حرف زدن با کودک، چه مزایایی دارد؟


حرف زدن با کودک، چه مزایایی دارد؟

حرف زدن با کودک بسیار مهم است زیرا کودک شما را برای برقراری ارتباط سالم و صحیح آماده می‌کند.

حرف زدن با کودک بسیار مهم است زیرا کودک شما را برای برقراری ارتباط سالم و صحیح آماده می‌کند. همچنین به این ترتیب مهارت‌های اجتماعی لازم را در سن کودکی به دست می‌آورد. اغلب کودکان از سنین کم به تعامل داشتن با دیگران به خصوص اعضای خانواده تمایل نشان می‌دهند و شما می‌توانید از این فرصت برای بیشتر حرف زدن با کودک از طریق صحبت‌های دوستانه و بازی‌ها و فعالیت‌های تعاملی استفاده کنید.

مزایای حرف زدن با کودک
حرف زدن و صحبت کردن با کودک مزایای فراوانی دارد، در این مقاله قصد داریم به چند نمونه از این مزیت‌ها اشاره کنیم.
پرورش و تقویت رابطه بین والدین و فرزندان
حرف زدن با کودک مهمترین راه برای برقراری ارتباط است. حرف زدن مثبت و تشویق کردن کودک هم به ایجاد یک پیوند قوی و مادام‌العمر بین والدین و فرزندان منجر می‌شود.
مهیا کردن کودک برای ایجاد ارتباط
صحبت کردن اولین راهی است که ما برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنیم. به همین دلیل است که حرف زدن با کودک مهارت‌های پایه و لازم را برای برقراری یک رابطه سالم را به او آموزش می‌دهد و او را به مهارت‌های اجتماعی انتقادی مجهز می‌کند.
به عنوان پدر و مادر شما اولین راه ارتباط کودک با دنیای بیرون هستید. گوش دادن به حرف کودک یک مهارت است بنابراین موقع حرف زدن با کودکان به دقت به حرف‌های آن‌ها هم توجه کنید و هنگام مکالمه به آن‌ها هم فرصت عکس‌العمل بدهید.
تقویت دامنه لغات کودک
حرف زدن با کودک بهترین راه برای آموزش کلمات و عبارات جدید است. مطالعات نشان می‌دهد در کودکانی که در خانواده‌‌ای زندگی می‌کنند که مکالمه و گفتگوی زیادی برقرار است در سن ۳ سالگی با۳۰ میلیون واژه یا عبارت بیشتری نسبت به سایر کودکان آشنا هستند.
پایه قوی‌تر برای یادگیری و مطالعه
حرف زدن کودک شما را برای مطالعه، یادگیری و برقراری مکالمه در آینده ترغیب می‌کند. همه‌ی این موارد برای موفقیت در مسیر تحصیلی و شغلی ضروری است.
پرورش اعتماد و تعامل بین کودک و والدین
طبیعی است که ما انسان‌ها ترجیح می‌دهیم با کسانی حرف بزنیم که به آن‌ها اعتماد بیشتری داریم. ما معمولا در مورد نیازهای جسمی و فیزیکی خود با کسانی صحبت می‌کنیم که بیشتر به ما نزدیک هستند و تعامل مثبت‌تری با آن‌ها داریم. حرف زدن و برقراری تعامل با کودک می‌تواند به ایجاد اعتماد و تعامل با آن‌ها کمک کند.
همچنین صحبت کردن آزادنه بیان اختلاف نظرها را راحت‌تر می‌کند و به این ترتیب می‌توانیم احترام گذاشتن به دیدگاه دیگران بدون ایجاد درگیری را به کودکان آموزش دهیم. صحبت کردن با کودک این درس مهم را به آن‌ها می‌آموزد که باید در برابر دیدگاه مخالف با استدلال منطقی برخورد کرد نه با درگیری و خشونت کلامی.

چگونه با کودک تعامل برقرار کنیم؟
برای شروع مکالمه با کودک به عنوان والدین، پدربزرگ و مادربزرگ یا پرستار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
تقلید کردن حالت چهره یا صدای کودک
صحبت کردن با کودک هنگام تعویض پوشک
تعریف کردن داستان برای کودک
نشان دادن کتاب‌های تصویری یا عکس و حرف زدن در باره آن‌ها
پرسیدن سوال
آواز خواندن
تشویق کردن و محبت کلامی

برقراری ارتباط با بچه‌های بزرگتر
کتاب خواندن همراه کودک یا برای کودک به صورت فعالانه و منظم
استفاده از عروسک‌ها یا اسباب بازی‌ها برای انجام بازی و برقراری تعامل
تشویق کردن مانند دست زدن و قدردانی کلامی از رفتارهای خوب
آواز خواندن و شعر خواندن همراه کودک
قدم زدن در پارک یا نشستن روی نیمکت پارک و حرف زدن در مورد چیزهای مختلف مانند درختان، حیوانات، گل‌ها و …
همیشه یک راه ثابت برای برقراری ارتباط و حرف زدن با کودک وجود ندارد شما باید با توجه به روحیات و ویژگی‌های کودک خود انتخاب کنید کدام روش می‌تواند موثرتر باشد. مهم است که والدین صحبت کردن با کودکان را به عنوان جنبه مهمی از رشد آن‌ها بشناسند و برای آن ارزش قائل شوند. ارتباط با فرزندان از طریق صحبت‌های محبت‌آمیز و عاشقانه به شما کمک می‌کند یک رابطه قوی و صمیمی با آن‌ها بر قرار کنید و به این ترتیب به آن‌ها در مراحل زندگی کمک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چیستان | کدام شهر ایران است، که خوردن بخش اول آن کشنده؛ اما بخش دومش را روزانه می‌خورند؟