ویژه برنامه قرآنی ضیافت نور در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد


ویژه برنامه قرآنی فرهنگ کردستان با عنوان «ضیافت نور» با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و علاقه مندان به کلام وحی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در بخش جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

ویژه برنامه قرآنی "ضیافت نور" در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شدبه گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عبید رستمی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این مراسم اظهار کرد: تدین در ذات مردم کردستان نهادینه بوده و دین باوری از ویژگی‌های بازر مردم این خطه از ایران اسلامی است.

عبید رستمی، با بیان اینکه مردم کردتان در کمال احترام و برابری و برادری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، عنوان کرد: وحدت و یکدلی همواره در مناسبت‌های ملی و مذهبی در این استان نمود عینی داشته و دارد و این مهم از خصایص قابل توجه مردم کردستان است.

وی در ادامه به بخشی از برنامه‌های حوزه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری دهه قرآن وعترت در تاریخ ۳۰ شهریور تا ۸ مهر، برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان ملی و بین المللی، برگزاری هجدهمین نمایشگاه استانی علوم قرآنی، برگزاری جشنواره نغمه‌های محمدی، برپایی جلسات جزءخوانی قران کریم در ماه مبارک رمضان و همایش تجلیل از مبلغان و مروجان قرآن کریم را از جمله برنامه‌های حوزه قرآن و عترت این اداره کل در سال ۹۸ است.

عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: قرآن عشق همه مسلمانان جهان است و هیچ مسلمان پاک باخته‌ای در گوشه گوشه جهان اسلام وجود ندارد که به قرآن معتقد نباشد و به آن عشق نورزد.

وی با بیان اینکه یکایک مسلمانان یک قرآن مشترک دارند، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند ادعا کند عشق به قرآن او بیشتر از دیگران است.

وی ادامه داد: کردستان یکی از پیکره ایران اسلامی است که به دین و قرآن عشق می ورزد و خود را از اجزای پیکره کشور و جهان اسلام تلقی می‌کند و ما به این استان به مثابه خطه قرآنی می‌نگریم.

فقهی زاده، با اشاره به بزرگان دینی کردستان بیان کرد: گروهی از عزیزترین شهیدان کشور در ماه مبارک رمضان در کردستان به شهادت رسیدند که می‌توان به برادر شهید جلال جلالی زاده در حین تلاوت قرآن کریم و ماموستا محمد شیخ الاسلام از مفاخر برجسته ملی اشاره کرد که در ماه رمضان شربت شهادت نوشیدند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عشق و اخلاص دینی در کردستان موج می‌زند، اضافه کرد: مرزداران غیور کرد، اولین کسانی بودند که با بدخواهی دشمنان مقابله کردند.

یکی از اساتید دانشگاه نیز با بیان اینکه کردها به اختیارالدینی مشهور هستند، اظهار کرد: مردم کرد با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و با ورود اسلام خود را از زیر خودکامگی رهایی بخشیدند و با پیام وحی و رسالت الهی آشنا شدند.

علی صارمی با اشاره به تاریخ مسلمان شدن کردها افزود: وقتی که سپاه اسلام به سرزمین مسلمانان و کردستان نزدیک می‌شود، کردها به استقبال سپاه اسلام می‌روند و حتی فرماندهان سپاه اسلام چندین نفر از کُردها را به عنوان حاکم و والی منطقه در سال ۱۵ هجری منصوب می‌کنند.

این پژوهشگر کردستانی، به خدمات کردها به قرآن نیز اشاره و اظهار کرد: کردها و کردستان هر چه دارند از دولت قرآن است و قرآن کتابی است که کُردها را منقلب کرد و مردم این سرزمین وقتی آیات قرآن را شنیدند با آغوش باز آن را پذیرفتند.

صارمی خاطرنشان کرد: ترجمه قرآن به زبان کردی، به نظم، نثر و شعر درآوردن قرآن به زبان کردی، کتابت کلام الله مجید، وجود قاریان، حافظان و خادم کلام وحی در طول ۱۴ قرن در کردستان نشان از این دارد که کردها در تک تک قرون اسلامی حضور داشتند و خدمات بزرگی در حوزه فرهنگ، هنر و ادب اسلامی ارائه داده اند.

تجلیل از مبلغان و مروجان قرآن کریم کردستان

تجلیل از مبلغان و مروجان قرآن کریم استان کردستان یکی دیگر از بخش‌های ویژه برنامه عنوی ضیافت نور کردستان بود که از سال‌ها خدمت و تلاش محمد امین بی نیاز در حوزه هنرهای قرآنی، عبدالرحمن یعقوبی در حوزه نشر قرآنی، زینب رضایی حافظ کل قرآن، خانواده سید مصطفی حسینی حافظ قرآن کریم، عزیز فتحی پژوهشگر قرآنی، سید عباس حسینی، عبدالرحمن امامقلی و حسین عبدالملکی در حوزه قرائت قرآن، فرید عزت پور، پیشکسوت قرآنی، علی اشرف زانیار، کاتب قرآن و سید اسماعیل حسینی نویسنده و فعال قرآنی قدردانی و تجلیل شد.

رونمایی از تازه‌های نشر کردستان

در ادامه این محفل معنوی از پوستر هجدهمین نمایشگاه علوم قرآنی، کتاب دست نویس ۳۰ جز کامل قرآن کریم علی اشرف زانیار، پوستر دهه قرآن و عترت و تازه‌های نشر انتشارات کردستان رونمایی شد.

قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری بین المللی عبدالرحمن امامقلی، قرائت شعر آئینی توسط امجد ویسی و منصور دولتی و اجرای تواشیع و مدیحه سرایی توسط گروه دارالقراء از دیگر بخش‌های این محفل معنوی بود.

این محفل معنوی با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، مشاور اهل سنت دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب، مدیر کل امور استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و جمعی از مسئولان، قاریان، حافظان، دوستداران کلام وحی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی