشه برچسب نوشیدنی خود را چک کنید تا مطمئن شوید دارای شکر افزودنی نباشد. افزون بر این آب میوه ها دارای مقدار زیادی شکر هستند پس حتما از نوشیدن آن ها خودداری کنید.

آب یکی از یکی از مواد غذایی کم کالری

آب یکی از بهترین نوشیدنی ها است که می توانید از آن استفاده کنید و همان طور که در جریان هستید فاقد هر گونه کالری می باشد.

چای بدون قند

چای بدون قند یا شکر فاقد کالری می باشد و دارای ترکیبات گیاهی بسیاری است که برای سلامتی مفید هستند. به ویژه چای سبز که مزایای بسیاری دارد.

قهوه

قهوه هایی که به همراه شکر نوشیده می شوند کالری بالایی دارند. از طرفی قهوه سیاه یک نوشیدنی بدون شکر می باشد.

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

آب گازدار

آب گاز دار یک گزینه خوب برای جایگزین کردن نوشابه های قند دار می باشد.

بیشتر آب های گاز دار از طریق اضافه کردن کربن دی اکسید به آن ها گاز دار می شوند اما بهتر است که برچسب آن را چک کنید تا مطمئن شوید که شکر به آن اضافه نکرده اند.

چاشنی ها

بعضی از چاشنی ها پر از شکر می باشند به همین خاطر کالری زیادی به غذای شما وارد می کنند. اگر چه بعضی از چاشنی های معطر هستند که میزان کالری کمی دارند.

مواد غذایی کم کالری؛ چاشنی ها و مواد غذایی کم کالری

زرد چوبه و فلفل

زرد چوبه و فلفل یک راه خوب برای طعم دادن به غذا هستند. همچنین مزایای زیادی برای سلامتی دارند.

دارچین، سیر، زردچوبه، زنجبیل و فلفل ادویه جاتی هستند که دارای آنتی اکسیدان و ترکیبات مفید گیاهی می باشند.

چاشنی کم کالری

چاشنی های فراوانی هستند که علاوه بر طعم دهی به غذا دارای مواد معدنی کم کالری می باشند. این چاشنی ها عبارتند از:

زنجبیل: 3 کالری در هر قاشق غذاخوری آب لیمو: 3 کالری در هر قاشق سس تند( سالسا): 4 کالری در هر قاشق سس تند: 0.5 کالری در هر قاشق

سخن آخر:

داشتن رژیم غذایی کم کالری خسته کننده نمی باشد. در حقیقت، مقدار زیادی از غذاهای سالم خوش طعم و عطر هستند اما کالری کمی نیز دارند.

مصرف غذاها با مواد مغذی متنوع شما را مطمئن می کند که تمام مواد مورد نیاز به بدنتان می رسد و حتی ممکن است شما را از داشتن همچین رژیمی خوشحال سازد.