سد انحرافی «بویلاپوش» خوی افتتاح شد


سد انحرافی «بویلاپوش» خوی افتتاح شد

ارومیه- ایرنا- سد انحرافی «بویلاپوش» خوی و بخشی از شبکه آبیاری آن امروز /سه شنبه/ با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و برخی از اعضای هیات دولت به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری کشورمان در آیین افتتاح سد بویلاپوش گفت: خوشحالم که شاهد افتتاح این سد هستم و امیدوارم بهره برداری از آن موجب پیشرفت و آبادی منطقه و کشور شود.
سد انحرافی بویلاپوش در سال 1390 کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن در سال 1395 به صورت رسمی آغاز شد و در شرایطی که پیشرفت فیزیکی آن تا اواسط 1393 شمسی 10 درصد بود، این رقم اکنون به 77 درصد رسیده است.
این سد انحرافی بر روی رودخانه «قطور» خوی با هدف تنظیم و انتقال 51 میلیون مترمکعب آب اجرا شد و آب مورد نیاز 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین می کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این خصوص گفت: با بهره برداری از این سد سه هزار و 300 هکتار زمین زراعی پایاب از آب تنظیمی آن بهره مند می شود.
کیومرث دانشجو افزود: اعتبار تخصیص یافته برای این طرح یکهزار میلیارد ریال بود و تاکنون برای ساخت سد و شبکه بویلاپوش به ترتیب 268 و 300 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اضافه کرد: این سد آب مورد نیاز 20 روستای منطقه را از طریق 60 کیلومتر کانال تامین و امکان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را نیز فراهم می کند.
وی ادامه داد: سد انحرافی بویلاپوش با حجم آب ورودی 12 مترمکعب در ثانیه، سالانه 200 میلیون مترمکعب آب را از رودخانه قطور جمع آوری می کند.
به گزارش ایرنا سد «بویلاپوش» بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعدد آن مانند چیلیک، کلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث شده است.
این سد از نوع بتنی با سرریز دریچه دار به طول 30 متر و مشتمل بر سه دستگاه دریچه قطاعی، 2 دهانه آبگیر و پنج واحد رسوب گیر است؛ در این طرح با احداث 20 کیلومتر کانال و 220 دستگاه ابنیه فنی امکان تامین آب 6500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فراهم شده است.
رییس جمهوری امروز و در سفری یک روزه به آذربایجان غربی چندین طرح توسعه منابع آب و خاک استان های مرزی از جمله سد کرم آباد، سد سردشت، آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه/جلدیان/ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد و چندین طرح دیگر به ارزش چهار هزار و 465 میلیارد تومان را افتتاح یا کلنگ زنی می کند.
شهرستان خوی با 385 هزار نفر جمعیت در 132 کیلومتری شمال آذربایجان غربی واقع شده است.
در 18 کیلومتری جنوب غرب خوی واقع است.
دشت خوی با مشکل اضافه برداشت و کمی آب مواجه است به گونه ای که سالانه 9 میلیون مترمکعب از حجم و 30 سانتی متر از عمق آبخوان های این دشت کاسته می شود.
8137/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403